3361
Sök

Saab 9000 med förhöjda svgasvärden

7 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#1
är en tjej som inte kan så mycket om bilar.men
CO halt förhöjd tomgång för hög.
CP-halt tomgång för hög
HC-halt tomgång för hög
Lambda värde förhöjda tomgång. felaktig

kan detta bero på katalysatorn??
skulle vara jätte tacksam om nån ville hjälpa mej

rubrik editerad / Moderatorerna

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 mars 2009
#2
Du måste ändra ditt rubrik (Saab 9000) till någonting bättre ex: (för hög co halt på min Sabb 9000)
så att man förstår bättre innan man öppna tråden.
Bytt nu innan att tråden stängs ingen. wink
Senast redigerat av alain (6 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

10 287 Inlägg
6 mars 2009
#3
Jag hjälper henne, hon är ny på Garaget.

Göran
Moderator

alain skrev:
Du måste ändra ditt rubrik (Saab 9000) till någonting bättre ex: (för hög co halt på min Sabb 9000)
så att man förstår bättre innan man öppna tråden.
Bytt nu innan att tråden stängs ingen. wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
6 mars 2009
#4
Hej Imogirl.

För att vårat numera rätt stora forum skall fungera så är det viktigt att man skriver vettiga beskrivande rubriker och att man postar i rätt forum.
Läs igenom forumets regler: http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=rules

Nu fixar jag detta åt dig men tänk på detta tills nästa gång.

Göran
Moderator

imogirl skrev:
är en tjej som inte kan så mycket om bilar.men
CO halt förhöjd tomgång för hög.
CP-halt tomgång för hög
HC-halt tomgång för hög
Lambda värde förhöjda tomgång. felaktig

kan detta bero på katalysatorn??
skulle vara jätte tacksam om nån ville hjälpa mej

rubrik editerad / Moderatorerna

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 mars 2009
#5
Tack sharky att du gjörde det, jag kunde inte göra mer än att skriva om att ändra rubriken som jag har gjort. wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 019 Inlägg
6 mars 2009
#6
imogirl skrev:
är en tjej som inte kan så mycket om bilar.men
CO halt förhöjd tomgång för hög.
CP-halt tomgång för hög
HC-halt tomgång för hög
Lambda värde förhöjda tomgång. felaktig

kan detta bero på katalysatorn??
skulle vara jätte tacksam om nån ville hjälpa mej

rubrik editerad / Moderatorerna

Skriv ner värdena du fick så blir det lättare att gissa på vad som kan vara fel. Årsmodell och motor hjälper också.


7 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#7
saab 9000 2,3 -95
värdena är:
CO 2.0 (0,5)
CO 2500 3,3 (0,3)
HC 174 (100)
LAMBDA 0,9 (0,97-1,03)

7 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#8
saab 900 är det har skrivit fel

76 Inlägg
6 mars 2009
#9
tanka LITE etanol och kör bilen riktigt varm/sota ur den! så ska de nog gå igenom=) mitt ända tips=)

saaaaaaaaaab<3

677 Inlägg
6 mars 2009
#10
Gör en service på bilen dvs byt olja,tändstift,tändkablar, oljefilter, luftfilter
Borde göra susen, om det inte funkar så kanske katten börjar bli dålig.

Refined
1 770 Inlägg
6 mars 2009
#11
Byt ut LMM:en (Luftmassemätare) är mitt tips.
Jag hade:
CO 7,1 (0,5)
CO 2500 8,5 (0,3)
HC 476 (100)
LAMBDA 0,77 (0,97-1,03)

Bytte sedan LMM och fick:
CO 0,1 (0,5)
CO 2500 0,3 (0,3)
HC 070 (100)
LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)
Perfekt smile

Detta var doch på en 945 2.3S 1996
Men motor som motor smile

326 Inlägg
6 mars 2009
#12
Be en verkstad kolla vilken motortemperatur som insprutningen får. OBS, inte tempmätaren i kupén utan tempgivaren på motorn som skickar information till insprutningen.
Jag har precis ombesiktigat min bil (Audi 100 -94) med samtliga avgasvärden på tok för höga innan. Det visade sig att tempgivaren gav ~65c till insprutningen när kupétempen visade ~95c, därav helt fel blandning och galna värden.

Idag CO 0.0, CO2500 0.0, HC 0.0, Lambda 1.01. Självklart mer än godkänt. smile

166 Inlägg
6 mars 2009
#13
Zwudda skrev:
Byt ut LMM:en (Luftmassemätare) är mitt tips.

Då får hon leta ihjäl sig roll


3 295 Inlägg
6 mars 2009
#14
Juuka skrev:
Zwudda skrev:
Byt ut LMM:en (Luftmassemätare) är mitt tips.

Då får hon leta ihjäl sig roll

varför skulle hon få göra det? det kanske är en 9000 med lmm.. alltså LH Jetronic


166 Inlägg
6 mars 2009
#15
Slave_joe skrev:
Juuka skrev:
Zwudda skrev:
Byt ut LMM:en (Luftmassemätare) är mitt tips.

Då får hon leta ihjäl sig roll

varför skulle hon få göra det? det kanske är en 9000 med lmm.. alltså LH Jetronic

Trodde det va en Ng900 -95 med Trionic5?


2 164 Inlägg
6 mars 2009
#16
Juuka skrev:
Slave_joe skrev:
Juuka skrev:

Då får hon leta ihjäl sig roll

varför skulle hon få göra det? det kanske är en 9000 med lmm.. alltså LH Jetronic

Trodde det va en Ng900 -95 med Trionic5?

NG900 har bara Trionic på turbo modellerna!
Endast 9000 från -94 som har trionic på alla motorer.

Byt lmm och sen koklla även om lamdan är okej.

MVH


166 Inlägg
6 mars 2009
#17
Fredrik-79 skrev:
Juuka skrev:
Slave_joe skrev:

varför skulle hon få göra det? det kanske är en 9000 med lmm.. alltså LH Jetronic

Trodde det va en Ng900 -95 med Trionic5?

NG900 har bara Trionic på turbo modellerna!
Endast 9000 från -94 som har trionic på alla motorer.

Byt lmm och sen koklla även om lamdan är okej.

MVH

Tack för klargörandet Fredrik!
Visste ja jag inte!
Men kass Lmm ger inte det felkoder?

En femma på katten smile


16 Inlägg
6 april 2009
#18
Jag ger förslaget som alltid funkat för mig byta olja o filter och luftfilter det är billigt lätt och bra.

USK:A
55 Inlägg
6 april 2009
#19
På min gamla 9000 -93 fick jag liknande avgasvärden. Dom böt följande: katalysator, blockpackning, olja+filter, bakre ljuddämparen+ en j*vla massa felsökning och vips var avgasvärdena fina igen smile Kostade endast 17600kr (för verkstaden) smile Tur att jag hade mrf garanti.

1 019 Inlägg
6 april 2009
#20
imogirl>> Har du någon varningslampan som lyser? Typ check engine?



Sök