2009-06-27 Ljudbygge framdörrarIdag hände det mycket!
Jag kan äntligen kryssa av följande!
[X] Bygga högtalaradapter-lösning till framdörrarna
[X] Montera högtalare i framdörrar
[X] Koppla in framhögtalare till delningsfilter
Det tog 3-4 månader att hitta på en bra lösning till högerdörren, sen när jag hittade en bra lösning så tog det 40 min att installera vänsterhögtalaren
alla tidigare lösningar inklusive originalhögtalaradapterplattan och MDF-skiv-lösningen har gått i stöpet. Så fort jag har hittat en ny lösning så har något annat kommit ivägen och förhindrat det.
Den sista lösningen var att jag köpte en stenhård tunn furu-playwood istället för MDF så att högtalaren skulle komma längre in.
Allt var på väg att genomföras tills jag av en slump såg att fönsterrutan var nervevad och att högtalaren är för djup! Suck!... Här var jag inne några sekunder på att lämna in bilen till ett proffs istället.
Men jag blev förbannad och jobbade på. Jag klurade lite, och lite till.
Jag tyckte lösningen med originalhögtalaradapterplattorna som jag köpte från skroten var en fiffig lösning så jag arbetade vidare på det.
Jag kunde inte slipa ner högtalaradapterplattan med bandsågen då den skulle bli alltför instabil så en vän sa = varför sätter du inte högtalaren i mitten? Jag höll med om att det vore en bra idé, och att högtalaren då skulle hamna på ungefär samma plats som originalhögtalaren.
Testade lite olika lösningar för att hålla fast furuplaywoodskivan i högtalaradapterplattan och kom fram till att det var bäst att skruva fast den från sidan med trehundra skruvar istället.
Fungera kanon, men originalgallret fick inte plats åter igen och dörren tog emot gummimembramet (heter det så?) så jag fick klippa upp dörren litegranna istället och komma på någon gallerlösning senare.
Nya lösningen, furuplaywoodskivan nersänkt i högtalaradapterplattan!Satte fast med massor av miniminiskruvar och det fungerade bra faktiskt, spräckte inte trät någonting.Monterad och klar! Notera extraskruvarna Fick klippa ur lite för att högtalaren inte skulle slå emot dörren. Ska sätta något typ av galler senare, förslag?Ska jag klippa runt allt? Är lite osäker hur jag ska slipa ner kanten så det ser ut som standard.Snart ska allt kopplas in på rockford fosgate slutsteget sen är det bara o pumpa musik och börja bygga 6:5or i hatthyllan!