3828
Sök

Skrämma upp en 244 från 79?

730 Inlägg
11 mars 2009
#21
Visst e de väl dyrare o trimma sugis men de fan så mkt manligare än nån turbo..

STOOOORA Webrar !! WOAAAAAAM WOOOOOAAAAAAAMM !!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 mars 2009
#22
YeahBitch skrev:
Visst e de väl dyrare o trimma sugis men de fan så mkt manligare än nån turbo..

STOOOORA Webrar !! WOAAAAAAM WOOOOOAAAAAAAMM !!

Där har du för visso en poäng.
Men snälla, förgasare hör stenåldern till. Med ett bra insprutningssystem och mappning finns mycket att hämta, både effekt och körbarhet!

961 Inlägg
11 mars 2009
#23
jag kommer trimma min GL nu i vår och för ca 12 000 så hamnar jag runt 200 hk men då är de bara toppen som blir bearbetad sen ska de va värre koppling , andra soppa pumpar , spridare + mycket mer .. så de är fan inte billigt o trimma sug motorer , med turbo räcker de nästan bara me chip o ställa på lite ladd tongue .. = fusk me turbo wink

Pure DieselPower

961 Inlägg
11 mars 2009
#24
axelj skrev:
YeahBitch skrev:
Visst e de väl dyrare o trimma sugis men de fan så mkt manligare än nån turbo..

STOOOORA Webrar !! WOAAAAAAM WOOOOOAAAAAAAMM !!

Där har du för visso en poäng.
Men snälla, förgasare hör stenåldern till. Med ett bra insprutningssystem och mappning finns mycket att hämta, både effekt och körbarhet!

så man får inte effekt o körbarhet me förgasare då ?? mycke mycke ballare me stora förgasare !!

Pure DieselPower

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 mars 2009
#25
talibangran skrev:
axelj skrev:
YeahBitch skrev:
Visst e de väl dyrare o trimma sugis men de fan så mkt manligare än nån turbo..

STOOOORA Webrar !! WOAAAAAAM WOOOOOAAAAAAAMM !!

Där har du för visso en poäng.
Men snälla, förgasare hör stenåldern till. Med ett bra insprutningssystem och mappning finns mycket att hämta, både effekt och körbarhet!

så man får inte effekt o körbarhet me förgasare då ?? mycke mycke ballare me stora förgasare !!

Det sa jag inte. Jag sa att det är bättre med välmappat sprut. Hävdar du motsatsen?

961 Inlägg
11 mars 2009
#26
axelj skrev:
talibangran skrev:
axelj skrev:

Där har du för visso en poäng.
Men snälla, förgasare hör stenåldern till. Med ett bra insprutningssystem och mappning finns mycket att hämta, både effekt och körbarhet!

så man får inte effekt o körbarhet me förgasare då ?? mycke mycke ballare me stora förgasare !!

Det sa jag inte. Jag sa att det är bättre med välmappat sprut. Hävdar du motsatsen?

enligt han som ska trimma min motor är de bättre me förknasare , men eftersom jag inte ÄR trimmaren så är de bättre att ja inte säger nå ..

Pure DieselPower

Meister
6 763 Inlägg
11 mars 2009
#27
talibangran skrev:
axelj skrev:
talibangran skrev:

så man får inte effekt o körbarhet me förgasare då ?? mycke mycke ballare me stora förgasare !!

Det sa jag inte. Jag sa att det är bättre med välmappat sprut. Hävdar du motsatsen?

enligt han som ska trimma min motor är de bättre me förknasare , men eftersom jag inte ÄR trimmaren så är de bättre att ja inte säger nå ..

Förmodligen så är de bättre för honom för att han antagligen inte kan mappa ett sprut


Entreprenör
1 784 Inlägg
11 mars 2009
#28
camaro67 skrev:
talibangran skrev:
axelj skrev:

Det sa jag inte. Jag sa att det är bättre med välmappat sprut. Hävdar du motsatsen?

enligt han som ska trimma min motor är de bättre me förknasare , men eftersom jag inte ÄR trimmaren så är de bättre att ja inte säger nå ..

Förmodligen så är de bättre för honom för att han antagligen inte kan mappa ett sprut

Nääe..den som låter mest går fortast..så e de väl...?

961 Inlägg
11 mars 2009
#29
camaro67 skrev:
talibangran skrev:
axelj skrev:

Det sa jag inte. Jag sa att det är bättre med välmappat sprut. Hävdar du motsatsen?

enligt han som ska trimma min motor är de bättre me förknasare , men eftersom jag inte ÄR trimmaren så är de bättre att ja inte säger nå ..

Förmodligen så är de bättre för honom för att han antagligen inte kan mappa ett sprut

som sagt jag tänker inte lägga mig i och ni behöver inte ha massa onödiga uttalanden när ni inte ens vet vem de är .. jag gör de och vet att fler gör de .. han har iaf över 20 års erfarenhet av volvo motorer , v8or och wankel ..

Pure DieselPower

Entreprenör
1 784 Inlägg
11 mars 2009
#30
De e väl antagligen därför inga bilar har förgasare längre...

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
11 mars 2009
#31
axelj skrev:
Hur många känner du som kör rödmotorer med 250 sugishästar?

Lite snabbt.
En originalmotor b230 med uppskattad verkningsgrad till 30% och uppskattad fyllnadsgrad 80% måste på Etanol varva typ 16 0000 rpm för att uppnå 250 hk. Realistiskt?

Om du vråltrimmar den med grymt portat topplock och resten av motorn perfekt avstämd (du smäller inte ihop en sådan motor som enkel amatör med vinkelslip och dremel) för en fyllnadsgrad på säg 120%, samma verkningsgrad som innan, räcker det med att varva 11 000 rpm.

En sådan motor smäller du alltså ihop för 15 000.-?

Fotnot: jag reserverar mig för ev. beräkningsfel, grundprincipen bör det iaf inte vara något fel på smile (eller Sharky?)

Det finns dem som kör med ca. 200-250hk i rödblockare.
2,5L vev sen så går det att montera andra stakar och kolvar så man kommer upp i 2,7L, en rejält portad topp med stora ventiler och en mycket bra kam och ett redigt sprut och ett avstämt grenrör för det så går de, men det är INTE billigt.

Det med MINST 15000:- skrev jag bara som en LÄTT jämförelse med tanke på att det finns många på detta forum som är nybörjare på motorer, det va bara för att dem ska få en uppfattning om att det är dyrare att trimma sugmotorer än turbomotorer.
I verkligenheten så kostar kanske en 250hk sugmotor runt 50000-60000kr.

Edit:
Motor
 Motorblock: Volvo B230
 Vevaxel: Smidd marinvevaxel, strokad till 2.5L
 Vevstakar:
Kolvar:
 Topplock: Volvo 531 med 48/38 RF-ventiler
 Kamaxel: Race kam, anpassad för 24 timmars lopp.
 Insugsrör: Korta Misab rör som portats och putsas
 Förgasare: Dubbla Weber 48 DCOE
 Grenrör: 4-2-1 Full extraktor
 Avgassystem: 2.5" med dubbla ljuddämpare <90dB. Från 2008 uppdaterad med SBF-racekat.
 Tändning: Modifierad org. tändning
 Smörjsystem: Våtsump med std. oljetråg, oljekylare, vevhusventilation i separat uppsamlare. Alltid körd på Mobil 1 5W-50 Helsyntet olja.
 Bränsle system. Dubbla elektrisk pumpar med tryckregulator.
 Bromsad effekt 230hk

Taget från N-Joy Motorsport projekttråd på rejsa.nu (http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 … hlight=240)

Detta är en riktigt racemotor byggd för 24h lopp så det är nog ingen billigt motor som dem byggt ihop, men det går och det går med förgasare också, även om dem enligt vissa tillhör stenåldern.

/Påsen
Senast redigerat av påsen (11 mars 2009)

PÅSEN RACING

10 287 Inlägg
11 mars 2009
#32
Nejdå. Det är dyrt med 100Hkr/liter på sugis. Men 11.000 rpm behövs inte. Det finns ju faktiskt fabriksmotorer på 100 Hkr/liter. Men nu är ju inte en B230 ett under av finess så det blir nog till att pumpa upp den till typ 2.7L och hetsa friskt.

/Göran

axelj skrev:
(eller Sharky?)[/i]

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 001 Inlägg
11 mars 2009
#33
jag har varit med vid en bänkning av en sugis B230 med 531 topp som klämde ur sig 288hk på 2,3l & en med EVO-topp som klämde ur sig hela 302hk på 2,3l, nu vet jag inte jag om det var en glädjebänk men jag tror inte det eftersom vi bänkade ur en 2,4l Ascona 218hk och den var också riktigt vass.

De värsta rallymotorerna ligger på nästan 150hk/l idag.

Billigt?nä, verkligen inte

Ska snart bänka min motor så fort jag får hem den nya toppen så ska vi se vad den ger, jag räknar med runt 250hk på 2,3l

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
11 mars 2009
#34
kolvas skrev:
jag har varit med vid en bänkning av en sugis B230 med 531 topp som klämde ur sig 288hk på 2,3l & en med EVO-topp som klämde ur sig hela 302hk på 2,3l, nu vet jag inte jag om det var en glädjebänk men jag tror inte det eftersom vi bänkade ur en 2,4l Ascona 218hk och den var också riktigt vass.

De värsta rallymotorerna ligger på nästan 150hk/l idag.

Billigt?nä, verkligen inte

Ska snart bänka min motor så fort jag får hem den nya toppen så ska vi se vad den ger, jag räknar med runt 250hk på 2,3l

Som sagt, det är inte omöjligt men det är dyrt.
Vad har du gjort i övrigt med din motor och hur mycket har du ungefär lagt på den?
Bara som ett riktmärke på vad det kostar.

/Påsen

PÅSEN RACING

4 001 Inlägg
11 mars 2009
#35
påsen skrev:
kolvas skrev:
jag har varit med vid en bänkning av en sugis B230 med 531 topp som klämde ur sig 288hk på 2,3l & en med EVO-topp som klämde ur sig hela 302hk på 2,3l, nu vet jag inte jag om det var en glädjebänk men jag tror inte det eftersom vi bänkade ur en 2,4l Ascona 218hk och den var också riktigt vass.

De värsta rallymotorerna ligger på nästan 150hk/l idag.

Billigt?nä, verkligen inte

Ska snart bänka min motor så fort jag får hem den nya toppen så ska vi se vad den ger, jag räknar med runt 250hk på 2,3l

Som sagt, det är inte omöjligt men det är dyrt.
Vad har du gjort i övrigt med din motor och hur mycket har du ungefär lagt på den?
Bara som ett riktmärke på vad det kostar.

/Påsen

vad har jag inte gjort är snarare frågan... nä, men det är mycket gjort på den.
Vad dete har kostat vill jag knappt tänka på, men en topp & kam komplett och färdigbearbetad så hamnar man runt 20-25.000kr, bara ventilerna kostar 4-600kr/st

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
12 mars 2009
#36
kolvas skrev:
påsen skrev:
kolvas skrev:
jag har varit med vid en bänkning av en sugis B230 med 531 topp som klämde ur sig 288hk på 2,3l & en med EVO-topp som klämde ur sig hela 302hk på 2,3l, nu vet jag inte jag om det var en glädjebänk men jag tror inte det eftersom vi bänkade ur en 2,4l Ascona 218hk och den var också riktigt vass.

De värsta rallymotorerna ligger på nästan 150hk/l idag.

Billigt?nä, verkligen inte

Ska snart bänka min motor så fort jag får hem den nya toppen så ska vi se vad den ger, jag räknar med runt 250hk på 2,3l

Som sagt, det är inte omöjligt men det är dyrt.
Vad har du gjort i övrigt med din motor och hur mycket har du ungefär lagt på den?
Bara som ett riktmärke på vad det kostar.

/Påsen

vad har jag inte gjort är snarare frågan... nä, men det är mycket gjort på den.
Vad dete har kostat vill jag knappt tänka på, men en topp & kam komplett och färdigbearbetad så hamnar man runt 20-25.000kr, bara ventilerna kostar 4-600kr/st

Hehe, det är nog sant tongue big_smile

/Påsen

PÅSEN RACING

96 Inlägg
22 december 2009
#37
påsen skrev:
no_fake skrev:
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...

En lätt jämförelse:
Om man har en turbobil på ca. 180hk (Volvo 740T) original och vill ha ca. 250hk i den så går det på max ca. 10000:-
Men om du har en sugmotor på t.ex. 116hk original (Volvo 740 GL) och vill ha upp den i ca. 250hk så blir det minst 15000:- för den trimningen.
Men om man har en som någon ovan sa GLT motorn på 130hk original och nöjer sig med ca. 150hk så blir det inte så dyrt.
Men det är fortfarande BILLIGARE att trimma turbomotorer än sugmotorer.
Läs noga: billigare INTE billigt !

/Påsen

ska du ha upp en GL (116hk) till 250 får du räkna med nästan 200.000 - fråga Nybakk_240 hans ligger på 200hk fråga hur mycke han lagt ut wink

4 001 Inlägg
22 december 2009
#38
Murv skrev:
påsen skrev:
no_fake skrev:
alla tjatar om att det e dyrt att trimma sugisar... om det nu e så billigt med turbo så varför ligger inte alla på 500hk plus? det behöver inte alltid vara så dyrt att trimma sugisar speciellt inte gamla volvo motorer då man kan löpa de flesta delarna billigt på blocket...

En lätt jämförelse:
Om man har en turbobil på ca. 180hk (Volvo 740T) original och vill ha ca. 250hk i den så går det på max ca. 10000:-
Men om du har en sugmotor på t.ex. 116hk original (Volvo 740 GL) och vill ha upp den i ca. 250hk så blir det minst 15000:- för den trimningen.
Men om man har en som någon ovan sa GLT motorn på 130hk original och nöjer sig med ca. 150hk så blir det inte så dyrt.
Men det är fortfarande BILLIGARE att trimma turbomotorer än sugmotorer.
Läs noga: billigare INTE billigt !

/Påsen

ska du ha upp en GL (116hk) till 250 får du räkna med nästan 200.000 - fråga Nybakk_240 hans ligger på 200hk fråga hur mycke han lagt ut wink

ifall någon vill ha 200k för en B23/230 på 200hk så har man blivit lurad.

Att trimma motorn kostar pengar och att sedan få resten av drivlinan/chassi att hänga med kostar mera pengar men man klarar sig riktigt långt på 200k, även med sugmotor

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Avstängd
1 714 Inlägg
13 januari 2010
#39
Sugmotor vs. turbo igen, och igen, och igen. Folk har olika smak..

Turbo turbo turbo hör jag också, var det planerat att besiktiga bilen också?
150 hästkrafter? släng i en b230fk och borra upp till iallafall 2.5L, släng i större ventiler, porta, plana,
4-2-1 extraktorrör, större spridare och lite småpill så har du passerat 150hk troligtvis med råge.


24 Inlägg
17 januari 2010
#40
kolvas skrev:
jag har varit med vid en bänkning av en sugis B230 med 531 topp som klämde ur sig 288hk på 2,3l & en med EVO-topp som klämde ur sig hela 302hk på 2,3l, nu vet jag inte jag om det var en glädjebänk men jag tror inte det eftersom vi bänkade ur en 2,4l Ascona 218hk och den var också riktigt vass.

De värsta rallymotorerna ligger på nästan 150hk/l idag.

Billigt?nä, verkligen inte

Ska snart bänka min motor så fort jag får hem den nya toppen så ska vi se vad den ger, jag räknar med runt 250hk på 2,3l

EVO toppen sitter på alla rallycross bilar nu förtiden..känner en som har 4 st mikuni 43:er på 2.4l motor.
väl över 300 häst.


Sök