Ja då närmar det sig sommaren och jag ska börja leta efter motorblock som jag tänkt mej fiffla lite med=) men eftersom jag är en rookie på den fronten så tänkte jag vända mej till er som har gjort detta förr. tråden gäller saab 9000cs. vad ska jag ha för block? hur många häst håller det för? byta vevlager? isåfall vilka? smidda kolvar/stakar? osv.
jag pratade med en saabfanatiker från gräbbestad trakten i sommras, och han menade att jag ska kunna slänga i en 9-5 motor rakt av utan att bygga om något.. vet ej om det stämmer men jag tror på han eftersom han såg ut som en riktig "mulle meck"
men jag överlåter detta till er nu. ge mej ett recept på en motor som SKA överladdas och dessutom kunna leverera runt 300-350hk. och INTE rasa efter en vecka.. tack på förhand=)
Du behöver troligtvis inte behöva bygga om något för att vissa modeller har T7 motor i 9000. Det kan va så att du bara sätter i 9-5 motorn o bara tuta o köra
Du kanske ska lägga blocket åt sidan och pula lite med grenrör turbo och toppen för 350hk ska tydligen inga problem för blocket. Men det finns två olika motorer i 9000 långmotorn fram till 94 och därefter kortmotorn dessa skiljer sig rätt mycket bla bultmönser till växellådan så 9-5 motor passar ej i din 92a sen tror inte jag att dom är bättre änn de äldre kortmotorerna
Toppen duger oportad till ca 400-500hk Koppling förstås, 600Nm plattan med std. lamell hänger med ett tag, annars blir det sinter. Grenröret duger gott till 400hk.
Större spridare o pump, ska du över 300hk så är det alu IC med.
Du kan lika gärna använda det blocket du har eller ett liknande, stabila grejjer. Jag kör själv en likadan bil med ungefär det effektuttaget du tänkt och min bottendel är orörd förutom bortkopplade balansaxlar.
Du kan lika gärna använda det blocket du har eller ett liknande, stabila grejjer. Jag kör själv en likadan bil med ungefär det effektuttaget du tänkt och min bottendel är orörd förutom bortkopplade balansaxlar.
men håller lager o sånt för det? man vill ju inte att skiten ska rasa på en gång...
men håller lager o sånt för det? man vill ju inte att skiten ska rasa på en gång...
Ja det håller, min motor har gått >25.ooo mil och sista 1000milen med det trimmet jag har nu. Naturligtvis är det inte fel att byta vev/ram/axiallager men det är inget krav OM motorn skötts rätt.....