3313
Sök

Cheva 350 TPI fråga om insug

356 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjena jag har hittat en motor till mitt rod bygge det är en 350 tpi.

är lite sugen på att bytta insug till ett ls1 insug pågrund av att jag tycker det insuget passar bättre på det bygge jag gör men vill inte ha en ls1 för det är för mycket elktronik deklar på den

Passar det eller det går inte alls?
Vad kan gå fel? finns det någon nakdel med att bytt till ett ls1 insug?


1 723 Inlägg
26 februari 2009
#2
Ls1 är jag osäker på om det passar smärtfritt. Lt1 däremot finns det de somm bygger miniram-insug av med lite modifiering.

kolla forumet på thirdgen.org. finns mycket info där!

14 Inlägg
27 februari 2009
#3
Jockecalibra skrev:
Tjena jag har hittat en motor till mitt rod bygge det är en 350 tpi.

är lite sugen på att bytta insug till ett ls1 insug pågrund av att jag tycker det insuget passar bättre på det bygge jag gör men vill inte ha en ls1 för det är för mycket elktronik deklar på den

Passar det eller det går inte alls?
Vad kan gå fel? finns det någon nakdel med att bytt till ett ls1 insug?

Det lär inte passa, LS motorerna är helt omdesignade det enda de har gemensamt med tidigare 350 motorer är just volymen 5,7L, även borr och slag är ändrad.

Själv skulle jag ta en LS motor hellre än en TPI, fördelarna är ju flera med LS maskinerna; Helaluminium=lägre vikt, Mer Hk 350 och vrid 508Nm redan standard, packningarna är ersatta med O-ringar.

Vaddå för mycket elektronik? Sätt i en gammal gjutjärns 350 med Rockorkester och TH350 låda då så slipper du en massa elektronik cool


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 februari 2009
#4
Chakotay skrev:
Vaddå för mycket elektronik? Sätt i en gammal gjutjärns 350 med Rockorkester och TH350 låda då så slipper du en massa elektronik cool

Word!

Rock'n Roll

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
27 februari 2009
#5
Meh, beror väl på vad den ska användas till. Om det bara är cruising så går det väl bra med TH350 eller TH700. Annars borde man kolla in på en TH400, pallar för redigt mycket mer.

Fast TPI är fan inte svårt att få kontroll över, håller på själv med en 350 TPI samt Vortech toppar, proffsportade, 58mm throttlehus etc etc. Lär väl bli runt 400hk / 580 nm.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

2 Inlägg
20 september 2009
#6
Jag funderar också på chev motor i min bil jag har hittat en LT1 men spjällhuset kommer att hamna lite taskigt till så jag undrar om man kan vända på insuget och få spjällhuset bakåt det går ju på ls motorerna ?


Dekadent barpianist
71 Inlägg
22 september 2009
#7
Finns även andra bra eftermarknadsinsug till LT1

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
15 oktober 2009
#8
Siarnaq skrev:
Meh, beror väl på vad den ska användas till. Om det bara är cruising så går det väl bra med TH350 eller TH700. Annars borde man kolla in på en TH400, pallar för redigt mycket mer.

Fast TPI är fan inte svårt att få kontroll över, håller på själv med en 350 TPI samt Vortech toppar, proffsportade, 58mm throttlehus etc etc. Lär väl bli runt 400hk / 580 nm.

TH350 lådan sku ja int riktigt kalla cruising låda, dom pallar ju bra mycke dom med + TH400 lådorna kräver cirka 30 hp mera att driva än TH350...

LS1 motorerna har väl annan utformning på topparna eller om de va vinkeln på cylinderbankarna som skiljer, minns int riktigt vilket de va men insuget ska int borda passa iallafall...



Sök