3757
Sök

Frågor Ang volvo 740 motor

508 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej

Tänkte fråga finns det Turbo på 740 bilar? Vill köpa en billig volvo o bygga lite, hur mkt max effekt kan jag få ut på en 740 utan att byta motor?

1 196 Inlägg
11 mars 2009
#2
ja det finns 740 med turbo orginal, hur mkt effekt du kan få ur utan o behöva byta motor? ja en hel del

1 997 Inlägg
11 mars 2009
#3
Volvo 740 Turbo finns ja. Den största motorn tror jag ligger på 182hk och är B230ET..


Random Hero
4 047 Inlägg
11 mars 2009
#4
isak90 skrev:
Volvo 740 Turbo finns ja. Den största motorn tror jag ligger på 182hk och är B230ET..

B230ET -86(87) = klena lager, Motronic
B230FT 87-88 = klena lager, LH-Jetronic 2.2
B230FT 89-93 = bra lager, LH-Jetronic 2.4, ej kolvoljekylning
B230FT 94-98 = bra lager, LH-Jetronic 2.4, kolvoljekylning, fulltrycksturbo
B230FK 95-98 = bra lager, LH-Jetronic 2.4, kolvoljekylning, lågtrycksturbo
Senast redigerat av DusanMandick (11 mars 2009)

Dog food lid. Backwards

508 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#5
DusanMandick skrev:
isak90 skrev:
Volvo 740 Turbo finns ja. Den största motorn tror jag ligger på 182hk och är B230ET..

B230ET -86(87) = klena lager, Motronic
B230FT 87-88 = klena lager, LH-Jetronic 2.2
B230FT 89-93 = bra lager, LH-Jetronic 2.4, ej kolvoljekylning
B230FT 94-98 = bra lager, LH-Jetronic 2.4, kolvoljekylning, fulltrycksturbo
B230FK 95-98 = bra lager, LH-Jetronic 2.4, kolvoljekylning, lågtrycksturbo

vilken ska man köpa utav dom för att trimma? jag vill att det ska hålla sig bra och tåla effekt utan att byta motor?

508 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#6
tänkte fråga också om man lägger in en turbo kommer den gå in genom besiktninbgen?
fråga 2 vad bör man göra när man ska mentera ett turbo? tack för all svar

49 Inlägg
12 mars 2009
#7
volvo-s60-t5 skrev:
DusanMandick skrev:
isak90 skrev:
Volvo 740 Turbo finns ja. Den största motorn tror jag ligger på 182hk och är B230ET..

B230ET -86(87) = klena lager, Motronic
B230FT 87-88 = klena lager, LH-Jetronic 2.2
B230FT 89-93 = bra lager, LH-Jetronic 2.4, ej kolvoljekylning
B230FT 94-98 = bra lager, LH-Jetronic 2.4, kolvoljekylning, fulltrycksturbo
B230FK 95-98 = bra lager, LH-Jetronic 2.4, kolvoljekylning, lågtrycksturbo

vilken ska man köpa utav dom för att trimma? jag vill att det ska hålla sig bra och tåla effekt utan att byta motor?

b230ft 94-98 eller b230 FK 95-98 är isåfall det bästa du kan få om du ska hålla bottendelen orginal alltså inte byta kolvar och vevstakar.
men tänk på att köra med orginal bottendel med massa laddtryck inte är att rekomendera vevstakarna tittar gärna ut genom blocket då (been there done that) roll .
men i ditt fall om du ska trimma med orginal bottendel så tycker jag du kan byta kam,porta toppen, större intercoler, höja bränsletrycket lite så kan man vara rätt säker på att det håller måttet så länge motorn är någolunda fräsh i lager kolvringar och annat.
bygger du en rejälare botten så kan man lista bra mycket att göra mensom sagt det beror på hur mycket du vill lägga ut och hur pass motorkunnig du är.


508 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#8
va skön du är hehe men kan jag inte höja laddtrucket och lägga in en downpipe och större spridare starkare lmm intercoler?

Vad tror ni jag kommer få hk och nm  om jag portar, större spridare, downpipe, bättre intercoler bättre lmm och från motor hela vägen ut 3tums rör, chiptrimma?


om jag lägger in en turbo till en bil kommer den gå igenom besiktningen?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 mars 2009
#9
En bil som är tagen i trafik före 1/1 1993 får man byta motor. Man åker in på Bilprovningen och gör en reg. bes.

Motorn ska vara orginal (inte trimmad) och katalysatorn från donatorbilen ska sitta på.

Jonas

508 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#10
Volvo_Mannen skrev:
En bil som är tagen i trafik före 1/1 1993 får man byta motor. Man åker in på Bilprovningen och gör en reg. bes.

Motorn ska vara orginal (inte trimmad) och katalysatorn från donatorbilen ska sitta på.

ok det vet jag men jag menar om jag skulle sätta in en Turbo menar.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
13 mars 2009
#11
volvo-s60-t5 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
En bil som är tagen i trafik före 1/1 1993 får man byta motor. Man åker in på Bilprovningen och gör en reg. bes.

Motorn ska vara orginal (inte trimmad) och katalysatorn från donatorbilen ska sitta på.

ok det vet jag men jag menar om jag skulle sätta in en Turbo menar.

Du får inte turbokonvertera originalmotorn. Däremot får du byta till en motor med turbo.
Men köp en 740 Turbo efter -90 på en gång så slipper du böket med att byta motor.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 mars 2009
#12
volvo-s60-t5 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
En bil som är tagen i trafik före 1/1 1993 får man byta motor. Man åker in på Bilprovningen och gör en reg. bes.

Motorn ska vara orginal (inte trimmad) och katalysatorn från donatorbilen ska sitta på.

ok det vet jag men jag menar om jag skulle sätta in en Turbo menar.

Turbokonvertera eller? det är inte godkänt på en bil som är nyare än 1975

Jonas

508 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#13
Volvo_Mannen skrev:
volvo-s60-t5 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
En bil som är tagen i trafik före 1/1 1993 får man byta motor. Man åker in på Bilprovningen och gör en reg. bes.

Motorn ska vara orginal (inte trimmad) och katalysatorn från donatorbilen ska sitta på.

ok det vet jag men jag menar om jag skulle sätta in en Turbo menar.

Turbokonvertera eller? det är inte godkänt på en bil som är nyare än 1975

eh massa huvud värk då köper jag med en turbo hur mkt effekt kan jag få ut utan att byta motor hk nm?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 mars 2009
#14
volvo-s60-t5 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
volvo-s60-t5 skrev:

ok det vet jag men jag menar om jag skulle sätta in en Turbo menar.

Turbokonvertera eller? det är inte godkänt på en bil som är nyare än 1975

eh massa huvud värk då köper jag med en turbo hur mkt effekt kan jag få ut utan att byta motor hk nm?

ja varför köpa en bil som redan har turbo på sina modeller?
du slipper byta exakt allt, typ..
så köp en turbo modell direkt.
trimma den,  ja uppemot 300hk lär du ju hamna med ganska enkla medel,..
sen blir det dyrare samt..svårare att få sakerna att hålla orginalmässigt tongue


508 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#15
pattilatti2 skrev:
volvo-s60-t5 skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Turbokonvertera eller? det är inte godkänt på en bil som är nyare än 1975

eh massa huvud värk då köper jag med en turbo hur mkt effekt kan jag få ut utan att byta motor hk nm?

ja varför köpa en bil som redan har turbo på sina modeller?
du slipper byta exakt allt, typ..
så köp en turbo modell direkt.
trimma den,  ja uppemot 300hk lär du ju hamna med ganska enkla medel,..
sen blir det dyrare samt..svårare att få sakerna att hålla orginalmässigt tongue

kommer vara jobbigt hitta en 740 med turbo finns typ ingen med turbo i blocket

4 001 Inlägg
13 mars 2009
#16
köp en 940 turbo då, det skiljer inte så mycket så mycket i pris

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

508 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#17
kolvas skrev:
köp en 940 turbo då, det skiljer inte så mycket så mycket i pris

jag tycker inte om 940 dom är så avlånga heheh

356 Inlägg
14 mars 2009
#18
tror garaget är inne i en trollperiod nu.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
#19
det läre väl ligga en 30-40 740 turbos på blocket? minst
Senast redigerat av tal0n (14 mars 2009)

falken
14 mars 2009
#20
volvo-s60-t5 skrev:
pattilatti2 skrev:
volvo-s60-t5 skrev:

eh massa huvud värk då köper jag med en turbo hur mkt effekt kan jag få ut utan att byta motor hk nm?

ja varför köpa en bil som redan har turbo på sina modeller?
du slipper byta exakt allt, typ..
så köp en turbo modell direkt.
trimma den,  ja uppemot 300hk lär du ju hamna med ganska enkla medel,..
sen blir det dyrare samt..svårare att få sakerna att hålla orginalmässigt tongue

kommer vara jobbigt hitta en 740 med turbo finns typ ingen med turbo i blocket

jag räknade lite lätt kl 21:15  finns 19st 740 turbo på blocket big_smile


Sök