3220
Sök

Hur bocka rör..

3 714 Inlägg
3 mars 2009
#21
Använd sand när du bockar så slipper du deformationer på röret

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

336 Inlägg
3 mars 2009
#22
fyll med sand!

volvo 740:)

1 814 Inlägg
3 mars 2009
#23
JapMax skrev:
kolvas skrev:
Burrör skall vara kalldragna så du får inte värma när du bockar dom, det ska dessutom vara osömmade rör om den ska vara godkänd enligt SBF.
Jag tror att det billigaste är att köpa ett färdigt rör ifrån någon burtillverkare

Rören är godkända, va 18 mil o köpte dessa igår tongue
Jag vet att rören inte får varmbockas.. frågan är vem som skulle märka det, och frågan är hur pass hållbarheten sjunker pga varmbockning? Jag är beredd att fuska där.. tongue

Som jag skrev tidigare så ville dom ha 1500kr för att bocka en båge, alternativt 500kr om jag kom dit med bilen. Vilket skulle kosta mig en månadshyra. Så bockar jag rören kalla med sand och håller mig inom gränsen så ser ja inga regelbrott.

jag skulle inte ha värmt, finns ju massa andledningar till varför de förbjudit det roll

Ingenjörer med hållfasthetslära bakom stiftar deras regler kan jag tänka mig tongue

kallbocka med sand verkar ju bra.

2 Inlägg
3 mars 2009
#24
Buren till min buggy bockade jag med JULAs rörbock och det gick väldigt lätt.
Jag behövde varken värme eller sand när jag bockade.
Mina rör blev inte ovala, däremot blev det små märken på bägge sidor böjen
efter mothållen.

/-Daniel-


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 mars 2009
#25
går de inte att  härda stål  å få de hårdare genom att värma de helt rött  sen  kyla av de i olja??

12 086 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#26
-Daniel- skrev:
Buren till min buggy bockade jag med JULAs rörbock och det gick väldigt lätt.
Jag behövde varken värme eller sand när jag bockade.
Mina rör blev inte ovala, däremot blev det små märken på bägge sidor böjen
efter mothållen.

/-Daniel-

Det är ungefär exakt samma sits jag sitter i, och de va skönt o höra! smile

12 086 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#27
christofer_k skrev:
går de inte att  härda stål  å få de hårdare genom att värma de helt rött  sen  kyla av de i olja??

Hum? tongue Hur skulle de va relevant i denna tråd? Dessutom vill inte jag sitta i en bur full med härdare rör som går av och agerar akupunktur smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 mars 2009
#28
JapMax skrev:
christofer_k skrev:
går de inte att  härda stål  å få de hårdare genom att värma de helt rött  sen  kyla av de i olja??

Hum? tongue Hur skulle de va relevant i denna tråd? Dessutom vill inte jag sitta i en bur full med härdare rör som går av och agerar akupunktur smile

var bara en sak som ploppa upp i skallen  och var då tvingen att skriva de  satt å tänkte på en hammare

12 086 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#29
Idag bocka jag mitt rör med stans skitreslutat tongue
Så de som säger att de inte är några problem att bocka i en vanlig "jula-bock" har haft andra rör tongue
Jag fyllde röret helt med blästersand, såg till så alla luftfickor försvann sen svetsade jag igen ändarna.
Bockarna vart ovala och tillomed aningens deformerade på insidan sad Jävla skit med andra ord.

Eftersom min halvbur i vilket fall inte är godkänd som den är så får jag väl nöja mig som de är. Vill jag ha helbur i framtiden får jag göra om allt, lr rättare sagt låta de göras om.

KHRacing
6 mars 2009
#30
JapMax skrev:
Som jag skrev tidigare så ville dom ha 1500kr för att bocka en båge, alternativt 500kr om jag kom dit med bilen. Vilket skulle kosta mig en månadshyra. Så bockar jag rören kalla med sand och håller mig inom gränsen så ser ja inga regelbrott.

eftersom du, vad jag förstått, vill ha en "godkänd" säker bur, men inte kommer tävla alls med bilen
så kan du väl värma dem iaf :-)   (I DETTA FALLET)
var försiktig när du bockar bara smile

1500kr för att bocka 4 ggr som kanske totalt tar 15min... rena statsstölden ju mad

härnera hade du fått det för en tårta.

12 086 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#31
KHRacing skrev:
JapMax skrev:
Som jag skrev tidigare så ville dom ha 1500kr för att bocka en båge, alternativt 500kr om jag kom dit med bilen. Vilket skulle kosta mig en månadshyra. Så bockar jag rören kalla med sand och håller mig inom gränsen så ser ja inga regelbrott.

eftersom du, vad jag förstått, vill ha en "godkänd" säker bur, men inte kommer tävla alls med bilen
så kan du väl värma dem iaf :-)   (I DETTA FALLET)
var försiktig när du bockar bara smile

1500kr för att bocka 4 ggr som kanske totalt tar 15min... rena statsstölden ju mad

härnera hade du fått det för en tårta.

Nu har jag ju redan bockat dom tyvärr hmm

De sa att en huvudbur kostar 1000kr om man kommer dit med bilen. Ska dom bocka efter mått skulle de va 2000kr, varav röret kostar 500kr. Ja tänkte jaha, skitsamma jag bockar skiten själv tongue

Som du säger jag ska inte tävla i min bil så min bur med ovala bockar får duga tongue

2 Inlägg
22 september 2009
#32
Hej! tänkte räta ut ett par frågetecken. värma röret=ändrar hållfastheten i röret och det blir mjukt å det vill du inte ha i en bur.
En folkrace båge kostar 1500kr bockad å färdig med alla rör och fästplattor (enl. SBF regler för folkrace) och de är gjorda i sömsvetsade stålrör. 40x2,0 eller 38x2,5 i minimum mått.
Till rally/racingburar är det andra regler och dyrare rör. "sömlösa" stålrör med bättre hållfasthet samt fler rör, Pris? ca 6000kr beroende på modell och utförande. 45x2,5 eller 50x2,0 i minimimått på huvudbågen.
Om förhållandet för ovalitet så är det 0,9 = rörets minsta diameter mot dess största diameter får inte vara större än 0.9 i skillnad. exempel: om 45mm rör bockat blir 46mm på ena hållet och 44 på andra. 44 delat med 46 = 0,95 eller 43 delat med 47 =0,91.
-Bursmeden-


Sök