3367
Sök

Supra tillverka en restrictorplatta..?

Kock
12 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#1
Hallo...
Som många andra så skulle jag behöve tillverka en restrictorplatta till min 3" downpipe till min supra pga skenande ladd. Många verkar har samma problem och någon måste ju ha gjort en själv.
Så jag undra om någon här har tillverkat en och kan förklara hur man går till väga och helst någon bild och kanske en ritning?


Forummoderator
10 576 Inlägg
27 februari 2009
#2
Kul med en till från Ljungby smile

Det är helt fel sätt att lösa problemet på att bygga en restriktor. Det är lite som att ta på sig snorkel när man blir andfådd på joggingrundan, det löser liksom inte problemet.

Ta reda på varför laddet skenar istället. Skenar laddet även utan magnetventilen inkopplad? i så fall är WG för liten eller felplacerad. Får du stabilt grundladd utan magnetventilen inkopplad så är det bilens styrelektronik som begär för högt ladd och du behöver mappa om laddtrycksstyrningen.

(Sternesson med vita BMW E30'n hade ju skenladd även med hela WG bortmonterad, anslutnignsröret i kollektorn var helt enkelt felplacerat.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
27 februari 2009
#3
torpis skrev:
Det är helt fel sätt att lösa problemet på att bygga en restriktor. Det är lite som att ta på sig snorkel när man blir andfådd på joggingrundan, det löser liksom inte problemet.

lollol Dagens bästa!

Jag kan bara hålla med..... att öka mottrycket i avgassystemet för att minska det skenande laddet är ingen bra lösning.
Man döljer bara problemet....man löser det inte.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

424 Inlägg
11 mars 2009
#4
jo du behöver ha en 2,5 tums platta eller köpa en ny downpipe som är 2,5 tum eftersom din supra är en j-spec. Supramannen har färdiga annnars tar du kontakt med en smed (svetskunnig) så kan han säkert lösa detta.

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2009
#5
meatos skrev:
jo du behöver ha en 2,5 tums platta eller köpa en ny downpipe som är 2,5 tum eftersom din supra är en j-spec. Supramannen har färdiga annnars tar du kontakt med en smed (svetskunnig) så kan han säkert lösa detta.

Varför mappar man inte bara om sprutet?  eller har supran mekanisk laddtryrning? i så fall varför justerar man inte på WG direkt?

att köpa 3" avgas för att sedan strypa ner det till 2.5" är ju helt konstigt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fartygsingenjör
550 Inlägg
11 mars 2009
#6
torpis skrev:
meatos skrev:
jo du behöver ha en 2,5 tums platta eller köpa en ny downpipe som är 2,5 tum eftersom din supra är en j-spec. Supramannen har färdiga annnars tar du kontakt med en smed (svetskunnig) så kan han säkert lösa detta.

Varför mappar man inte bara om sprutet?  eller har supran mekanisk laddtryrning? i så fall varför justerar man inte på WG direkt?

att köpa 3" avgas för att sedan strypa ner det till 2.5" är ju helt konstigt

Anledningen till att man bygger strypningen beror på att WG:n på Japspec modellerna inte är lika stark som den på exportmodellerna och därför inte klarar av att hantera laddtryck över 1,2 bar. Men visst det är ingen 100 lösning men den enda billiga. Till din lösning på problemet Roosupra är det absolut enklaste att beställa en Japspec downpipe av supramannen, alternativt om du vill behålla 3" DPn så kan du åka till en mekanisk verkstad och be dem svetsa i en strypning som har en innerdiameter på 2,5".
Senast redigerat av wrapman (11 mars 2009)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Supraman
2 300 Inlägg
11 mars 2009
#7
torpis skrev:
Kul med en till från Ljungby smile

Det är helt fel sätt att lösa problemet på att bygga en restriktor. Det är lite som att ta på sig snorkel när man blir andfådd på joggingrundan, det löser liksom inte problemet.

Ta reda på varför laddet skenar istället. Skenar laddet även utan magnetventilen inkopplad? i så fall är WG för liten eller felplacerad. Får du stabilt grundladd utan magnetventilen inkopplad så är det bilens styrelektronik som begär för högt ladd och du behöver mappa om laddtrycksstyrningen.

(Sternesson med vita BMW E30'n hade ju skenladd även med hela WG bortmonterad, anslutnignsröret i kollektorn var helt enkelt felplacerat.)

Tyvärr så e det så man löser det problemet på supror med originalsnurror beroende på vilken spec man har.
Kör man utan restriktor så snurrar turbinerna för fort och systemet klarar inte av att reglera ner därför sätter man en platta för att det ska bli lite mer motstånd.

Du kan ju plocka ner anslutningen och göra en ritning och lämna till någon smed som kan skära ut det med t,ex en plasmaskärare el vattenskärare som ger jämnare snitt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

34 Inlägg
11 mars 2009
#8
Är detta vanligt? yikes

Varför inte ta tag i problemet genom att uppgradera/se över wg istället?
Att öka avgasmottrycket medvetet är inte bra på nåt sätt, torpis liknelse med joggingrundan var rätt pricksäker...

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h

Fartygsingenjör
550 Inlägg
11 mars 2009
#9
Jckssn skrev:
Är detta vanligt? yikes

Varför inte ta tag i problemet genom att uppgradera/se över wg istället?
Att öka avgasmottrycket medvetet är inte bra på nåt sätt, torpis liknelse med joggingrundan var rätt pricksäker...

Därför att man kan inte bara byta ut WG:n då allt är integrerat, ett alternativ är att byta till Export snurrorna men det är ingen billig investering.
Senast redigerat av wrapman (11 mars 2009)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

371 Inlägg
11 mars 2009
#10
Lönar sig knappt att byta till export snurrorna.. mer än så som ska bytas...
DU kan köra med 3tum på jspec (ska ja göra) sen kan du göra egen restriktor platta.. jag kan ge dig mått på min,.. laddar då runt 1-1.1 utan bc

Life is a bitch, then u die

Fartygsingenjör
550 Inlägg
11 mars 2009
#11
zander skrev:
Lönar sig knappt att byta till export snurrorna.. mer än så som ska bytas...
DU kan köra med 3tum på jspec (ska ja göra) sen kan du göra egen restriktor platta.. jag kan ge dig mått på min,.. laddar då runt 1-1.1 utan bc

Jo klart tillkommer ju soppapump, spridare och kammar också, men då är det fullt möjligt att ladda upp emot 1.4. Finns också möjligheten att byta upp sig till förstärka Japspec snurror med starkare WG dock ingen billig historia det heller smile

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

424 Inlägg
12 mars 2009
#12
och en map ECU eller liknande för att ha koll på soppan. Dyrt blir det tillslut!

89 Inlägg
12 mars 2009
#13
Jag har restriktorplattor liggandes, till j-spec alltså.


Forummoderator
10 576 Inlägg
12 mars 2009
#14
Är det alltså hålet i WG som är för litet? läge att porta upp WG hålen då?!  det går ju fort smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 mars 2009
#15
torpis skrev:
Är det alltså hålet i WG som är för litet? läge att porta upp WG hålen då?!  det går ju fort smile

Ja jag tänkte på samma sak, skulle väl funka ?

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 mars 2009
#16
Busgrabb skrev:
torpis skrev:
Är det alltså hålet i WG som är för litet? läge att porta upp WG hålen då?!  det går ju fort smile

Ja jag tänkte på samma sak, skulle väl funka ?

Sen har vi ju ingen koll på supra utan bara resonerar rent logiskt. Kanske har det försökts porta WG osv utan resultat?!

jag tycker det är värt att lägga nån timme på att forska istället för att montera restriktor hmm

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 062 Inlägg
12 mars 2009
#17
Kan nämna att ALLA 9000 (i princip) med Mitsu aggregat orginal som monterar fullflödes 3" system får problem med skenande laddtryck, ibland väldigt skenande... Och "alla" löser det genom att ta loss avgashuset och porta upp wastegatehålet. Kan hända att man i vissa fall även får montera in en hårdare fjäder i tryckdosan. Vissa lyckas lösa det men enbart hårdare fjäder för att få stabilt laddtryck.
Detta borde ju gälla alla turbobilar med intern WG ?

Restriktor låter som en riktig "B" lösning.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (12 mars 2009)


One Man Clan
4 287 Inlägg
12 mars 2009
#18
torpis skrev:
Busgrabb skrev:
torpis skrev:
Är det alltså hålet i WG som är för litet? läge att porta upp WG hålen då?!  det går ju fort smile

Ja jag tänkte på samma sak, skulle väl funka ?

Sen har vi ju ingen koll på supra utan bara resonerar rent logiskt. Kanske har det försökts porta WG osv utan resultat?!

jag tycker det är värt att lägga nån timme på att forska istället för att montera restriktor hmm

håller helt klart med

lite portning i hålet (om de nu funkar på suprorna) borde ju ge både lägre temp å bättre hållbarhet än å strypa bilen


Kock
12 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
#19
Snackade med en som mekar supra han rekomenderade att köra med orginal katen för att slippa det skenande laddet, han rekomendeade inte en restriktor. Dom hade krabbat lite med det innan utan att hitta någon bra lösning.
Ingen som har testat att porta WG hållet eller ska testa som kan säga om det funkar..?


172 Inlägg
30 april 2013
#20
Vet att detta är en (mycket) gammal tråd men av nyfikenhet måste jag bara fråga: kan inte problemet lösas med en boost cut controller och en boost controller?
Senast redigerat av AppeN (30 april 2013)


Sök