gonate skrev:
Hur stor skillnad gör en "dyr" huvudenhet?
Ska man ha 2 diskanter?
Ska man ha 4 5.25" högtalare i dörrarna
Ska man ha en (räcker) 1 10" bas i bagaget
Ska man ha 1 slutsteg (hur mycket bättre blir det?)
Huvudenhet> Man får vad man betalar för.
Diskanter> Köper man komponentsystem så ingår dessa i systemet. Två diskanter och två mellanregister.
Högtalare i dörrarna> Stabilt monterat i dörrarna är bättre än bara ditslängda, en extrabaffel är att föredra för att få det stabilare. Jag ser själv personligen INGEN mening med att ha högtalare bak. Men det finns de som vill ha det, då får de ha det
10" i bagaget> Det är en smaksak och beror på vad man vill uppnå. Själv har jag en 10" bas under instrumentbrädan i min 245:a...
Ett slusteg eller ej> Det beror med på setup, men ett genimsnittligt slutsteg på 4x50W låter bättre än de 4x50W man har i enheten. Finns de som har ett stereosteg till varje högtalarpar (diskant, mellanregister, midbas och bas) Så återigen...det beror på hur man vill bygga upp det och hur mkt man är beredd att lägga.
Och ang "så djaevla billigt som möjligt".......tja allting är relativt. Jag tycker att de 20K jag har satt som tak är billigt.
Du får gärna definiera vad du kan tänka dig att lägga som mest på ljudet. OBS...säger du 5K...menar du då för ALLT som behövs eller bara komponenterna? För kablar osv kostar med.
(Vill gärna veta hur mkt du är villig att lägga ut för att kunna tipsa mer)