4408
Sök

Honda Civic Coupe 92-95 utrymme?

59 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
Hej allihopa!

Har äntligen tagit körkort och har börjat spana på en första bil och har fastnat för Honda Civic Coupe 92-95. Hur är det med utrymmet i dessa? Jag är 1,90 lång ungefär. Blir det trångt?

Hur är bilarna i övrigt? Är det något speciellt man ska kolla efter? Roliga att köra?

Dela gärna med er av egna erfarenheter!

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
5 mars 2009
I coupen så finns det mer utrymme än vad man tror. Du får plats med benen iaf, men det kanske kan bli lite lågt i tak. Har haft en person som i bilen som är omk. 1,90, han fick plats.

Honda civic är väldigt pålitliga bara man sköter dem och reservdelar finns det gott om. Försök få ta i en civic med Vtec motor (kan vara svårt), är lite mer pulver i dem. Annars går 1.5l, 1.6l motorerna riktigt bra också. Dessutom så är motorerna väldigt lätt mekade, bra om man ska börja lära sig.

Rost på bakskärmar är väl bland de största "felen" du kan hitta. Ev. oljerök på bilar med 20,000mil++, men kan även vara i riktigt bra skick efter 20,000mil. Varva motorn till 6000 samt motorbromsa i 3an i 70km/h, gör det dock bara när motorn är riktigt varm. blåvit rök=olja=undvik.

Montera på sportfjärdar och bredare+lågprofil däck så ligger bilen som klistrad i kurvorna. Dessutom så väger inte bilen speciellt mycket ~1100kg.

Skit rolig att köra och en bra förstbil! smile Lycka till!

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

59 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
supersupra87 skrev:
I coupen så finns det mer utrymme än vad man tror. Du får plats med benen iaf, men det kanske kan bli lite lågt i tak. Har haft en person som i bilen som är omk. 1,90, han fick plats.

Honda civic är väldigt pålitliga bara man sköter dem och reservdelar finns det gott om. Försök få ta i en civic med Vtec motor (kan vara svårt), är lite mer pulver i dem. Annars går 1.5l, 1.6l motorerna riktigt bra också. Dessutom så är motorerna väldigt lätt mekade, bra om man ska börja lära sig.

Rost på bakskärmar är väl bland de största "felen" du kan hitta. Ev. oljerök på bilar med 20,000mil++, men kan även vara i riktigt bra skick efter 20,000mil. Varva motorn till 6000 samt motorbromsa i 3an i 70km/h, gör det dock bara när motorn är riktigt varm. blåvit rök=olja=undvik.

Montera på sportfjärdar och bredare+lågprofil däck så ligger bilen som klistrad i kurvorna. Dessutom så väger inte bilen speciellt mycket ~1100kg.

Skit rolig att köra och en bra förstbil! smile Lycka till!

Hur lågt i tak snackar vi om? Kommer jag slå i taket eller kommer det att vara besvärande? Har suttit i en Suzuki Swift innan, och där slog jag i taket mer eller mindre precis. Inge vidare skönt att köra tongue.

2 021 Inlägg
5 mars 2009
Dom är rätt små, jag e 1.85 ca o sitter inte allt för bekvämt i dom.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
5 mars 2009
Rille0 skrev:
Dom är rätt små, jag e 1.85 ca o sitter inte allt för bekvämt i dom.

Men mycket utrymme för att vara en liten bil.  wink

1.85cm + 6-7cm till tak. Sen beror det väl på om man har långa ben eller lång överkropp.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
5 mars 2009
Det där är ju lite ifrån person till person, så varför inte pröva i någons ? smile Åk och kolla på någon, kolla på någon schysst på en gång och sitter du bra, då är ju det problemet poff väck big_smile
Sen om bilen är schysst i sig, så poff. Kanske du har en bil big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

59 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
ExXtr3me skrev:
Det där är ju lite ifrån person till person, så varför inte pröva i någons ? smile Åk och kolla på någon, kolla på någon schysst på en gång och sitter du bra, då är ju det problemet poff väck big_smile
Sen om bilen är schysst i sig, så poff. Kanske du har en bil big_smile

Haha! Har faktiskt försökt hitta någon bilfirma häromkring, som kanske har någon inne, så man bara kan provsitta lite och så. Men verkar dåligt med det.

got stance?
546 Inlägg
5 mars 2009
jag är ca 1,88 och sitter som en kung i min civic wink se till att inte sitta ibak bara, men det gör man ju inte i sin egen bil wink

夢の力

59 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
Ingen annan som ägt eller har en Civic Coupe som kan uttala sig?

1 948 Inlägg
6 mars 2009
beror ju lite på hur du sitter. hade en civic sedan i samma årsmodell somdu snackar om... e 185 lång och satt ganska så nära taket med huvudet... men sen sitter jag även rak i ryggen. folk när dom tar körkort verkar ju tro attdet är "tufft" att ligga ner och köra big_smile dvs när dom stärkcerpå armen så når dom preciiiiissss till underdelen på ratten med fingertopparna big_smile så kör du så kommer du passa kalas i bilen big_smile annars e det förvånadsvärt mycket plats i dessa bilar.

Men rekommenderar dig faktiskt inte att köpa någon coupe då du inte kan få dom som vti, och tro mig du kommer vilja ha ur mer hästar och det kommer bli dubbelt så dyrt efter du har trimmat upp den i 160 hk som vti har orginal, än om du köper en vti på en gång.

clubjdm.se
462 Inlägg
7 mars 2009
kryptonajt skrev:
Ingen annan som ägt eller har en Civic Coupe som kan uttala sig?

Vend dig till ett forum som är mer inriktat på Honda/Japanska bilar fronten som www.hondaklubben.com eller www.clubjdm.se

www.clubjdm.se

Sök