3391
Sök

Behöver man vevhusventilationen?

50 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#1
behöver man vevhusventilationen?  funderar på att plugga igen den. hamnar lite väl för mkt olja i insuget och det förstör även min tomgångsregulator...

5 089 Inlägg
8 mars 2009
#2
Inte så att din turbo läcker eller så så att det är olja i insuget?

Och tar du bort den. vart ska allt tryck ta vägen då? Skaffa en catchtank annars och sätt imellan.

\Lindgren

832 Inlägg
8 mars 2009
#3
Pluggar du den så finns det risk att du trycker sönder någon packning i motorn. Brukar oftast vara packboxen på veven mellan motor och låda som går och den är varken behändig eller rolig att byta. så jag skulle tippa på att du ska kolla upp vevhusventen så det funkar som det ska eller som föregående skrev kolla turbon.
Senast redigerat av Lurken_85 (8 mars 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 mars 2009
#4
Saxat från NordicRs forum:

I korta drag, så är vevhusventilationens uppgift att leda bort oförbrända bränslepartiklar som slinker förbi kolvringar och ventiltätningar ner i vevhuset, samt hålla ett undertryck i vevhuset.
Vid trimning höjs denna halt av föroreningar etc, och den redan (enligt mig) underdimensionerade vevhusventilationen på vitfemmorna kan få problem att utföra denna uppgiften.

Så länge vi bara pratar chip, så går det an.
Men om du ska gå längre, ladda lite mer, mer bränsle, så kan jag inte tänka mig annat än att du får problem med övertryck i VH under lite hårdare körning framförallt. Med skjutna packboxar som följd i bästa fall.

Det enda rätta (för motorn) är att leda vevhusgaserna ut i atmosfären, för att undvika att oljepartiklarna leds in i motorn igen vid de högre avgastemeraturerna som en trimmad motor för med sig.

Summering: Pluggar du igen vevhusventilationen kommer du få övertryck, med skjutna packboxar, olja som trycks ut och olja genom oljesticksröret, m.m som följd.

Plus att du lär få byta olja oftare, eftersom vevhusventilationens uppgift är att förhindra "smuts" eller som det står ovan, oförbrända bensinpartiklar att hamna i oljan.

Edit:
Men det är ju klart. smile
Lättare att byta packboxen mellan motor och växellåda lite oftare än att rengöra vevhusventilationen... roll
OBS! Ironi, för er som inte förstår...
Senast redigerat av TurbOla (8 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

50 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#5
FLindgren skrev:
Inte så att din turbo läcker eller så så att det är olja i insuget?

Och tar du bort den. vart ska allt tryck ta vägen då? Skaffa en catchtank annars och sätt imellan.

turbon är jag säker på att det inte är, den är nästan ny smile

50 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#6
TurbOla skrev:
Saxat från NordicRs forum:

I korta drag, så är vevhusventilationens uppgift att leda bort oförbrända bränslepartiklar som slinker förbi kolvringar och ventiltätningar ner i vevhuset, samt hålla ett undertryck i vevhuset.
Vid trimning höjs denna halt av föroreningar etc, och den redan (enligt mig) underdimensionerade vevhusventilationen på vitfemmorna kan få problem att utföra denna uppgiften.

Så länge vi bara pratar chip, så går det an.
Men om du ska gå längre, ladda lite mer, mer bränsle, så kan jag inte tänka mig annat än att du får problem med övertryck i VH under lite hårdare körning framförallt. Med skjutna packboxar som följd i bästa fall.

Det enda rätta (för motorn) är att leda vevhusgaserna ut i atmosfären, för att undvika att oljepartiklarna leds in i motorn igen vid de högre avgastemeraturerna som en trimmad motor för med sig.

Summering: Pluggar du igen vevhusventilationen kommer du få övertryck, med skjutna packboxar, olja som trycks ut och olja genom oljesticksröret, m.m som följd.

Plus att du lär få byta olja oftare, eftersom vevhusventilationens uppgift är att förhindra "smuts" eller som det står ovan, oförbrända bensinpartiklar att hamna i oljan.

Edit:
Men det är ju klart. smile
Lättare att byta packboxen mellan motor och växellåda lite oftare än att rengöra vevhusventilationen... roll

ok, ingen bra ide då med andra ord tongue hur fixar man det på bästa sätt då?

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 mars 2009
#7
Sköt oljebytena bra, se till att ha bra tänddelar, bra förbränning, öppen dumpventil orsakar sotbeläggning på kolvarna som blir till skit i vevhuset = sätter igen oljefällan, och så kommer vi dit som ditt problem är.

Mycket svårare än så borde det inte vara. smile
Annat man kan göra är att överdimensionera slangarna lite, eller som någon skrivit, catch-tank funkar ju också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

50 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#8
TurbOla skrev:
Sköt oljebytena bra, se till att ha bra tänddelar, bra förbränning, öppen dumpventil orsakar sotbeläggning på kolvarna som blir till skit i vevhuset = sätter igen oljefällan, och så kommer vi dit som ditt problem är.

Mycket svårare än så borde det inte vara. smile
Annat man kan göra är att överdimensionera slangarna lite, eller som någon skrivit, catch-tank funkar ju också.

hum ok, det borde ju funka! men när jag tänker efter lite så kom jag även på att mina avgaser luktar oförbränd olja, och jag måste fylla på olja med jämna mellan rum... kan det vara turbon fast den är ny?

371 Inlägg
8 mars 2009
#9
Tommie_S70 skrev:
TurbOla skrev:
Sköt oljebytena bra, se till att ha bra tänddelar, bra förbränning, öppen dumpventil orsakar sotbeläggning på kolvarna som blir till skit i vevhuset = sätter igen oljefällan, och så kommer vi dit som ditt problem är.

Mycket svårare än så borde det inte vara. smile
Annat man kan göra är att överdimensionera slangarna lite, eller som någon skrivit, catch-tank funkar ju också.

hum ok, det borde ju funka! men när jag tänker efter lite så kom jag även på att mina avgaser luktar oförbränd olja, och jag måste fylla på olja med jämna mellan rum... kan det vara turbon fast den är ny?

Kan vara många olika saker att det försvinner olja.
Tex kolvringar, ventiltätningar, turbo, Packboxar, glappa ventilstyrningar osv osv...


Med.lem
3 759 Inlägg
8 mars 2009
#10
https://www1.garaget.org/archive/50/49646/86051/86051-806157.jpg

Funkar också smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

21 Inlägg
8 mars 2009
#11
Skaffa en catch tank wolla problemet över (:

MacGyver kan allt!

21 Inlägg
8 mars 2009
#12
Skaffa en catch tank wolla problemet över (:

MacGyver kan allt!

1 772 Inlägg
8 mars 2009
#13

HAHA, "Seriösmeck racing" lol

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Mannen myten legenden
179 Inlägg
8 mars 2009
#14
hehe, gillar catch tanken på bild ovanför... vevhusventilationen måste vara sluten..inte läcka..

wooooommm, pschii, wooooommmm

50 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#15

en sån ska jag skaffa :d fast föredrar cola flaskor tongue

Med.lem
3 759 Inlägg
8 mars 2009
#16
Atlaz745 skrev:
hehe, gillar catch tanken på bild ovanför... vevhusventilationen måste vara sluten..inte läcka..

Nu tänkte du lite fel va?

Vad tror du skulle hända om jag inte hade lufthålen i överkant på flaskan?

NordstromJ skrev:

HAHA, "Seriösmeck racing" lol

Jag skulle ju kunnat köpa en blankpolerad 2liters tank för 800kr, men jag ser inte riiiktigt någon bra anledning då det dels skule pajja det snygga "stuket" på mitt motorum samt en onödig utgift då detta lirar hur bra som hellst. Det är ingen pendlarbil precis, och motorummet kollas såfort man kommit dit man ska.
Nu ventilerar inte min så farligt så man brukar kunna köra en hel kväll utan att behöva tömma....

https://www1.garaget.org/archive/50/49646/86051/86051-780605.jpg
Senast redigerat av Mr_EmCom (8 mars 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 741 Inlägg
8 mars 2009
#17
Flaskmetoden är bra om man inte orkar vara seriös men man måste ha nåt som samlar upp oljan. tongue Har testat fungerar.... men glöm inte att göra hål i toppen på flaskan!

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 mars 2009
#18
Mr_EmCom skrev:
Atlaz745 skrev:
hehe, gillar catch tanken på bild ovanför... vevhusventilationen måste vara sluten..inte läcka..

Nu tänkte du lite fel va?

Vad tror du skulle hända om jag inte hade lufthålen i överkant på flaskan?

Jag tror inte du förstår. wink
Med sluten vevhusventilation menas att gaserna i vevhuset förs in i oljefällan (där oljan avskiljs) och sedan går gaserna tillbaka in i insuget, strax innan turbon.

Det var ett krav som vitmotorn var tvungen att uppfylla för att klara avgas/reningskraven.
Är den gröna slangen på din bild vevhusventilationen?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Med.lem
3 759 Inlägg
8 mars 2009
#19
TurbOla skrev:
Mr_EmCom skrev:
Atlaz745 skrev:
hehe, gillar catch tanken på bild ovanför... vevhusventilationen måste vara sluten..inte läcka..

Nu tänkte du lite fel va?

Vad tror du skulle hända om jag inte hade lufthålen i överkant på flaskan?

Jag tror inte du förstår. wink
Med sluten vevhusventilation menas att gaserna i vevhuset förs in i oljefällan (där oljan avskiljs) och sedan går gaserna tillbaka in i insuget, strax innan turbon.

Det var ett krav som vitmotorn var tvungen att uppfylla för att klara avgas/reningskraven.
Är den gröna slangen på din bild vevhusventilationen?

Nej den slangen från dumpen, går till insuget..

Min vevhusvent är öppen, rakt ner i flaskan.
Senast redigerat av Mr_EmCom (8 mars 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 mars 2009
#20
Okej, jag förstod inte riktigt meningen med bilden, såg inte direkt något som hade med vevhusventilationen att göra. tongue

Om bilen har som krav att ha sluten vevhusventilation, så får SBP spader om de ser att man kör in med öppen vevhusventilation, t.ex. slang ner i en PET-flaska eller dylikt. smile
Senast redigerat av TurbOla (8 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök