2648
Sök

Volvo 740 tickar. Hjälp!

170 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Hej! Min 740 tickar (b230et), den har tickat ett tag så jag har lämnat in den på ventiljustering, sen har jag bytt olja + tankat ca 1,5l disel på 25liter bensin i tanken för att rengöra spridarna (mekaniker som sa att jag skulle göra det) Sen har jag också prövat att tanka 98okt  ist för 95 ifall det skulle kunna varit så att tändningen är för högt ställd eller något sånt. Men den tickar FORTFARANDE, jag blir tokig av ljudet när jag kör min pärla sad

Har en liten videosnutt på ljudet -> http://www.youtube.com/watch?v=d0Ka9al3 … annel_page Ljudet hörs bäst ca 17sek in i klippet. Vad kan det vara?! Just ja, den tickar inte när den är nystartad och kall.

961 Inlägg
12 mars 2009
fel olja ? dåliga lyftare ? ventiler ? hmm

Pure DieselPower

2 103 Inlägg
12 mars 2009
skulle nog säga både ventiler å lyftare ...verkar inte helt fin justerat där wink

170 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Att ventilerna är dåligt justerade låter som en omöjlighet då han jag lämna in den till har drivit egen firma i över 30år och han har i princip uteslutande skruvat i äldre Volvomotorer. Ja lyftarna kan vara dåliga, hur kollar man det? Fel olja har jag ju såklart inte stoppat i motorn.. Kanske dieseln inte renade spridarna ordentligt? Finns väl nånting man kan köpa som man häller i tanken för just rengöring av bensinslangar osv? Kanske jag skulle pröva det?

Edit: För att totalt utesluta feljustering ska jag mäta upp ventilspelet i morgon eller i övermorgon smile
Senast redigerat av Budadi (12 mars 2009)

70 Inlägg
12 mars 2009
låter som kolvarna vickar, när dom vänder.....låter det så när du gasar då?

170 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
elkenny skrev:

Japp, tickningarna går snabbare ju högre jag varvar motorn.

Edit: Kom på att det inte slamrar lika högt när jag varvar upp, men det tickar fortfarande.
Senast redigerat av Budadi (12 mars 2009)

70 Inlägg
12 mars 2009
Budadi skrev:
elkenny skrev:

då e det inte kolvarna.., du får dubbel kolla ventilspelet och kolla konditionen på ventilerna...

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
12 mars 2009
Budadi skrev:
elkenny skrev:

kan vara slut i kolvbults hålet eller kolvbults lagringen(vevstakslager kanske rätta benämningen är?) eller så är de helt enkelt att nån spridare har gjort sitt och vill bytas ut...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Down n`out
514 Inlägg
12 mars 2009
är det itne lyftarna då?

Down n`out

170 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
Här hör man bra hur "slamret" försvinner vid lite gaspådrag, för att sedan komma tillbaka. Däremot är tickljudet fortfarande kvar. http://www.youtube.com/watch?v=ElvBoUrP … annel_page

Här är ett till klipp på tickljudet + gaspådrag http://www.youtube.com/watch?v=srtkb_n1 … annel_page

Nu kanske det blev lättare att felsöka? big_smile

Youtube gjorde att ljudkvalitén blev lite sämre märkte jag nu.
Senast redigerat av Budadi (13 mars 2009)

192 Inlägg
13 mars 2009
är nog med största sannolikhet kolvarna som kantrar vär dom vänder, där av slamret/knacket,,,

//// Tommie

170 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
loftom skrev:
är nog med största sannolikhet kolvarna som kantrar vär dom vänder, där av slamret/knacket,,,

Okej tack för svar! Hur fixar jag det? Måste jag byta kolvar?

Jävel
2 018 Inlägg
6 mars 2010
Tja, lyfter denna tråden lite. Jag har en renoverad motor i bilen o den tickar litegrann. Igår gjordes en ventiljustering och allting är rätt inställt nu. Det är ny olja o nytt filter i, o schyssta ventiler. Den tickar fortfarande. Inte alls lika extremt som trådskaparens, men den tickar litegrann iaf.

Vad gör jag åt detta? mvh.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Lastbilschaffis
64 Inlägg
6 mars 2010
Höj stereon och låtsas som ingenting. Det absolut billigaste alternativet smile Dock inte i längden kanske..

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 mars 2010
Ni kanske har en motor från en 7/940 TIC big_smile lol

Jävel
2 018 Inlägg
6 mars 2010
NisseCarlsson skrev:
Höj stereon och låtsas som ingenting. Det absolut billigaste alternativet smile Dock inte i längden kanske..

Ja de låter ju inte ens in i bilen på min iaf, men man hör de utifrån. Vad kan man göra om man valt att inte bara ignorera felet då?

Jävel
2 018 Inlägg
6 mars 2010
Funkiee skrev:
Ni kanske har en motor från en 7/940 TIC big_smile lol

Jag har ju både turbo och intercooler, så de kanske ska vara så;)

Sök