2168
Sök

Sänkningsats saab 900!

655 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#1
Hallu, Har tänkt mig köpa en sänkningsats till min bil, men måste jag byta stötdämpare också? Tänkte mest på hårdheten, så den inte slår i backen eller nått . Uppskattar svar! mvh


1 210 Inlägg
6 mars 2009
#2
Jag tycker personligen att du ska köpa ett komplett kit med dämpare /fjädrar.. du kommer inte ångra dig då...  smile du behöver få ner effekten i gatan + att den är klart mycke roligare i kurvor wink kolla på Ge motor sport.. där har du ett vettigt väghållnings kit till din bil enligt mig smile

Mvh Micke


http://gemotorsport.jetshop.se/
Senast redigerat av Ekis! (6 mars 2009)

655 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#3
Ekis! skrev:
Jag tycker personligen att du ska köpa ett komplett kit med dämpare /fjädrar.. du kommer inte ångra dig då...  smile du behöver få ner effekten i gatan + att den är klart mycke roligare i kurvor wink kolla på Ge motor sport.. där har du ett vettigt väghållnings kit till din bil enligt mig smile

Mvh Micke


http://gemotorsport.jetshop.se/

Jo har kollat på detta, men tänkte ja skulle komma lite billigare undan, har inte så bra ekonomi nu, har nyss köpt avgassystem, och en 9-3 lucka:) Men hur blir bilen om ja bara byter fjädrarna då?


1 210 Inlägg
6 mars 2009
#4
Ja du.. på min gamla 900 jag hade satt de Eibach progressiva fjädrar med orginal dämpare... jag köpte mig då anpassade sachs dämpare till fjädrarna.. och de blev en enorm skillnad... bilen var låg förut men höll inte måttet i lite fart och kurvor.. men med de nya dämparna blev den klart mindre understyrd + mindre "gungig" (pardon min stavning tongue) jaja

i d stora hela så tycker jag att de är värt de.. sen om du tycker att GE motorsports sats är dyr så kostade bara mina fjädrar 3500:- och dämparna 4000:-  men förstår dig...

http://nordicuhr.se/images/9-3_cc_before_after.jpg
Senast redigerat av Ekis! (6 mars 2009)

655 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#5
Ekis! skrev:
Ja du.. på min gamla 900 jag hade satt de Eibach progressiva fjädrar med orginal dämpare... jag köpte mig då anpassade sachs dämpare till fjädrarna.. och de blev en enorm skillnad... bilen var låg förut men höll inte måttet i lite fart och kurvor.. men med de nya dämparna blev den klart mindre understyrd + mindre "gungig" (pardon min stavning tongue) jaja

i d stora hela så tycker jag att de är värt de.. sen om du tycker att GE motorsports sats är dyr så kostade bara mina fjädrar 3500:- och dämparna 4000:-  men förstår dig...

http://nordicuhr.se/images/9-3_cc_before_after.jpg

okejokej! nej dyr kan ja inte påstå att den är, men för mig som går i skolan, och har en inkomst på 1050 i månaden så e den dyr! Men kanske ska satsa på detta ändå, men nu har jag ett problem till! Det kommer ta i mina skärmkanter, för när ja hade baslådan i, och 1 pers i baksätet tog det i, men nu har ja iaf bytt till biltema gasdämpare bak, så blev lite bättre! Men funderar på att valsa skärmkanterna? Men då har jag hört att det inte går att valsa bak, för det är dubbel plåt, och så är det nån plåt i hjulhuset som kan släppa, för den är tydligen bara punktad.


1 210 Inlägg
7 mars 2009
#6
wetese skrev:
Ekis! skrev:
Ja du.. på min gamla 900 jag hade satt de Eibach progressiva fjädrar med orginal dämpare... jag köpte mig då anpassade sachs dämpare till fjädrarna.. och de blev en enorm skillnad... bilen var låg förut men höll inte måttet i lite fart och kurvor.. men med de nya dämparna blev den klart mindre understyrd + mindre "gungig" (pardon min stavning tongue) jaja

i d stora hela så tycker jag att de är värt de.. sen om du tycker att GE motorsports sats är dyr så kostade bara mina fjädrar 3500:- och dämparna 4000:-  men förstår dig...

http://nordicuhr.se/images/9-3_cc_before_after.jpg

okejokej! nej dyr kan ja inte påstå att den är, men för mig som går i skolan, och har en inkomst på 1050 i månaden så e den dyr! Men kanske ska satsa på detta ändå, men nu har jag ett problem till! Det kommer ta i mina skärmkanter, för när ja hade baslådan i, och 1 pers i baksätet tog det i, men nu har ja iaf bytt till biltema gasdämpare bak, så blev lite bättre! Men funderar på att valsa skärmkanterna? Men då har jag hört att det inte går att valsa bak, för det är dubbel plåt, och så är det nån plåt i hjulhuset som kan släppa, för den är tydligen bara punktad.

Aj då ja de där med att valsa skärmarna funderade jag med på... men tar i säger du?? de gjorde aldrig min...

655 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#7
Ekis! skrev:
wetese skrev:
Ekis! skrev:
Ja du.. på min gamla 900 jag hade satt de Eibach progressiva fjädrar med orginal dämpare... jag köpte mig då anpassade sachs dämpare till fjädrarna.. och de blev en enorm skillnad... bilen var låg förut men höll inte måttet i lite fart och kurvor.. men med de nya dämparna blev den klart mindre understyrd + mindre "gungig" (pardon min stavning tongue) jaja

i d stora hela så tycker jag att de är värt de.. sen om du tycker att GE motorsports sats är dyr så kostade bara mina fjädrar 3500:- och dämparna 4000:-  men förstår dig...

http://nordicuhr.se/images/9-3_cc_before_after.jpg

okejokej! nej dyr kan ja inte påstå att den är, men för mig som går i skolan, och har en inkomst på 1050 i månaden så e den dyr! Men kanske ska satsa på detta ändå, men nu har jag ett problem till! Det kommer ta i mina skärmkanter, för när ja hade baslådan i, och 1 pers i baksätet tog det i, men nu har ja iaf bytt till biltema gasdämpare bak, så blev lite bättre! Men funderar på att valsa skärmkanterna? Men då har jag hört att det inte går att valsa bak, för det är dubbel plåt, och så är det nån plåt i hjulhuset som kan släppa, för den är tydligen bara punktad.

Aj då ja de där med att valsa skärmarna funderade jag med på... men tar i säger du?? de gjorde aldrig min...

Japp! de tog i däcken! Men ja har ju 225 breda sulor också smile


7 274 Inlägg
7 mars 2009
#8
Konstigt, jag har också 225or på min med 18" och HR fjädrar med koni dämpare.
Den har aldrig någonsin slagit i...

Isåfall lär du nästan ha fel ET på fälgarna.


655 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#9
Brains skrev:
Konstigt, jag har också 225or på min med 18" och HR fjädrar med koni dämpare.
Den har aldrig någonsin slagit i...

Isåfall lär du nästan ha fel ET på fälgarna.

Nja hade dåliga dämpare just då iof, dom hade sunkat ihop totalt:) så bytte till biltema dämpare tillfälligt, men kanske går ändå, men känns inte som skärmen kommer gå utanför däcket vid sänkning.


36 Inlägg
7 mars 2009
#10
Sen ska det vist vara skillnad mellan 5d och coupé modellen, att det är lättar att det ska ta i på 5d.
Varför vet ja inte dock.. =p

Men ja har både 5d och coupé, båda sänkta och med 225 17", inga problem där..

Felet med att ha orginal dämpare kvar är ju att dom har ett helt annat spel än vad det blir när du sätter på enbart ett par sänkfjädrar.
Så livslängden på orginaldämparna kommer inte bli långa, så för att slippa riva allt en gång till och sätta dit "rätt" dämpare så skulle jag iaf lätt ha köpt hela kittet på en gång..
Senast redigerat av evo_460 (7 mars 2009)


655 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#11
evo_460 skrev:
Sen ska det vist vara skillnad mellan 5d och coupé modellen, att det är lättar att det ska ta i på 5d.
Varför vet ja inte dock.. =p

Men ja har både 5d och coupé, båda sänkta och med 225 17", inga problem där..

Felet med att ha orginal dämpare kvar är ju att dom har ett helt annat spel än vad det blir när du sätter på enbart ett par sänkfjädrar.
Så livslängden på orginaldämparna kommer inte bli långa, så för att slippa riva allt en gång till och sätta dit "rätt" dämpare så skulle jag iaf lätt ha köpt hela kittet på en gång..

jaså knepigt, aa får nog köpa de ändå..



Sök