3652
Sök

8v VS 16v toppar?

95 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#1
tjenare!

kunskapen om att toppen pajjar på en volvo 16v när kamremmen går av, vet väl alla.

men hur är det med andra bilmodeller?

exempelvis saab 16v och toyota corolla 16v är det likadant där? är det bilmodells relaterat?

eller pajjar alla 16v toppar om man får kamrems ras oavsett motor och är det likadant på 12v

och 20v etc, etc

eller är det bara 8v bilarna som klarar sig undan ventilsallad när kolvarna slår i?

mvh

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
21 februari 2009
#2
Är väll framför allt volvos 8v toppar som klarar sig, annars brukar ett remras oftast resultera i ventilsallad..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

95 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#3
speedfreak racing skrev:
Är väll framför allt volvos 8v toppar som klarar sig, annars brukar ett remras oftast resultera i ventilsallad..

jaha, så att ifall jag köper mig en toyota med 8v så kommer toppen pajja ifall kamremmen går av men inte på en volvo?

mvh

Forummoderator
26 373 Inlägg
21 februari 2009
#4
ChevLT1 skrev:
speedfreak racing skrev:
Är väll framför allt volvos 8v toppar som klarar sig, annars brukar ett remras oftast resultera i ventilsallad..

jaha, så att ifall jag köper mig en toyota med 8v så kommer toppen pajja ifall kamremmen går av men inte på en volvo?

mvh

Tror det mer har med hur en motor är uppbyggd än vad det är för märke som har tillverkat den..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 586 Inlägg
21 februari 2009
#5
Har du tur att kamremen går av precis vid startögonblick då kan du med ändå mer tur ha en hel topp

kan lungt säga att dom flesta med kamrem och dubbla kammar ger ras

Dock så sitter det på många 16v motorer kamkedja istället som på te:x min nissan 16v då är rasrisken mindre


864 Inlägg
21 februari 2009
#6
jorre83 skrev:
Har du tur att kamremen går av precis vid startögonblick då kan du med ändå mer tur ha en hel topp

kan lungt säga att dom flesta med kamrem och dubbla kammar ger ras

Dock så sitter det på många 16v motorer kamkedja istället som på te:x min nissan 16v då är rasrisken mindre

Desamma gäller saaab...

2 021 Inlägg
21 februari 2009
#7
min gamla celica va en 16v o den ska tydligen klara sig om remmen pajjar, non-impact motor typ som volvo b21


95 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#8
okej bra då vet jag smile anledningen till att jag frågar är för att alla varnat mig för min vinter pulka (volvo 16v) för det inte är frågan "OM" utan "NÄR" man pajjar toppen typ.

så tänkte leta efter nån annan bil som samtidigt är lite mer bränslesnålare som man kan slippa oroa sig för toppen så fort man plågar lite extra. så ifall man just ska undvika 16v lr liknande

men det verkar som det är samma risker på lika så 8v som på 16v förrutom vissa undantag.


tack för alla svar

mvh

2 164 Inlägg
21 februari 2009
#9
Man ska skilja på rem och kedja.
Kedja brukar rassla när den är slut och behöver bytas så då är de mindre risk för ras och tål mer stryk.
Rem är mycket känsligare på denna punkt.

MVH

F


593 Inlägg
21 februari 2009
#10
ChevLT1 skrev:
speedfreak racing skrev:
Är väll framför allt volvos 8v toppar som klarar sig, annars brukar ett remras oftast resultera i ventilsallad..

jaha, så att ifall jag köper mig en toyota med 8v så kommer toppen pajja ifall kamremmen går av men inte på en volvo?

mvh

De kan nog stämma, det som spelar in är inte bara om det är 8v volvo/toyota eller va de är.. spel mellan kolvar och ventiler, lyft på kam osv.. allt sådant spelar in då en kamrem går av.. På en volvo 8v har man  ett visst spel mellan kolv/ventil plus att org. kam inte lyfter mkt=därav inget ras när kamrem går av.

På toyota kanske de har mindre spel och kammar som lyfter mer, och därmed kan de blir ras.
Senast redigerat av epapower (21 februari 2009)

593 Inlägg
21 februari 2009
#11
ChevLT1 skrev:
okej bra då vet jag smile anledningen till att jag frågar är för att alla varnat mig för min vinter pulka (volvo 16v) för det inte är frågan "OM" utan "NÄR" man pajjar toppen typ.

så tänkte leta efter nån annan bil som samtidigt är lite mer bränslesnålare som man kan slippa oroa sig för toppen så fort man plågar lite extra. så ifall man just ska undvika 16v lr liknande

men det verkar som det är samma risker på lika så 8v som på 16v förrutom vissa undantag.


tack för alla svar

mvh

nejdå, de är ingen fara. 16v är ganska bra motorer, men därfär de blir ras beror oftast på att folk inte byter kamrem SAMT MISSAT ATT BYTA BULTEN TILL OLJEPUMPENS REMSKIVA.

Byter man kamrem/spännrulle och bulten till oljepumpen enl. intervall så är det inga problem.

Men visst, 8v är mer driftsäkra motorer och de blir oftast inga följder om kamremmen går av på dem.

mvh


Sök