4587
Sök

Skillnad på volvo 740 och 760

58 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#1
jag hade tänkt köpa mig en 740 turbo, men nu när jag kollat lite så börjar jag bli lite smått sugen på en 760 ist.
d jag vet e ju att dom har samma motor, e d en automatare bryr jag mig inte då jag mer ska ha den som projekt å lådan ska ändå bytas ut.

jag skulle vilja veta lite mer invecklat vad som skiljer modellerna åt, jag vet att 760 e lite mer "lyxigare" med lite mer elsaker å så. sen har ju 760 multilink, delad bakaxel om inte jag vet helt fel? kan ngn förklara lite mer vad som är bra å dåligt med denna bakaxeln?

utseeendet vet jag oxå skiljer, då 760 har helt annan front från 88- (940) men skulle oxå där vilja veta lite mer invecklat om vad som skiljer utseendemässigt.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 mars 2009
#2

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
5 mars 2009
#3
jocke_volvo740 skrev:
jag hade tänkt köpa mig en 740 turbo, men nu när jag kollat lite så börjar jag bli lite smått sugen på en 760 ist.
d jag vet e ju att dom har samma motor, e d en automatare bryr jag mig inte då jag mer ska ha den som projekt å lådan ska ändå bytas ut.

jag skulle vilja veta lite mer invecklat vad som skiljer modellerna åt, jag vet att 760 e lite mer "lyxigare" med lite mer elsaker å så. sen har ju 760 multilink, delad bakaxel om inte jag vet helt fel? kan ngn förklara lite mer vad som är bra å dåligt med denna bakaxeln?

utseeendet vet jag oxå skiljer, då 760 har helt annan front från 88- (940) men skulle oxå där vilja veta lite mer invecklat om vad som skiljer utseendemässigt.

sök...
men som svar så i 760 sitter oftast prv 6an (V6) men fans även turbo 4 och diesel motor
det som skiljer 740 mot 760 är en del små saker som lister lampor utrustning med mer.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

58 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#4
_Butcher_ skrev:
jocke_volvo740 skrev:
jag hade tänkt köpa mig en 740 turbo, men nu när jag kollat lite så börjar jag bli lite smått sugen på en 760 ist.
d jag vet e ju att dom har samma motor, e d en automatare bryr jag mig inte då jag mer ska ha den som projekt å lådan ska ändå bytas ut.

jag skulle vilja veta lite mer invecklat vad som skiljer modellerna åt, jag vet att 760 e lite mer "lyxigare" med lite mer elsaker å så. sen har ju 760 multilink, delad bakaxel om inte jag vet helt fel? kan ngn förklara lite mer vad som är bra å dåligt med denna bakaxeln?

utseeendet vet jag oxå skiljer, då 760 har helt annan front från 88- (940) men skulle oxå där vilja veta lite mer invecklat om vad som skiljer utseendemässigt.

sök...
men som svar så i 760 sitter oftast prv 6an (V6) men fans även turbo 4 och diesel motor
det som skiljer 740 mot 760 är en del små saker som lister lampor utrustning med mer.

jo jag vet att den brukar ha 6an å även att d finns diesel, vill bara veta om turbon då d e den som e aktuell. d jag vill ha svar på e exakt sånt som du skriver, typ lampor, utrustning å sånt

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
5 mars 2009
#5
760 har b23et som turbo alternativ mot 740 som har b230e/f t
orkar inte rabbla upp allt som skiljer men sök på forumet finns en hel massa trådar om just detta

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

58 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#6
88 uppåt har ju 230ft? ja jag säkte ny å hittade en del svar, men hittar fortfarande inte svar på hur multilink axeln e uppbyggd å hur den e vid olika körningar, exempelvis rakt fram och sen om man vill åka brett.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
5 mars 2009
#7
ok, det finns många för delar med multilinken men lika många nackdelar rakt fram är det skit samma om man har multilink eller stel axel men i kurvtagning syfte så är multilinken bra men inte till å bus köra men det är smak och vane sak kompisen kör 960 å är jätte positiv till multilink och jag själv tycker bättre om stel axel

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
6 mars 2009
#8
undra vad de skilljer sig i orginal hästar mellan 740 och 760

Nissan Silvia

58 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#9
s12 skrev:
undra vad de skilljer sig i orginal hästar mellan 740 och 760

d e ju samma motorer, så ingen effektskillnad, förutom på tidiga 760 då d e b23et men jag tror effekten e densamme som på b230et (182hk ) finns väl bara b23et i dom tidiga och b230ft i dom nya har jag för mig, vet ej om b230et sattes i 760in

58 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#10
_Butcher_ skrev:
ok, det finns många för delar med multilinken men lika många nackdelar rakt fram är det skit samma om man har multilink eller stel axel men i kurvtagning syfte så är multilinken bra men inte till å bus köra men det är smak och vane sak kompisen kör 960 å är jätte positiv till multilink och jag själv tycker bättre om stel axel

tål den inte lka mkt stryk lr? men beteendemässigt hur e skillnaderna då?

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
6 mars 2009
#11
ang motorerna så b23et har smidda kolvar med mer och ligger på ca 190hk med men volvo har skrivit dom på samma som b230et (182)

tål olika stryk är svårt att säga för hållbarheten styrs av körstil till större delen men normal körning så är dom lika hållbara. betendemässigt så tar det oftas längre tid innan den släpper och går mjukare i igen kan man säga när man kör brett. medans en stel släpper fort och kommer hårt tillbaka vid bre häng. det är stora skilnaden

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

58 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#12
_Butcher_ skrev:
ang motorerna så b23et har smidda kolvar med mer och ligger på ca 190hk med men volvo har skrivit dom på samma som b230et (182)

tål olika stryk är svårt att säga för hållbarheten styrs av körstil till större delen men normal körning så är dom lika hållbara. betendemässigt så tar det oftas längre tid innan den släpper och går mjukare i igen kan man säga när man kör brett. medans en stel släpper fort och kommer hårt tillbaka vid bre häng. det är stora skilnaden

aa då kan jag la tänka mig att d e som du säger, en vanesak.men diffar den eller e d enhjulingar med mutlink? förstår du va jag menar?tongue

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
6 mars 2009
#13
drivningen funkar för övrigt på samma sätt som den stela axeln det vill säga "en hjulsdrift"

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

58 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#14
_Butcher_ skrev:
drivningen funkar för övrigt på samma sätt som den stela axeln det vill säga "en hjulsdrift"

fan va kul ^^haha ne men jag har la fått svar då, sen vet jag ju att d e utrustningen som d e stor skillnad på, å inredningen då instrumentbrädan är typ som 850ins, sen så e d la en massa elektronisk skit på? elhissar runt om, el-speglar eltaklucka?

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
6 mars 2009
#15
jocke_volvo740 : okej är de så tack för ditt svar

Nissan Silvia


Sök