Kan man torska för något om man är ute och kör? Bilen är tyst och så, den för inte mycket oväsen av sig. Kanske får ta mod till sig och åka lite i morgon, måste dock jämna till kanten där så att man kommer ut på isen, det finns nämligen en båt "ramp" där, så det borde fungera perfekt.
Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson'' Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Tänka bara på så det inte är några in eller utlopp så det går som för grabbarna i Åker. Men ni har ju mätt på flera ställen så borde inte vara någon fara då. Här i malmköping har vi åkt på isarna länge med.
Tänka bara på så det inte är några in eller utlopp så det går som för grabbarna i Åker. Men ni har ju mätt på flera ställen så borde inte vara någon fara då. Här i malmköping har vi åkt på isarna länge med.
Farsan har bott vid sjön sen han var liten och även hans far bodde där, så han vet väldigt mycket om sjön, var in och utlopp är osv.
Jag vet att farfar berättade att de hade lagt ut nät där för att "fånga" gös, och sedan när de skulle vittja näten så var isen så tunn att han och farmor fick lägga plankor som de gick på för att isen skulle hålla.
Men jag mätte iaf på flera ställen med en sån där isborr, alltså en handvevad sak så det blir ett hål med 10-15cm i diameter. Jag gjorde även en rush och sprang ut mitt på sjön som är ganska stor och borrade och det visade även 35cm eller lite mer även där.
Jag kommer borra i morgon också, hoppas på att den har börjat närma sig 40cm då är det väl väldigt lungt?
Om jag åker i morgon, så tar jag med kameran och fotar framförallt körningen men också ISEN i hålen så kan även ni bedöma om isen är lämplig.
Senast redigerat av -Mackan- (21 februari 2009)
Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson'' Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
På 40cm bra is går det att köra helt utan fara, vet inte hur tjock isen är här nu men den var runt 35-40cm när vi började och då var det minst en 740 kombi och en saab 900 ute samtidigt.
I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
Men jag mätte iaf på flera ställen med en sån där isborr, alltså en handvevad sak så det blir ett hål med 10-15cm i diameter. Jag gjorde även en rush och sprang ut mitt på sjön som är ganska stor och borrade och det visade även 35cm eller lite mer även där.
Jag kommer borra i morgon också, hoppas på att den har börjat närma sig 40cm då är det väl väldigt lungt?
Om jag åker i morgon, så tar jag med kameran och fotar framförallt körningen men också ISEN i hålen så kan även ni bedöma om isen är lämplig.
Mackan, vi har kör utan minsta problem på 12cm kärnis (genomskinlig) som är den starkaste varianten utav självfrusen is. med 35 så kan du utan att ens tänka på det ta ut en hel bataljon av Stridsvagnar.
inga problem, har kört på 20cm med min v70 och två 740 samtidigt på isen. så 35cm är ju stabilt som fan, och om de första gången du är ute på is så kan de va bra att veta att de är normalt att isen smäller och spricker lite men de är ingen fara, och kör men öppet fönster om de värsta skulle hända, men de behöver du nog inte oroa dig för.
Hehe, nej det är ju inte så kul men den risken finns knappt. Å att köra med öppet fönster är ju svin kallt och snöigt Bättre och ha en glaskrossarhammare eller vad det kan heta.
I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
Ganska skön kommentar som killen från räddningsverket avslutade med: "Bilarna står kvar på tre meters djup, men ska bärgas under lördagen. - De sköter de själva. Det är inget som räddningstjänsten är inblandad i. De står ju inte trafikfarligt direkt, säger Leif Andersson."
Vore ballt om man hittade is som är is rakt igenom, att det är som en STOR jävla vatten pöl bara. Då är det ju bara att köra, bara det är halt Och då går det ju inte att rasa igenom
Finns de någon som har sett nå sånt någon gång ? Min mening är då, En jääävligt stor vattenpöl, typ... Elr hur man ska säga.