axelj skrev:
Hur många känner du som kör rödmotorer med 250 sugishästar?
Lite snabbt.
En originalmotor b230 med uppskattad verkningsgrad till 30% och uppskattad fyllnadsgrad 80% måste på Etanol varva typ 16 0000 rpm för att uppnå 250 hk. Realistiskt?
Om du vråltrimmar den med grymt portat topplock och resten av motorn perfekt avstämd (du smäller inte ihop en sådan motor som enkel amatör med vinkelslip och dremel) för en fyllnadsgrad på säg 120%, samma verkningsgrad som innan, räcker det med att varva 11 000 rpm.
En sådan motor smäller du alltså ihop för 15 000.-?
Fotnot: jag reserverar mig för ev. beräkningsfel, grundprincipen bör det iaf inte vara något fel på
(eller Sharky?)
Det finns dem som kör med ca. 200-250hk i rödblockare.
2,5L vev sen så går det att montera andra stakar och kolvar så man kommer upp i 2,7L, en rejält portad topp med stora ventiler och en mycket bra kam och ett redigt sprut och ett avstämt grenrör för det så går de, men det är INTE billigt.
Det med MINST 15000:- skrev jag bara som en LÄTT jämförelse med tanke på att det finns många på detta forum som är nybörjare på motorer, det va bara för att dem ska få en uppfattning om att det är dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.
I verkligenheten så kostar kanske en 250hk sugmotor runt 50000-60000kr.
Edit:
Motor
Motorblock: Volvo B230
Vevaxel: Smidd marinvevaxel, strokad till 2.5L
Vevstakar:
Kolvar:
Topplock: Volvo 531 med 48/38 RF-ventiler
Kamaxel: Race kam, anpassad för 24 timmars lopp.
Insugsrör: Korta Misab rör som portats och putsas
Förgasare: Dubbla Weber 48 DCOE
Grenrör: 4-2-1 Full extraktor
Avgassystem: 2.5" med dubbla ljuddämpare <90dB. Från 2008 uppdaterad med SBF-racekat.
Tändning: Modifierad org. tändning
Smörjsystem: Våtsump med std. oljetråg, oljekylare, vevhusventilation i separat uppsamlare. Alltid körd på Mobil 1 5W-50 Helsyntet olja.
Bränsle system. Dubbla elektrisk pumpar med tryckregulator.
Bromsad effekt 230hk
Taget från N-Joy Motorsport projekttråd på rejsa.nu (
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 … hlight=240)
Detta är en riktigt racemotor byggd för 24h lopp så det är nog ingen billigt motor som dem byggt ihop, men det går och det går med förgasare också, även om dem enligt vissa tillhör stenåldern.
/Påsen