Har inskaffat 2 nya handbromsvajrar till bilen till vänster, och ska byta dom inom kort.
En tanke som slog mig, var att man kanske skulle hänga vajrarna på väggen några dagar och droppa in olja eller liknande i höljet, för att förebygga framtida tröghet.
Eller får det helt motsatt verkan med tiden, att det fastnar skit och/eller oljan torkar så att vajrarna löper trögare än om jag gett fan i att ha i olja tro?
Vad har ni för teorier?
Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
Har inskaffat 2 nya handbromsvajrar till bilen till vänster, och ska byta dom inom kort.
En tanke som slog mig, var att man kanske skulle hänga vajrarna på väggen några dagar och droppa in olja eller liknande i höljet, för att förebygga framtida tröghet.
Eller får det helt motsatt verkan med tiden, att det fastnar skit och/eller oljan torkar så att vajrarna löper trögare än om jag gett fan i att ha i olja tro?
Vad har ni för teorier?
Det är väl ett plasthölje invändigt i vajern...Å det vill nog ha så torrt och fint som möjligt skulle jag tro då..Dvs. jag skulle inte smörja det...!
Vad har ni för teorier?
Det är väl ett plasthölje invändigt i vajern...Å det vill nog ha så torrt och fint som möjligt skulle jag tro då..Dvs. jag skulle inte smörja det...!
Det är när de går torrt som wiren slits upp och går sönder. Ju mindre friktion ju lättare går det att dra i den också. Aldrig haft en cykel eller moppe? Klart man smörjer wirar..
Smörj med silikonspray eller kedjespray, olja kommer inte hålla sig kvar.
Vad har ni för teorier?
Det är när de går torrt som wiren slits upp och går sönder. Ju mindre friktion ju lättare går det att dra i den också. Aldrig haft en cykel eller moppe? Klart man smörjer wirar..
Liiite skillnad på såna vajrar..dom har inget extra plastinnerrör...skillnad om vajern går direkt emot ytterhöljet...Nåja...jag har aldrig smörjt nya vajrar i alla fall..Inte heller haft problem med kärvande såna..å för övrigt brukar problemen börja när de gått hål på Höljet..kommer in fukt och rost å sånt skit...
Liiite skillnad på såna vajrar..dom har inget extra plastinnerrör...skillnad om vajern går direkt emot ytterhöljet...Nåja...jag har aldrig smörjt nya vajrar i alla fall..Inte heller haft problem med kärvande såna..å för övrigt brukar problemen börja när de gått hål på Höljet..kommer in fukt och rost å sånt skit...
Som sagt skulle nog jag oxå låta bli att smörja. Har aldrig haft problem med en ny wire å så länge höljet är helt och man använder handbromsen så ska det inte behöva vara något problem på många år skulle jag tro.
Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Jag skulle då aldrig ens tänka på att skruva dit en wire utan att ta till lite olja. brukar smörja in wire sedan låta den hänga över natten tills det runnit igenom. Du kommer märka att det går ändå lättare
eller försöka fylla den med fett, bättre då det stannar kvar längre samt blockerar fukt komma in i höljet
Kunde man göra förut när de inte fanns plaströr i höljena..smörjde gjorde man förr i tiden när de fanns plats för de..inte på dom nyare som finns nuförtiden..liiite knepigt att få in fett kanske...! fast de förstås...inget e omöjligt..!