3194
Sök

laddtryck, för högt???

V8
46 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
#1
Stälde upp latttrycket genom att borra hål där turbon suger luft, vart ett jävla klös i motorn..
Men frågan är om den tar skada av det, hur mkt får den ladda utan att den tar skada?

Har en inbyggt laddtrycksmätar (orginal) och den rör sig up på rött men inte upp i topp...
bör man ställa ner trycket??

Ska köpa en laddtrycksmätare så man ser i bar, men har inte hunnit än...

Modell: Saab 9000 2,0 t16 -93
Tacksam för svar..

/s

V8

1 867 Inlägg
27 mars 2006
#2
Borrat hål var? i luftburken?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 741 Inlägg
27 mars 2006
#3
är det i slangen till "trycklockan" du borrat hål? eller vars har du borrat? eller i röret från luftfiltret till turbon?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

229 Inlägg
27 mars 2006
#4
Du måste mena att du borrade hål i wastegate klockan??? Eller hur fan lyckades du få upp laddtryck genom att borra där turbon tar luft?
Man får inte högra ladd om man plockar bort luftburken ens.
Måste vara att wasten inte öppnar fören det blir högre ladd? Att den suger i sig luft och inte kan dra åt sig sugklockan....
Du får nog förklara lite bättre vart du har borrat???

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

V8
46 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
#5
Skit svårt att förklara..
Men framför batteriet så sitter det som en liten svart grej som det går 3-4st slangar ifrån.
det är slangar som går till turbon, i en av slangarna borrar man ett hål så turbon laddar mer.

Ni har säkert hört trimma med ett T-kors?
Det här är samma grej ungifär...

(Jag har inte så bra på bilens alla delar än så länge, men det kommer väl)

Tacksam för svar.

V8

228 Inlägg
27 mars 2006
#6
magnetventilen....hm...högre ladd det låter inte så troligt...

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

5 710 Inlägg
27 mars 2006
#7
Atwa skrev:
(Jag har inte så bra på bilens alla delar än så länge, men det kommer väl)

...ja speciellt när du (med en portion otur) åkt på ett riktigt motorras....
Det du gjort är en billig version av trim men som kan bli väldans väldans dyrt om det går illa.
Den inbyggda säkerheten som träder i t.e.x vid extremt klimat eller att något går fel t.e.x lågt bränsletryck är nu helt borta och händer nu något kan styrsystemet inte sänka laddtrycket.

Så svaret på din fråga:
Atwa skrev:
Men frågan är om den tar skada av det, hur mkt får den ladda utan att den tar skada?

JA!
Atwa skrev:
hur mkt får den ladda utan att den tar skada?

Väldigt beroende på om det är varmt eller kallt ute, vilket bränsle som tankas och hur du använder din bil.

MVH Jonas
..............

V8
46 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
#8
Det är precis vid magnetventilen som det är borrat ett hål på ungifär 34mm.
Att ha hålet öppet eller ha det i för satt gör en så otrilig skillnad på draget i bilen!

Enligt mig så borde inte motorn ta skada av att kunna varva upp lättare och inte behöva jobba lika tugnt, eller har jag fel??
Senast redigerat av Atwa (28 mars 2006)

V8

30 Inlägg
28 mars 2006
#9
haha, eeeh, jaaa du har en aning fel...

"inte jobbar tungt"
Du plockar ut mer effekt. då tror du att motorn jobbar mindre. Den jobbar ju i själva verket mer. Den utför mer arbete. Jag tycker du ska sätta igen det där hålet du borrat och sen sätter du dig o läser på lite om att trimma en sån bil du har. SEEN kan du börja mixtra lite. Innan dess är risken stor att du ger dig själv en jävligt dyr läxa.

V8
46 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
#10
Okej, kanon tack för era svar här ovan..
Ska genast i morgon bitta sätta igen det hålet och fixa trim på annat vis..
Vill ju inte trimma så motorn rasar..

Åter tack!

V8

V8
46 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
#11
har ändrar tillbaka det nu, men tycker att det borde vara med drag i en chippad turbo bil,
skrivade dit open air kit i dag, men det dumpar inte något...
turbon laddar knappt, vad kan det då vara för fel..

Bilen har iaf. 164hk orginal + chippet som gav motorn sammanslagt 205hk enligt förra ägaren..
känns som den har mer att ge men turbon inte har tillfälle...

Fick en känla av att det kasnke är fel på magentventilen, kan det stämma??
är inte så haj på motorer än, men läser och söker hjälp här.


Tack.
mvh stefan
Senast redigerat av Atwa (28 mars 2006)

V8

216 Inlägg
28 mars 2006
#12
Som ja sagt inna... gå in på www.stcs.nu och på forumet... där kan du få svar på mycket... det är bara ett saab forum.. där e mycket att läsa och lära...


Ölbryggare
339 Inlägg
29 mars 2006
#13
Din bil har inte 164hk orginal. Däremot borde den ha ca 200-210 hk chipad så det stämmer iof...

Men om bilen är trimmad ska laddmätaren vid fullbelastning gå upp till gränsen mellan gult och rött iaf, är den inte i närheten är det knas...Antagligen inte trimmad, eller så har magnetventilen pajjat...

Men jag håller med föregående talare om att defentivit bli medlem i stcs forum, där finns snuskigt mycket info om problem som dessa! Och även lösningar så klart smile


5 710 Inlägg
29 mars 2006
#14
Ett enkelt sätt att upptäcka om det är något fel är att mäta laddtryck.
Låna/köp en graderad laddtrycksmätare så ser du snart vad den laddar.

Anlendning till strulande laddryck på din bil kan vara många......

MVH Jonas
..............

V8
46 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
#15
Jepp, har beställt en sådan, tror den kommer i början på nästa vecka.

pepe skrev:
"Din bil har inte 164hk orginal"

Varför skulle den inte kunna ha det pepe??
Senast redigerat av Atwa (29 mars 2006)

V8

5 710 Inlägg
29 mars 2006
#16
Atwa skrev:
Jepp, har beställt en sådan, tror den kommer i början på nästa vecka.

pepe skrev:
"Din bil har inte 164hk orginal"

Varför skulle den inte kunna ha det pepe??

...för att den aldrig har funnits med just 164 hästar.
Man kan säkert få fram den siffran om man "översätter" effekten i registreringsbeviset lite slarvigt ELLER alldeles för exakt men SAAB har iaf aldrig angivigt motoreffekten till de siffrorna.  wink

MVH Jonas
..............

V8
46 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
#17
Jaha, okej.. det va det jag fick ut när jag räknade på kW iaf..
Men dom kanske ahar avrundat till något annat.

Blir steg 3chip snart iaf..
så då blir det några extra HK...

Ha det

V8

5 710 Inlägg
29 mars 2006
#18
Atwa skrev:
Blir steg 3chip snart iaf..
så då blir det några extra HK...

Ha det

Fint det smile
Glöm inte att byta avgassystem och katalysator innan den nya boxen "pillas i" bara.

MVH Jonas
..............

V8
46 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
#19
Nej då, allt det där är planerat ;D

V8

98 Inlägg
29 mars 2006
#20
Det låter som du har problem med magnetventilen.. för borrar du upp slangen till wg så borde ju, ja laddet skena. Funkar på samma sätt som du skulle hmm.. stängt av wg:n.. dock betyder det ju att den hela tiden är öppen om den går dåligt om du sätter igen den. För då borde det ju betyda att magnetventilen står på vid gavel exakt hela tiden... Kolla även slangar så du inte har tryckläckage på samma gång.. Gärna lite feedback på detta är lite tankspridd just nu ;D..



Sök