3752
Sök

IsKörning Lidsjön (Nyköping) 35cm kärnis vågar man sig ut med bil?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Tjaa, som topic lyder, tror ni man vågar köra med bil om den är 35cm tjock, vi har mätt på flera ställen med samma resultat.

Bilen ifråga är en Mercedes 190 alltså min bil. Ca 1400kg med förare och bensin.
Vilka regler gäller egentligen på när man åker på isen?

Tack på förhand /Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fotograf
1 319 Inlägg
21 februari 2009
lätt att du vågar. 50cm då kan du åka långtradare på isen så 35cm till en personbil inga problem
Senast redigerat av fredda_king (21 februari 2009)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

409 Inlägg
21 februari 2009
jaja det räcker med 20cm big_smile

★★★★★
455 Inlägg
21 februari 2009
bor ju långt söder om dej o här har vi åkt/åker för fullt sedan en månad tebax big_smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
ozzy skrev:
bor ju långt söder om dej o här har vi åkt/åker för fullt sedan en månad tebax big_smile

Det låter ju bra big_smile Vi har det ganska kallt också 6minus på dagen och bra bit förbi 10 minus på kvällarna och natten. Så då fryser det väl på en hel del?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

Fire And Silk
2 254 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Kan man torska för något om man är ute och kör? Bilen är tyst och så, den för inte mycket oväsen av sig. Kanske får ta mod till sig och åka lite i morgon, måste dock jämna till kanten där så att man kommer ut på isen, det finns nämligen en båt "ramp" där, så det borde fungera perfekt.

Med lem
1 127 Inlägg
21 februari 2009
"De e bar å åk."
Senast redigerat av H3dlund (21 februari 2009)

KHRacing
21 februari 2009
Vägverkets föreskrifter säger 10-12cm / ton

V4
218 Inlägg
21 februari 2009
Tänka bara på så det inte är några in eller utlopp så det går som för grabbarna i Åker. Men ni har ju mätt på flera ställen så borde inte vara någon fara då. Här i malmköping har vi åkt på isarna länge med.

http://www.ekuriren.se/link.php?id=807309

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

Fire And Silk
2 254 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Beetle skrev:
Tänka bara på så det inte är några in eller utlopp så det går som för grabbarna i Åker. Men ni har ju mätt på flera ställen så borde inte vara någon fara då. Här i malmköping har vi åkt på isarna länge med.

Farsan har bott vid sjön sen han var liten och även hans far bodde där, så han vet väldigt mycket om sjön, var in och utlopp är osv.

Jag vet att farfar berättade att de hade lagt ut nät där för att "fånga" gös, och sedan när de skulle vittja näten så var isen så tunn att han och farmor fick lägga plankor som de gick på för att isen skulle hålla. tongue

Men jag mätte iaf på flera ställen med en sån där isborr, alltså en handvevad sak så det blir ett hål med 10-15cm i diameter. Jag gjorde även en rush och sprang ut mitt på sjön som är ganska stor och borrade och det visade även 35cm eller lite mer även där.

Jag kommer borra i morgon också, hoppas på att den har börjat närma sig 40cm då är det väl väldigt lungt?

Om jag åker i morgon, så tar jag med kameran och fotar framförallt körningen men också ISEN i hålen så kan även ni bedöma om isen är lämplig.
Senast redigerat av -Mackan- (21 februari 2009)

V4
218 Inlägg
21 februari 2009
På 40cm bra is går det att köra helt utan fara, vet inte hur tjock isen är här nu men den var runt 35-40cm när vi började och då var det minst en 740 kombi och en saab 900 ute samtidigt.

//Adam Savage

29 Inlägg
21 februari 2009
ja klart du vågar.  vi körde när det var 18 cm å de höll:P

KHRacing
21 februari 2009
-Mackan- skrev:
Men jag mätte iaf på flera ställen med en sån där isborr, alltså en handvevad sak så det blir ett hål med 10-15cm i diameter. Jag gjorde även en rush och sprang ut mitt på sjön som är ganska stor och borrade och det visade även 35cm eller lite mer även där.

Jag kommer borra i morgon också, hoppas på att den har börjat närma sig 40cm då är det väl väldigt lungt?

Om jag åker i morgon, så tar jag med kameran och fotar framförallt körningen men också ISEN i hålen så kan även ni bedöma om isen är lämplig.

Mackan, vi har kör utan minsta problem på 12cm kärnis (genomskinlig) som är den starkaste varianten utav självfrusen is.
med 35 så kan du utan att ens tänka på det ta ut en hel bataljon av Stridsvagnar.

133 Inlägg
21 februari 2009
inga problem, har kört på 20cm med min v70 och två 740 samtidigt på isen. så 35cm är ju stabilt som fan, och om de första gången du är ute på is så kan de va bra att veta att de är normalt att isen smäller och spricker lite men de är ingen fara, och kör men öppet fönster om de värsta skulle hända, men de behöver du nog inte oroa dig för.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Usch man vill ju inte skrota bilen direkt. tongue Och att få upp den ur sjön sen om man går igenom är inte att tänkta på yikes

V4
218 Inlägg
21 februari 2009
Hehe, nej det är ju inte så kul men den risken finns knappt. Å att köra med öppet fönster är ju svin kallt och snöigt tongue Bättre och ha en glaskrossarhammare eller vad det kan heta.

//Adam Savage

145 Inlägg
21 februari 2009

Ganska skön kommentar som killen från räddningsverket avslutade med:
"Bilarna står kvar på tre meters djup, men ska bärgas under lördagen.
- De sköter de själva. Det är inget som räddningstjänsten är inblandad i. De står ju inte trafikfarligt direkt, säger Leif Andersson."

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

624 Inlägg
21 februari 2009
kör på 30cm här, knakar lite ibland.. men ngn fara det är det knappast.

who´s the man?

Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2009
guwib skrev:
kör på 30cm här, knakar lite ibland.. men ngn fara det är det knappast.

Att de knakar är ett tecken på att isen är bra säger de som vet

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
21 februari 2009
Vore ballt om man hittade is som är is rakt igenom, att det är som en STOR jävla vatten pöl bara. Då är det ju bara att köra, bara det är halt big_smile Och då går det ju inte att rasa igenom big_smile 

Finns de någon som har sett nå sånt någon gång ? tongue Min mening är då, En jääävligt stor vattenpöl, typ...
Elr hur man ska säga.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Sök