2890
Sök

Förgasarkonvertera en volvo 5:a?

8 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
är det svårt tror ni att förgasarkonvertera en volvo 5:a och få det att lira bra?

4 001 Inlägg
13 mars 2009
njae, visst är det lite krångligare på en 5.a men det funkar med enkelförgasare eller 5 st Mikuni men varför ska du göra det?
Det finns eftermarknadssprut som är bra och hyfsat billiga

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Smålänning
7 887 Inlägg
13 mars 2009
Nä det tror jag inte om man har någotsånär koll på vad man glör.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

NeonX
13 mars 2009
Varför?

8 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
fundarar på ett Pv bygge och skulle vilja köra förgasar 5:a då det inte är så vanligt tongue

4 001 Inlägg
14 mars 2009
jag är inte 100% säker men jag tror inte att du kan besiktiga en PV med en 5:a med förgasare, inte utan att den reggas om till ett amatörbygge eller som ombyggt fordon.

Det skulle definitivt bli häftigt men för att göra det bra så är det nog 5 st mikuni eller liknande som gäller och då springer det iväg i pengar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
hade ju ändå tänkt byta hela drivlinan och bromsarna så det blir nog att regga som amatörbygge.. jo 5st förgasare borde funka blir nog lite speciellt om inte annat! big_smile

4 001 Inlägg
14 mars 2009
då får du nog skaffa dig SFRO handboken.
Men jag tror att det ändå kan bli problem för jag har för mig att PV:n inte går att regga med mer än 140hk ändå, brorsans PV sitter det 140 framvagn med 164 bromsar & 140 bakaxel, den är reggad med B230 på 140 hk

Ifall det blir ett bygge vill jag se en projekttråd big_smile

Edit: jag har för mig att ifall man sätter i en motor med katalysator så måste den fortfarande ha kat & klara de avgaskrav som gällde för motorn, inte bilen den sitter i men jag är inte säker på att det är så ifall det blir ombyggt fordon
Senast redigerat av kolvas (14 mars 2009)

8 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
det kommer att bli en projekttråd så fort jag börjar få lite slantar i bilkassan.. big_smile
en del andra saker måste prioriteras före..

men hur stora förgasare behöver man? skulle detta kunna funka? fattas en dock tongue http://www.blocket.se/vi/20043728.htm?ca=4_s
Senast redigerat av blykula (14 mars 2009)

4 001 Inlägg
14 mars 2009
dom är nog i minsta laget, du behöver nog upp kring 40mm, naturligtvis beroende på hur vass du tänkt dig att motorn ska vara.
Till en B230 på ca 260 hk så är det 45:or eller 48:or

8 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
va bara en tanke.. hade ju varit enkelt att köra med motorcykel förgasare då dom är rätt lätt att få tag på.. smile

få spana vidare annars få man väl slakta skotern cool
Senast redigerat av blykula (14 mars 2009)

1 062 Inlägg
14 mars 2009
PV:n är väl äldre än -75? Då ska det väl räcka med typ motorkod och ett bromspapper som visar max 140hk?

M.V.H.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 mars 2009
kolvas skrev:
då får du nog skaffa dig SFRO handboken.
Men jag tror att det ändå kan bli problem för jag har för mig att PV:n inte går att regga med mer än 140hk ändå, brorsans PV sitter det 140 framvagn med 164 bromsar & 140 bakaxel, den är reggad med B230 på 140 hk

Ifall det blir ett bygge vill jag se en projekttråd big_smile

Edit: jag har för mig att ifall man sätter i en motor med katalysator så måste den fortfarande ha kat & klara de avgaskrav som gällde för motorn, inte bilen den sitter i men jag är inte säker på att det är så ifall det blir ombyggt fordon

Nu är jag ingen klippare på regler och sådant men denna Duett är reggad med 180kw (dvs ca 240hp)... Så då borde det väll gå att regga en pv med liknande siffror?

Rock'n Roll

Trafikledare
563 Inlägg
14 mars 2009
Finns en 164 med sex st Mikuni förgasare, så det går ju göra, men är nog inte smidigt och synka alla på en gång... :p

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Meister
6 763 Inlägg
14 mars 2009
AndreasPlars skrev:
PV:n är väl äldre än -75? Då ska det väl räcka med typ motorkod och ett bromspapper som visar max 140hk?

M.V.H.

Och då kan man besikta med en gammal 140hk 5:a. Hursom helst så låter de ballt. Jag har samma tankar som du. Men jag funderar på att bygga en duett-rod med 5:a big_smile

Meister
6 763 Inlägg
14 mars 2009
Melin skrev:
Finns en 164 med sex st Mikuni förgasare, så det går ju göra, men är nog inte smidigt och synka alla på en gång... :p

Vad är de för maskin då? vit 6:a?

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 mars 2009
Kul tankebana smile  Jag skulle dock gjort soa gm nån ovan föreslog, montera ett billigt sprut och köpa separatasspjäll på Ebay eller nått.  i med 5 spridare så kan man justera soppa bäst man vill. Du behöver ändå ha tändningen så kan lika gärna låta sprutet styra soppan med.

Sen låter man en mekanisk firma slipa stygga kammar(typ 305grader och 12mm lyft, och exempelvis låta Gordon i Växjö porta toppen (hemmalirare med egen flödesbänk)

http://www.lgspeed.se/produkter/septhrottle.jpg

Ballt att bygga utan turbo smile 100hk/liter borde man kunna hitta utan att vara världsmästare i motorbygge

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Meister
6 763 Inlägg
14 mars 2009
torpis skrev:
Kul tankebana smile  Jag skulle dock gjort soa gm nån ovan föreslog, montera ett billigt sprut och köpa separatasspjäll på Ebay eller nått.  i med 5 spridare så kan man justera soppa bäst man vill. Du behöver ändå ha tändningen så kan lika gärna låta sprutet styra soppan med.

Sen låter man en mekanisk firma slipa stygga kammar(typ 305grader och 12mm lyft, och exempelvis låta Gordon i Växjö porta toppen (hemmalirare med egen flödesbänk)

Ballt att bygga utan turbo smile 100hk/liter borde man kunna hitta utan att vara världsmästare i motorbygge

De är nog de ballaste. Få en modernmaskin att se gammal ut. Sen kan man ju kolla på stcc där de tar ut dryga 300hk ur 2 liter så de är nog som du säger att de inte ska vara allt för jävligt att plocka ur 100hk/liter

Byfåne
368 Inlägg
14 mars 2009
Finns ju bilar som kommer orginal från fabrik med 100 häst/liter utan turbo.

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
14 mars 2009
camaro67 skrev:
torpis skrev:

De är nog de ballaste. Få en modernmaskin att se gammal ut. Sen kan man ju kolla på stcc där de tar ut dryga 300hk ur 2 liter så de är nog som du säger att de inte ska vara allt för jävligt att plocka ur 100hk/liter

LOL ja för STCC motorerna är inga hi tech saker då eller....

jo dom skall jag säga dig lgger jävligt nära gränsen för vad som går med dom restrektioner vi har på att bygga en motor som skall gå att köra STCC / WTCC med

Alltså !

Orginal bilens spjällhus mac ventil öppning 20 mm o max rpm 8500....  om man nu skulle
kunna få ändra detta så skulle det höjas en liten snutt i hm men inga monste siffron som
öppet filter gör på 240 o 740 bilarna här på Gorg...

over out....

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

Sök