3659
Sök

Höja soppatrycket??

227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#1
Hur ska ja gå till väga när ja ska höja soppatrycket?? Min bil gå lite magert just nu så han gå inte igenom bes:( Tänkte kolla hur man höjer soppatrycket på billigast möjliga sätt?? Och vilken sida man ska nypa igen?? e de slangen som kommer under ifrån bilen eller slangen som ska in i insuget??
de e en volvo 745a.. 89a
Senast redigerat av _Togga_ (27 februari 2009)


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 februari 2009
#2
går den för magert är de säkert din lambda sond som börjar ge upp o inte ger rätt signaler till styrboxen..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

979 Inlägg
27 februari 2009
#3
The_Mechanic skrev:
går den för magert är de säkert din lambda sond som börjar ge upp o inte ger rätt signaler till styrboxen..

Ja o e det inte den som e felet så köp dig en ställbar Btr på stylingbutiken. Malpassi btr. Kosstar runt 600.

Hpc

12 086 Inlägg
27 februari 2009
#4
Nypa va?

Du kan aldrig nypa en slang o få de driftsäkert tongue

227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#5
Nja ja såg bara att man kunnde ställa om trycket själv men själv så ha ja ingen aning:P De sitter en ny lambda på den.. Jag hade en tråd här om att lambdavärdet va för dåligt på bes. Alla svar ja fick gick till att de kanske e för lågt soppatryck. Den ska va trimmad enligt förra ägarn. De ska sitta en så kallad måne 7 kam planad o portad. Men han sa åxå att soppatrycket va uppställt men hur kommer de sej att den gå för mager??


Entreprenör
1 784 Inlägg
27 februari 2009
#6
_Togga_ skrev:
Nja ja såg bara att man kunnde ställa om trycket själv men själv så ha ja ingen aning:P De sitter en ny lambda på den.. Jag hade en tråd här om att lambdavärdet va för dåligt på bes. Alla svar ja fick gick till att de kanske e för lågt soppatryck. Den ska va trimmad enligt förra ägarn. De ska sitta en så kallad måne 7 kam planad o portad. Men han sa åxå att soppatrycket va uppställt men hur kommer de sej att den gå för mager??

Jaså du har inte gett upp ännu...? har du tagit reda på vad som är gjort med motorn nu då...? Och vidare: har du någon tryckmätare på BTR.en  så du kan se trycket eller..? annars e de lite svårt att sänka eller höja tryck.! Och som jag sa igår redan Tiden går och det blir ingen besiktning..Men för att ändra något i en motor MÅSTE man veta varför man gör det..annars kan de bli dyrt..!!!

48 Inlägg
27 februari 2009
#7
med största säkerhet har du en liten läcka på avgasröret, behöver inte vara mycke innan de ger felvärde för avgasfläkten gör så de suger in extra luft genom läckan in i avgassystemet vilket gör att lamdavärdet blir felvisande.


227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#8
mrbuggy skrev:
_Togga_ skrev:
Nja ja såg bara att man kunnde ställa om trycket själv men själv så ha ja ingen aning:P De sitter en ny lambda på den.. Jag hade en tråd här om att lambdavärdet va för dåligt på bes. Alla svar ja fick gick till att de kanske e för lågt soppatryck. Den ska va trimmad enligt förra ägarn. De ska sitta en så kallad måne 7 kam planad o portad. Men han sa åxå att soppatrycket va uppställt men hur kommer de sej att den gå för mager??

Jaså du har inte gett upp ännu...? har du tagit reda på vad som är gjort med motorn nu då...? Och vidare: har du någon tryckmätare på BTR.en  så du kan se trycket eller..? annars e de lite svårt att sänka eller höja tryck.! Och som jag sa igår redan Tiden går och det blir ingen besiktning..Men för att ändra något i en motor MÅSTE man veta varför man gör det..annars kan de bli dyrt..!!!

Nej ja slutar inte här:P Nej jag fick inte tag i gamla ägarn.. Han verkar ha gått upp i rök:( Så nu vet ja inte alls va ja ska gö.. Försöker få tag i mekkompisen åxå men han e heller inte så lätt att få tag isad Men vart ska man mäta trycket om ja nu skulle köpa en tryckklocka själv?? Vilken slang ska ja ta bort för att sätta trckklockan??


227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#9
pompa skrev:
med största säkerhet har du en liten läcka på avgasröret, behöver inte vara mycke innan de ger felvärde för avgasfläkten gör så de suger in extra luft genom läckan in i avgassystemet vilket gör att lamdavärdet blir felvisande.

Ja hade precis tätat avgasröret iannan bes sista gången men de hade bara skunkit med 0.04 på lambdavärdet.. första gången låg de på 1.14 o andra gången på 1.10 o de få MAX ligga på 1.04:(


227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#10
nån annan som kan komma me nå bra förslag?? För att få ner lambdavärdet?? lambdavärde e för högt:( Ligger på 1.10 o få ligga på MAX 1.04..


Entreprenör
1 784 Inlägg
27 februari 2009
#11
_Togga_ skrev:
mrbuggy skrev:
_Togga_ skrev:
Nja ja såg bara att man kunnde ställa om trycket själv men själv så ha ja ingen aning:P De sitter en ny lambda på den.. Jag hade en tråd här om att lambdavärdet va för dåligt på bes. Alla svar ja fick gick till att de kanske e för lågt soppatryck. Den ska va trimmad enligt förra ägarn. De ska sitta en så kallad måne 7 kam planad o portad. Men han sa åxå att soppatrycket va uppställt men hur kommer de sej att den gå för mager??

Jaså du har inte gett upp ännu...? har du tagit reda på vad som är gjort med motorn nu då...? Och vidare: har du någon tryckmätare på BTR.en  så du kan se trycket eller..? annars e de lite svårt att sänka eller höja tryck.! Och som jag sa igår redan Tiden går och det blir ingen besiktning..Men för att ändra något i en motor MÅSTE man veta varför man gör det..annars kan de bli dyrt..!!!

Nej ja slutar inte här:P Nej jag fick inte tag i gamla ägarn.. Han verkar ha gått upp i rök:( Så nu vet ja inte alls va ja ska gö.. Försöker få tag i mekkompisen åxå men han e heller inte så lätt att få tag isad Men vart ska man mäta trycket om ja nu skulle köpa en tryckklocka själv?? Vilken slang ska ja ta bort för att sätta trckklockan??

Här kan du förslagsvis sätta en mätare ..skruva isär kopplingen å sätt en klocka emellan dom.. (röda pilen)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/581021_j8gpuy.jpg

1 675 Inlägg
27 februari 2009
#12
köp en BTR från en B230FT på skroten. Kostar inte mycket. Ligger lite högre wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#13
okej o där mäter man trycket?? De finns ju en klocka man kan köpa på biltema med nån slang så man kan kolla trycket.. Men de ska väl funka ändå??


227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#14
volvo_1987 skrev:
köp en BTR från en B230FT på skroten. Kostar inte mycket. Ligger lite högre wink

Okej okej.. Men de va ju inte sån dålig ide:D Dom bör ju passa med varann:D Hur mycke tro du soppatrycket ligger på en sån BTR då??


1 675 Inlägg
27 februari 2009
#15
_Togga_ skrev:
volvo_1987 skrev:
köp en BTR från en B230FT på skroten. Kostar inte mycket. Ligger lite högre wink

Okej okej.. Men de va ju inte sån dålig ide:D Dom bör ju passa med varann:D Hur mycke tro du soppatrycket ligger på en sån BTR då??

ska själv köpa mig en sån. tror det var 3 bar, rätta mig om jag har fel.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Entreprenör
1 784 Inlägg
27 februari 2009
#16
_Togga_ skrev:
volvo_1987 skrev:
köp en BTR från en B230FT på skroten. Kostar inte mycket. Ligger lite högre wink

Okej okej.. Men de va ju inte sån dålig ide:D Dom bör ju passa med varann:D Hur mycke tro du soppatrycket ligger på en sån BTR då??

De e ju helt bortkastat när du inte har en aning om vad du har för tryck nu ens...MÄT MÄT MÄT.

1 675 Inlägg
27 februari 2009
#17
mrbuggy skrev:
_Togga_ skrev:
volvo_1987 skrev:
köp en BTR från en B230FT på skroten. Kostar inte mycket. Ligger lite högre wink

Okej okej.. Men de va ju inte sån dålig ide:D Dom bör ju passa med varann:D Hur mycke tro du soppatrycket ligger på en sån BTR då??

De e ju helt bortkastat när du inte har en aning om vad du har för tryck nu ens...MÄT MÄT MÄT.

ca 2,5 om det är en b230f.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Entreprenör
1 784 Inlägg
27 februari 2009
#18
volvo_1987 skrev:
mrbuggy skrev:
_Togga_ skrev:

Okej okej.. Men de va ju inte sån dålig ide:D Dom bör ju passa med varann:D Hur mycke tro du soppatrycket ligger på en sån BTR då??

De e ju helt bortkastat när du inte har en aning om vad du har för tryck nu ens...MÄT MÄT MÄT.

ca 2,5 om det är en b230f.

problemet är att han knappt vet vad han har för motor ens...Dessutom e den lite uppskrämd..men ingen vet vad som e gjort ...så därför måste han börja från början och mäta å kolla allt...liksom ingen ide att byta grejer om de blir sämre kanske...Eru me...?  ;-)

593 Inlägg
27 februari 2009
#19
org. ska vara ca 3 bar på en b230f,och de skiljer inget mellan 230f och 230ft då dessa har samma katalognummer.

Om din bil är uppskrämd med annan kam och portad/planad topp är de ganska logisk att de går magert om du har org. soppatryck/spridare.

Så i ditt fall, köp en mätare och kontrollera trycket. sedan kan du sätta org.btr i skruvstycket med varsin rörbit på varje sida och klämma ihop den 1mm  taget, sedan provmontera och kontrolla trycket.

Är en "bonnlösning" med de fungerar och ställer inte om sig och krånglar. körde ungeför samma setup på min första bil o ch ja pressa ihop reg ca 2,5mm så ja hade ett soppatryck på ca,3,3-3,4bar= perfekta avgasvärden för mig iaf. lycka till

lycka till.

1 675 Inlägg
27 februari 2009
#20
mrbuggy skrev:
volvo_1987 skrev:
mrbuggy skrev:

De e ju helt bortkastat när du inte har en aning om vad du har för tryck nu ens...MÄT MÄT MÄT.

ca 2,5 om det är en b230f.

problemet är att han knappt vet vad han har för motor ens...Dessutom e den lite uppskrämd..men ingen vet vad som e gjort ...så därför måste han börja från början och mäta å kolla allt...liksom ingen ide att byta grejer om de blir sämre kanske...Eru me...?  ;-)

så sant jag är med wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!


Sök