När jag låg på motorvägen i 220km/h med min saab 9-3 2,0 turbo ecopower års 2000 som var nyinköpt i söndags. Så när jag släpper på gasen så ser jag ett fett moln efter bilen.
Vad kan ha hänt med bilen? Det var knappt någon motorolja kvar när jag kom hem så den tickade lite i ventilerna. Turbon laddade bara tills det gröna fältet tog slut, normalt laddar den hela det gula området också. Oljan som var kvar i motorn såg "ganska normal ut".
Min egen teori vad som har hänt. Kan det vara topplock-spackningen som har smällt eller turbon som har gått sönder?
Som tur är så har jag garanti på bilen för jag köpte den av en bilhandlare.
Samma sak hände mig med min gamla 9-5 -98, körde en repa och släppte upp, märkte att laddet inte ville upp mer än 0,5(låg vanligtvis på 1.1 med steg 3) och vart lite orolig, sen såg jag världens rökridå bakom bilen, svängde genast av(det var alltså den perfekta get-away bilen just då, skulle filmat ) och vi kunde konstatera att oljenivån sjunkit ordentligt och att turbon lät illa som fan. Och som föregående sa; kör ej med bilen, få den helst bogserad/körd på släp om du ska flytta den.
Bogserade bilen till bilhandlaren Antagligen får jag tillbaka den innan nästa helg
BTW "hur mycket i bar" laddar en orginal turbo på en saab 9-3 2,0 T med 185hk?
Vågar man höja ladd-trycket på den nya turbon? Eller ska man skita i det?
Funderar på att montera sportluftfilter men har hört av en volvo nisse att det kan förstöra luftmassemätaren?
Filtret ska ju smörjas in med avsedd filterolja, OM man har för mycket så kommer denna olja följa med och sätta sig på trådarna i LMM. LMM är då värdelös..