3055
Sök

Nissans 2.5l diesel turbo e ren skit å varför rasar dom ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjosvejs!

Undrar varför nissans rent ut sagt skitmotorer rasar

kan inge om nissans motorer men spisen sitter i en nissan narvara..2.5 liter diesel å turbo..

varför går vevlager å annat sönder så himla lätt ? måste ju vara konstruktionsfel på dom..


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 mars 2009
#2
Nissan har för mig blivit lika med dåliga lager pga 200SX modellerna.  Kanske är oljekylningen undermålig även hos dieselmotorerna? 

Har du mätt oljetemp?  Kompisens Nissan 200 gick upp till 130grader i 110km/h

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#3
torpis skrev:
Nissan har för mig blivit lika med dåliga lager pga 200SX modellerna.  Kanske är oljekylningen undermålig även hos dieselmotorerna? 

Har du mätt oljetemp?  Kompisens Nissan 200 gick upp till 130grader i 110km/h

Nae har inte mätt oljetempen...

3 bilar har havererat eller lagerbankar inom mitt jobbs staket...å undrar hur många de finns i övriga sverige... Årsmod 03-04 å alla gått runt 17-19K...

Den jag tog in idag å lossade motorplåten på hade slagit sönder hela blocket å staken hade även slagit av fästet på ackompressorn så den är bara å slänga för den läcker i huset... Hade stake 2-3-4 gett sig hade dom nog tittat in i vinkelväxeln te fyrhjulsdriften då den ligger nån cm från blocket/tråget...

Kan ju vara bra å vet vad man bör åtgärda på motorerna innan de trillar i nån ny/bättre beg motor...
Lagertappen så "fin" ut så undrar om vevstaksbulten blivit sträckt å gått av eller nått...


4 586 Inlägg
4 mars 2009
#4
Hur är det med skyline är det samma sak där med?


1 513 Inlägg
6 mars 2009
#5
ja men lager ras e den snälla versionen det händer ofta att slädarna till kam kjedjan viberar sönder med följden ventilsallad har renoverat 4 sådana motor å 2 med lager ras.. det samma gäller skylind då det e en förlangd 200 motor (i grova tag) därför finns det så jävla många efter marknads högeffekts oljepumpar till dom.. men tillbaka till navara problemt jag vet inte riktigt vad som händer med dom fins en ombyggnads satts till slädarna som håller ungefär 3000mil sen går dom sönder också har provat bilen står här igen med samma problem å nissan har inget bra svar mer än att dom betalar reserv delarna i detta fallet... men de e nog så enkelt att detta är en riktig skit motor går jätte bra håller skit..


4 299 Inlägg
6 mars 2009
#6
Fan vilken problembil de där är...

På jobbet har vi en -07a som gått 3000 mil och ska in på verkstad för 5:e gången för vatten i tanken så skrället inte startar, och kopplingsbyte. Känns som att den borde bytas ut av fler anledningar nu.


4 001 Inlägg
6 mars 2009
#7
Rallyhalle skrev:
Fan vilken problembil de där är...

På jobbet har vi en -07a som gått 3000 mil och ska in på verkstad för 5:e gången för vatten i tanken så skrället inte startar, och kopplingsbyte. Känns som att den borde bytas ut av fler anledningar nu.

vatten i tanken är nog knappast bilens fel, om inte tanken sitter placerad så det blir en massa kondens i den.
Kopplingsbyte efter 3000 mil är inte heller bilens fel utan hur man kör (visst, det kan vara fabriksfel men jag har inte hört om många som har kopplingsproblem)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 299 Inlägg
6 mars 2009
#8
kolvas skrev:
Rallyhalle skrev:
Fan vilken problembil de där är...

På jobbet har vi en -07a som gått 3000 mil och ska in på verkstad för 5:e gången för vatten i tanken så skrället inte startar, och kopplingsbyte. Känns som att den borde bytas ut av fler anledningar nu.

vatten i tanken är nog knappast bilens fel, om inte tanken sitter placerad så det blir en massa kondens i den.
Kopplingsbyte efter 3000 mil är inte heller bilens fel utan hur man kör (visst, det kan vara fabriksfel men jag har inte hört om många som har kopplingsproblem)

Okej, men vi har tagit bränsleprov vid varje tankning och inte sjösatt en enda båt sen senaste reparationen med den bilen. Så att på dom sätten har det inte kommit in något vatten.

Om det ändå kommer in vatten i tanken så tycker jag att nått verkar väldigt konstigt när bilen inte ens kan användas som transport från A till B.

Sen visst, kopplingen tar mer stryk hos oss med tanke på båttransporterna och sjösättningarna/upptagningarna vi gör. Men den här har verkligen varit klen jämfört med Toyota Hiluxen (-90) som vi har också. Så att någon vidare hållbar bil är det inte.


4 001 Inlägg
6 mars 2009
#9
Rallyhalle skrev:
kolvas skrev:
Rallyhalle skrev:
Fan vilken problembil de där är...

På jobbet har vi en -07a som gått 3000 mil och ska in på verkstad för 5:e gången för vatten i tanken så skrället inte startar, och kopplingsbyte. Känns som att den borde bytas ut av fler anledningar nu.

vatten i tanken är nog knappast bilens fel, om inte tanken sitter placerad så det blir en massa kondens i den.
Kopplingsbyte efter 3000 mil är inte heller bilens fel utan hur man kör (visst, det kan vara fabriksfel men jag har inte hört om många som har kopplingsproblem)

Okej, men vi har tagit bränsleprov vid varje tankning och inte sjösatt en enda båt sen senaste reparationen med den bilen. Så att på dom sätten har det inte kommit in något vatten.

Om det ändå kommer in vatten i tanken så tycker jag att nått verkar väldigt konstigt när bilen inte ens kan användas som transport från A till B.

Sen visst, kopplingen tar mer stryk hos oss med tanke på båttransporterna och sjösättningarna/upptagningarna vi gör. Men den här har verkligen varit klen jämfört med Toyota Hiluxen (-90) som vi har också. Så att någon vidare hållbar bil är det inte.

du kan ju inte jämföra med en Toyota wink du har väl sett Top Gear och hur dom behandlar en Toyota

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

STI TypeR Driver
191 Inlägg
6 mars 2009
#10
Svärgubbens King Cab rasade i höstas. Vevlagren på treans cylinder var tvärslut.
Har gått runt 18k.
Vet fler som rasat på just treans cyl.
Ser nästan ut som oljan inte nått fram..
Senast redigerat av vettvilling (6 mars 2009)

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

KHRacing
6 mars 2009
#11
torpis skrev:
Nissan har för mig blivit lika med dåliga lager pga 200SX modellerna.  Kanske är oljekylningen undermålig även hos dieselmotorerna? 

Har du mätt oljetemp?  Kompisens Nissan 200 gick upp till 130grader i 110km/h

110 i tvåan eller i 5:an & motorvägskörning smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#12
Jo de är många som har rasat...men ingen som vet varför ?


Rapidoz
688 Inlägg
9 mars 2009
#13
Xuri skrev:
Jo de är många som har rasat...men ingen som vet varför ?

Du kan få den förklaring vi fått.

Vissa utav nissan kingcab/Navara modellerna har ett felmodifierat block.

Alltså.

4:ans slits och exanderar ut sig förmycket vilket ger kolven tillstånd att "slå" fram och tillbaka vilket skapar en stor obalans i staken/lagret som leder till att den går av och titar glatt ut egenom blocket.

Detta fel har uppstått X antal gånger för oss och vi kan inte tycket göra än att byta ut och skicka iväg bilarna igen.

Nissan Tekniker.


EDIT: Det är inte alltid 4:an som är dålig.
och det finns andra anledningar till haveri på tex Kingcab vilket brukar vara kedjan då.
Senast redigerat av 940turboplus (9 mars 2009)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Oseriös Aktör
592 Inlägg
9 mars 2009
#14
940turboplus skrev:
Xuri skrev:
Jo de är många som har rasat...men ingen som vet varför ?

Du kan få den förklaring vi fått.

Vissa utav nissan kingcab/Navara modellerna har ett felmodifierat block.

Alltså.

4:ans slits och exanderar ut sig förmycket vilket ger kolven tillstånd att "slå" fram och tillbaka vilket skapar en stor obalans i staken/lagret som leder till att den går av och titar glatt ut egenom blocket.

Detta fel har uppstått X antal gånger för oss och vi kan inte tycket göra än att byta ut och skicka iväg bilarna igen.

Nissan Tekniker.


EDIT: Det är inte alltid 4:an som är dålig.
och det finns andra anledningar till haveri på tex Kingcab vilket brukar vara kedjan då.

det var väl typ 2002-04? ssom rasade ofta, men såvitt jag vet så har väl nissan reparerat det på garanti utan vidare...

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#15
940turboplus skrev:
Xuri skrev:
Jo de är många som har rasat...men ingen som vet varför ?

Du kan få den förklaring vi fått.

Vissa utav nissan kingcab/Navara modellerna har ett felmodifierat block.

Alltså.

4:ans slits och exanderar ut sig förmycket vilket ger kolven tillstånd att "slå" fram och tillbaka vilket skapar en stor obalans i staken/lagret som leder till att den går av och titar glatt ut egenom blocket.

Detta fel har uppstått X antal gånger för oss och vi kan inte tycket göra än att byta ut och skicka iväg bilarna igen.

Nissan Tekniker.


EDIT: Det är inte alltid 4:an som är dålig.
och det finns andra anledningar till haveri på tex Kingcab vilket brukar vara kedjan då.

du snackar om att borrningen är överdimentionerad eller vad då ?

hade varit roligt å plocka ner den spisen å kolla...kolvbulten verkade då glappa i alla fall..


Rapidoz
688 Inlägg
10 mars 2009
#16
Finnmerchant skrev:
940turboplus skrev:
Xuri skrev:
Jo de är många som har rasat...men ingen som vet varför ?

Du kan få den förklaring vi fått.

Vissa utav nissan kingcab/Navara modellerna har ett felmodifierat block.

Alltså.

4:ans slits och exanderar ut sig förmycket vilket ger kolven tillstånd att "slå" fram och tillbaka vilket skapar en stor obalans i staken/lagret som leder till att den går av och titar glatt ut egenom blocket.

Detta fel har uppstått X antal gånger för oss och vi kan inte tycket göra än att byta ut och skicka iväg bilarna igen.

det var väl typ 2002-04? ssom rasade ofta, men såvitt jag vet så har väl nissan reparerat det på garanti utan vidare...

Precis, men det verkar ju heller inte vara nyare bilar än -04 dom talar om här, i samband med haveri.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
10 mars 2009
#17
Xuri skrev:
du snackar om att borrningen är överdimentionerad eller vad då ?

hade varit roligt å plocka ner den spisen å kolla...kolvbulten verkade då glappa i alla fall..

Nej jag tror inte felet låg i att dom överdimentionerade borrningen utan i själva materialet som tillät blocket att exandera för mycket.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Oseriös Aktör
592 Inlägg
10 mars 2009
#18
940turboplus skrev:
Finnmerchant skrev:
940turboplus skrev:
Du kan få den förklaring vi fått.

Vissa utav nissan kingcab/Navara modellerna har ett felmodifierat block.

Alltså.

4:ans slits och exanderar ut sig förmycket vilket ger kolven tillstånd att "slå" fram och tillbaka vilket skapar en stor obalans i staken/lagret som leder till att den går av och titar glatt ut egenom blocket.

Detta fel har uppstått X antal gånger för oss och vi kan inte tycket göra än att byta ut och skicka iväg bilarna igen.

det var väl typ 2002-04? ssom rasade ofta, men såvitt jag vet så har väl nissan reparerat det på garanti utan vidare...

Precis, men det verkar ju heller inte vara nyare bilar än -04 dom talar om här, i samband med haveri.

det har ju också varit tal om något lagerfel som har fått D22 maskinerna att lägga av
Senast redigerat av Finnmerchant (10 mars 2009)

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

Rapidoz
688 Inlägg
10 mars 2009
#19
Finnmerchant skrev:
det har ju också varit tal om något lagerfel som har fått D22 maskinerna att lägga av

Detta är inget som jag är bekant med.
Men finns säkert dom som varit utsatt för detta.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#20
940turboplus skrev:
Xuri skrev:
du snackar om att borrningen är överdimentionerad eller vad då ?

hade varit roligt å plocka ner den spisen å kolla...kolvbulten verkade då glappa i alla fall..

Nej jag tror inte felet låg i att dom överdimentionerade borrningen utan i själva materialet som tillät blocket att exandera för mycket.

ja å hur löser man då då felet ?

hur ska man kringå fler haverier i framtiden ? en bättre beg på skroten e ju inte direkt nått alternativ...skrota japanskiten ?



Sök