4220
Sök

Pontiac firebird transam GTA

elektriker
591 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#1
Hej!
Skulle vilja veta lite info om en pontiac firebird transam GTA- 87.
Farsan funderar på att köpa en men vi vet inte så mycket om bilen.
T.ex vad den har för brister, prestanda mm mm mm.
Det är en 5.0 liters v8 i den som gått 8000mil.
Tacksam för svar!

---------------> Kimpan

18 Inlägg
23 mars 2006
#2
är nog inte mer kunnig än dig men av det jag har läst har jag kommit fram till följande:
305 = 5.0l motor = Kass, slö
Ska det va så ska det va 350 och då med tpi.
Verkar som det knepigaste med domdär är när elen börjar krångla, digitala instrument helt och hållet om jag inte har fel?

elektriker
591 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#4
camaro67 skrev:
har för mig att de e runt 200hk och 87 borde de väll vara en tpi? eller kanse tbi?

Vad betyder tpi/tbi då?

---------------> Kimpan

238 Inlägg
23 mars 2006
#6
En GTA från 87 kan ha både 305 eller 350, båda TPI. Den lilla 5,0 med 190 eller 215 hk och den större med 225 hk. För att ta reda på vilken det är i den bilen behöver du 8:e siffran i vin-numret i framrutan eller så kan du få reda på det av regnumret.
8:e tecknet ska vara ett F om det är den lilla på 190 hk, den på 215 hk har också ett F men den är utrustad med manuell låda. Om det sitter en 350" i alltså den större och kraftfullare ska det 8:e tecknet vara en 8. Den ska dessutom ha automat.

A B E C E D E

elektriker
591 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#7
Humlan skrev:
En GTA från 87 kan ha både 305 eller 350, båda TPI. Den lilla 5,0 med 190 eller 215 hk och den större med 225 hk. För att ta reda på vilken det är i den bilen behöver du 8:e siffran i vin-numret i framrutan eller så kan du få reda på det av regnumret.
8:e tecknet ska vara ett F om det är den lilla på 190 hk, den på 215 hk har också ett F men den är utrustad med manuell låda. Om det sitter en 350" i alltså den större och kraftfullare ska det 8:e tecknet vara en 8. Den ska dessutom ha automat.

okej men dehär är en manuell så då är de den mindre då

---------------> Kimpan

238 Inlägg
23 mars 2006
#9
Det är inte så mycket som skiljer i pris på dom. Skulle nog hellre leta reda på en 350" med automat, gärna en 88a istället då lådorna blev lite mer tillförlitliga.

A B E C E D E

elektriker
591 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#10
Humlan skrev:
Det är inte så mycket som skiljer i pris på dom. Skulle nog hellre leta reda på en 350" med automat, gärna en 88a istället då lådorna blev lite mer tillförlitliga.

grejen med att den här va intressant va just att den hade manuell låda! eftersom ja kommer ta körkort snart så ska vi sälja min bil så ska ja få ha den här på helgerna istället! vill ha manuellt o de vill farsan med!

---------------> Kimpan

238 Inlägg
23 mars 2006
#12
Ok... Dom är inte så vanliga. Vet att när dom tillverkades var det ett option med manuell och man fick betala extra för att få en manuell låda monterad.

Har du hittat en till ett bra pris så tycker jag att du skall slå till. Har haft en 88 350" automat och hade aldrig några problem med den. Digitala mätare fungerade utmärkt och inga problem med det elektriska. Det enda du skall kolla är om bränslepumpen i tanken är bytt någon gång. Känn över den plana ytan bakom ryggstödet om det känns "knöligt" där, oftast har man bytt pumpen genom att kapa upp ett hål rakt över tanken för att byta den. Annars kan det bli nödvändigt att ta ner bakaxeln i vissa fall för att få bytt den.

Kolla också om bakaxeln är diffbromsad, en vanlig diffad axel håller inte så länge om den har varit hårt körd.

A B E C E D E

elektriker
591 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#13
Humlan skrev:
Ok... Dom är inte så vanliga. Vet att när dom tillverkades var det ett option med manuell och man fick betala extra för att få en manuell låda monterad.

Har du hittat en till ett bra pris så tycker jag att du skall slå till. Har haft en 88 350" automat och hade aldrig några problem med den. Digitala mätare fungerade utmärkt och inga problem med det elektriska. Det enda du skall kolla är om bränslepumpen i tanken är bytt någon gång. Känn över den plana ytan bakom ryggstödet om det känns "knöligt" där, oftast har man bytt pumpen genom att kapa upp ett hål rakt över tanken för att byta den. Annars kan det bli nödvändigt att ta ner bakaxeln i vissa fall för att få bytt den.

Kolla också om bakaxeln är diffbromsad, en vanlig diffad axel håller inte så länge om den har varit hårt körd.

Okej. tack för dem bra svaren för övrigt:) du verkar kunna en hel del om dessa kärror;)
länkar annonsen här: http://www.blocket.se/vi/7578237.htm?ca=9_s

---------------> Kimpan

238 Inlägg
23 mars 2006
#14
En sak till nu när jag såg att det var en targa; ta av båda luckorna och kolla hur T:et ser ut alltså i själva plåttaket på mitten både iframkant mot rutan och i bakkant. En riktig rostfälla!! Kolla också att du får med nyckel som passar till låsen i luckorna.

Såg för övrigt mycket snygg pch prydlig ut!!

A B E C E D E

elektriker
591 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#15
Humlan skrev:
En sak till nu när jag såg att det var en targa; ta av båda luckorna och kolla hur T:et ser ut alltså i själva plåttaket på mitten både iframkant mot rutan och i bakkant. En riktig rostfälla!! Kolla också att du får med nyckel som passar till låsen i luckorna.

Såg för övrigt mycket snygg pch prydlig ut!!

Okej, tack för tipset!
Jo har fått massa andra bilder också och den ser riktigt välvårdad och fin ut!

---------------> Kimpan

238 Inlägg
23 mars 2006
#16
Lycka till!

A B E C E D E

Meister
6 763 Inlägg
23 mars 2006
#17
jag tyckte den va ganska dyr och inte så snygg.. men den kanske va fin. annars är den här snygg men de e 6:a men inte så långt efter med effekten.. men de stod inte om va automat elelr inte..http://www.blocket.se/vi/7546636.htm?ca=8_s


238 Inlägg
23 mars 2006
#18
_kimpan_ skrev:
Humlan skrev:
En GTA från 87 kan ha både 305 eller 350, båda TPI. Den lilla 5,0 med 190 eller 215 hk och den större med 225 hk. För att ta reda på vilken det är i den bilen behöver du 8:e siffran i vin-numret i framrutan eller så kan du få reda på det av regnumret.
8:e tecknet ska vara ett F om det är den lilla på 190 hk, den på 215 hk har också ett F men den är utrustad med manuell låda. Om det sitter en 350" i alltså den större och kraftfullare ska det 8:e tecknet vara en 8. Den ska dessutom ha automat.

okej men dehär är en manuell så då är de den mindre då

Om det är 305 med manuell så har den 215 hk, alltså den kraftigare....

A B E C E D E

elektriker
591 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#19
camaro67 skrev:
jag tyckte den va ganska dyr och inte så snygg.. men den kanske va fin. annars är den här snygg men de e 6:a men inte så långt efter med effekten.. men de stod inte om va automat elelr inte..http://www.blocket.se/vi/7546636.htm?ca=8_s

Kanske skulle nämnt att farsan ska byta med sin mc så de va ju även de en stor del varför denna var intressant:P

---------------> Kimpan

elektriker
591 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#20
Humlan skrev:
_kimpan_ skrev:
Humlan skrev:
En GTA från 87 kan ha både 305 eller 350, båda TPI. Den lilla 5,0 med 190 eller 215 hk och den större med 225 hk. För att ta reda på vilken det är i den bilen behöver du 8:e siffran i vin-numret i framrutan eller så kan du få reda på det av regnumret.
8:e tecknet ska vara ett F om det är den lilla på 190 hk, den på 215 hk har också ett F men den är utrustad med manuell låda. Om det sitter en 350" i alltså den större och kraftfullare ska det 8:e tecknet vara en 8. Den ska dessutom ha automat.

okej men dehär är en manuell så då är de den mindre då

Om det är 305 med manuell så har den 215 hk, alltså den kraftigare....

Okej, bra:D du vet inte hur den är 0-100?

---------------> Kimpan


Sök