2958
Sök

Förgasarkonvertera en volvo 5:a?

Meister
6 763 Inlägg
14 mars 2009
Sand_Man skrev:
camaro67 skrev:
torpis skrev:
Kul tankebana smile  Jag skulle dock gjort soa gm nån ovan föreslog, montera ett billigt sprut och köpa separatasspjäll på Ebay eller nått.  i med 5 spridare så kan man justera soppa bäst man vill. Du behöver ändå ha tändningen så kan lika gärna låta sprutet styra soppan med.

Sen låter man en mekanisk firma slipa stygga kammar(typ 305grader och 12mm lyft, och exempelvis låta Gordon i Växjö porta toppen (hemmalirare med egen flödesbänk)

http://www.lgspeed.se/produkter/septhrottle.jpg

Ballt att bygga utan turbo smile 100hk/liter borde man kunna hitta utan att vara världsmästare i motorbygge

De är nog de ballaste. Få en modernmaskin att se gammal ut. Sen kan man ju kolla på stcc där de tar ut dryga 300hk ur 2 liter så de är nog som du säger att de inte ska vara allt för jävligt att plocka ur 100hk/liter

LOL ja för STCC motorerna är inga hi tech saker då eller....

jo dom skall jag säga dig lgger jävligt nära gränsen för vad som går med dom restrektioner vi har på att bygga en motor som skall gå att köra STCC / WTCC med

Alltså !

Orginal bilens spjällhus mac ventil öppning 20 mm o max rpm 8500....  om man nu skulle
kunna få ändra detta så skulle det höjas en liten snutt i hm men inga monste siffron som
öppet filter gör på 240 o 740 bilarna här på Gorg...

over out....

De sa jag inte men de tar ut dryga 150hk/liter så de borde gå att plocka ut 100hk/liter relativt smärtfritt

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
14 mars 2009
camaro67 skrev:
Sand_Man skrev:
camaro67 skrev:

De är nog de ballaste. Få en modernmaskin att se gammal ut. Sen kan man ju kolla på stcc där de tar ut dryga 300hk ur 2 liter så de är nog som du säger att de inte ska vara allt för jävligt att plocka ur 100hk/liter

LOL ja för STCC motorerna är inga hi tech saker då eller....

jo dom skall jag säga dig lgger jävligt nära gränsen för vad som går med dom restrektioner vi har på att bygga en motor som skall gå att köra STCC / WTCC med

Alltså !

Orginal bilens spjällhus mac ventil öppning 20 mm o max rpm 8500....  om man nu skulle
kunna få ändra detta så skulle det höjas en liten snutt i hm men inga monste siffron som
öppet filter gör på 240 o 740 bilarna här på Gorg...

over out....

De sa jag inte men de tar ut dryga 150hk/liter så de borde gå att plocka ut 100hk/liter relativt smärtfritt

Ja som du sa allt e relativt smile

men om man bara ger sig Fan påt o fixar fina saker som lirar bra ihop o så så skall det nog inte vara någe problem !!

Saken är den att det e så jävla dyrt bara sad

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

4 001 Inlägg
14 mars 2009
torpis skrev:
Kul tankebana smile  Jag skulle dock gjort soa gm nån ovan föreslog, montera ett billigt sprut och köpa separatasspjäll på Ebay eller nått.  i med 5 spridare så kan man justera soppa bäst man vill. Du behöver ändå ha tändningen så kan lika gärna låta sprutet styra soppan med.

Sen låter man en mekanisk firma slipa stygga kammar(typ 305grader och 12mm lyft, och exempelvis låta Gordon i Växjö porta toppen (hemmalirare med egen flödesbänk)

som vanligt en bra idé ifrån Torpis men jag tycker 12mm är lite snålt i lyft wink
I med mekaniska tryckare och upp till ca 13,5 så kan man få ännu värre karaktär på kammarna.
Jag har 14,6 i lyft på en av mina motorer, visserligen bara 8v & dom tappar ofta flöde när man kommer över 13,5 i lyft men det finns möjligheter till högre lyft.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
camaro67 skrev:
AndreasPlars skrev:
PV:n är väl äldre än -75? Då ska det väl räcka med typ motorkod och ett bromspapper som visar max 140hk?

M.V.H.

Och då kan man besikta med en gammal 140hk 5:a. Hursom helst så låter de ballt. Jag har samma tankar som du. Men jag funderar på att bygga en duett-rod med 5:a big_smile

men är det inte så att 140hk femmorna är 10v? har för mig att glt har 20v?

en rod med förgasar 5:a är fan hårdrock! big_smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 mars 2009
kolvas skrev:
torpis skrev:

som vanligt en bra idé ifrån Torpis men jag tycker 12mm är lite snålt i lyft wink
I med mekaniska tryckare och upp till ca 13,5 så kan man få ännu värre karaktär på kammarna.
Jag har 14,6 i lyft på en av mina motorer, visserligen bara 8v & dom tappar ofta flöde när man kommer över 13,5 i lyft men det finns möjligheter till högre lyft.

Tänkte mest i budgetbanor, över 12mm så måste man knacka ner styrningarna och fräsa ur uppe i lyftarbrunnen för att kammen skall gå runt. Men för all del, byter man till större vntiler så kan man ju samtidigt justera längden på styrningarna. Kanske välja 6mm ventilskaft.

Alltid kul med udda saker smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

14 Inlägg
15 mars 2009
balt med förgasare

Tottis_vbg
20 mars 2009
hade en kompis för ett par år sedan som stoppade ner en volvo 5:a i en liten mazda 323. han byggde ett eget insug med plenum och hängde på dubbla weber 45:or å nån audi-fördelare med hembyggt fäste. dom körde den i bänk å fick ut strax över 170hk. å alla stift hade samma färg. så det funkar också=)

Sök