3274
Sök

Shortshift i volvo 244??

Larssa91
1 mars 2009
Trådstartare
#1
hur får man till detta? går de att bygga själv? har sökt runt men hittar inget bra svar. någon som vet hur man gör?
tacksam för svar.
mvh//Lars

1 675 Inlägg
1 mars 2009
#2
inge svårt. finns två sätt. ett: svetsa på en nit under växel spaks kulan ca 1 cm. alt. 2: Värm kulan ordentligt och slå ner kulan mot växel spaken ca 1 cm. Svårt att förklara utan bild.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Larssa91
1 mars 2009
Trådstartare
#3
va gör man med backspärren då?? plockar bort eller??

1 675 Inlägg
1 mars 2009
#4
Larssa91 skrev:
va gör man med backspärren då?? plockar bort eller??

vet ej. Aldrig gjort detta förut. Men kommer att göra det på min 240. Och dom tipsen fick jag ska finnas bilder om hur man gör på forumet. sök.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Larssa91
1 mars 2009
Trådstartare
#5
volvo_1987 skrev:
Larssa91 skrev:
va gör man med backspärren då?? plockar bort eller??

vet ej. Aldrig gjort detta förut. Men kommer att göra det på min 240. Och dom tipsen fick jag ska finnas bilder om hur man gör på forumet. sök.

har gjort de men hittar ingen vettig information.. sad

Driifter;)
1 630 Inlägg
1 mars 2009
#6
jag kapade av spaken under kulan o la till en bit på 1 cm extra.. och svetsa ihop igen.. då funkar iaf backspärren som vanligt..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Larssa91
1 mars 2009
Trådstartare
#7
Amazon_123GT skrev:
jag kapade av spaken under kulan o la till en bit på 1 cm extra.. och svetsa ihop igen.. då funkar iaf backspärren som vanligt..

okej.. får antagligen bli något liknande då. tongue

4 506 Inlägg
1 mars 2009
#8
Så här gjorde jag, och det funkar fint.

Slå ut splinten med ett don.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211682_jduwk6.jpg

Dra ut splingen och för sedan av höljet.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211683_cvmqog.jpg

Ta sedan en gassvets och glöddga kulan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211684_ci7jo1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211686_noavtg.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211687_22ixh9.jpg

Sedan tar du en stor hylsa eller ett kraftigt järnrör och för över så du kan hamra på kulan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211755_5s4mj5.jpg

Slå upp kulan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211688_vr9le9.jpg

Sedan polerar du bort eventuella små jack som du fått under proseduren.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211689_cuu2x5.jpg

Passa även på att byta alla plast ringar och bussningar för att få mindre glapp.
Funkar att byta mot stålbrickor på sina ställen för att få en riktigt "styv" spak.

//Wallis

Kan du andas kan du dö.

1 675 Inlägg
1 mars 2009
#9
_Wallis_ skrev:
Så här gjorde jag, och det funkar fint.

Slå ut splinten med ett don.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211682_jduwk6.jpg

Dra ut splingen och för sedan av höljet.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211683_cvmqog.jpg

Ta sedan en gassvets och glöddga kulan.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211684_ci7jo1.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211686_noavtg.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211687_22ixh9.jpg

Sedan tar du en stor hylsa eller ett kraftigt järnrör och för över så du kan hamra på kulan.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211755_5s4mj5.jpg

Slå upp kulan.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211688_vr9le9.jpg

Sedan polerar du bort eventuella små jack som du fått under proseduren.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211689_cuu2x5.jpg

Passa även på att byta alla plast ringar och bussningar för att få mindre glapp.
Funkar att byta mot stålbrickor på sina ställen för att få en riktigt "styv" spak.

//Wallis

Det va det tipset jag fick smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Larssa91
1 mars 2009
Trådstartare
#10
tackar. bara att plocka fram gasen då. tongue

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
3 mars 2009
#11
funkar det här även på 940?
mvh jimpa


218 Inlägg
3 mars 2009
#12
om det är m90 låda lite osäkert men det är bara att förlänga under kula så har du kort shift wink


Team Whiplash Racing
98 Inlägg
3 mars 2009
#13
Gozze skrev:
om det är m90 låda lite osäkert men det är bara att förlänga under kula så har du kort shift wink

okej, ne jag har m47, är en vanlig GL:P


812 Inlägg
3 mars 2009
#14
_Wallis_ skrev:
Så här gjorde jag, och det funkar fint.

Slå ut splinten med ett don.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211682_jduwk6.jpg

Dra ut splingen och för sedan av höljet.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211683_cvmqog.jpg

Ta sedan en gassvets och glöddga kulan.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211684_ci7jo1.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211686_noavtg.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211687_22ixh9.jpg

Sedan tar du en stor hylsa eller ett kraftigt järnrör och för över så du kan hamra på kulan.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211755_5s4mj5.jpg

Slå upp kulan.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211688_vr9le9.jpg

Sedan polerar du bort eventuella små jack som du fått under proseduren.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/45331/211689_cuu2x5.jpg

Passa även på att byta alla plast ringar och bussningar för att få mindre glapp.
Funkar att byta mot stålbrickor på sina ställen för att få en riktigt "styv" spak.

//Wallis

blir det stor märkbas skillnad?

man lever bara en gång..

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
3 mars 2009
#15
ungefär hur mycket ska man förlänga den? 10-20mm?
mvh jimpa


1 675 Inlägg
3 mars 2009
#16
SRC skrev:
ungefär hur mycket ska man förlänga den? 10-20mm?
mvh jimpa

börja med 10 mm. Dom brukar säga att det är lagom.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

4 506 Inlägg
4 mars 2009
#17
pimpad740: Ja helt klart, Speciellt om du tar och
fixar alla bussningarna ochså det är som dag o natt.

Kan du andas kan du dö.

4 001 Inlägg
4 mars 2009
#18
jag gjorde bussningar i mässing, blev skitbra!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
4 mars 2009
#19
volvo_1987 skrev:
SRC skrev:
ungefär hur mycket ska man förlänga den? 10-20mm?
mvh jimpa

börja med 10 mm. Dom brukar säga att det är lagom.

okej tack så mycket:D


28 Inlägg
25 juli 2009
#20
Hur ta man ur växelspaken?????? Bilder på de tack


Sök