2321
Sök

Slirande koppling Saab 9-5 Aero

5 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
#1
Jag har en 9-5 Aero årsm. -05 Nordic steg 3:a 300hk/460nm,  kopplingen börjar slira vid c:a 3000 varv på 4:an och 5:ans växel är det nån ute i landet som råkat ut för nåt liknande??
Pratar man med Saabverkstan så hänvisar dom till trimningen och säger att din koppling har
"glasat", Aero original koppling pallar inte för mer än 350nm enligt Saab.
Har varit i kontakt med mekfolk som hävdar att Saab snackar skit, Aero kopplingen tål en bra bit
över 500nm.
Är det nån som verkligen vet vad en sådan koppling pallar???
Lämnar jag in bilen på Saab så kommer jag att åka på en smäll på c:a 13000 lök.

God Speed

1 Inlägg
27 mars 2006
#2
ta kontakt med nordic, dom "tar ju över" nybilsgarantin vid trimning..

5 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
#3
Kopplingen ingår ej, har kollat med dom.

God Speed

9 108 Inlägg
27 mars 2006
#4
Det är väl bara att bita i det sura äpplet och byta koppling.. Sånt får man räkna med när man trimmar..

Prata med Nordic om vilken koppling de rekommenderar.


5 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
#5
Jo, jag har börjat vänja mig vid tanken att byta kopplingen sura stålar men what a heck.

God Speed

Envis optimist
454 Inlägg
27 mars 2006
#6
Vet inte om de är intressant men min farsa har en 95:a med samma trim som du har. En 05:a de också som gått strax under 3000 mil å den har inga problem med kopplingen.


5 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
#7
Ja jo de e intressant, min har gått 5400mil och slirandet började runt 3000 mil.

God Speed

5 710 Inlägg
27 mars 2006
#8
Vad kopplingen tål kan vara lite indiduellt t.e.x beroende på hur sliten den är.
Så att en steg3 bil klarar sig utan kopplingsbyte behöver inte betyda att en annan gör det.

Har svårt att tro att aerokopplingen är specad "en bit över 500nm" om man nu frågar tillverkaren (Sachs) eftersom man gärna inte utrustar nya bilar med "onödigt" överdimensionerade delar.
Dock verkar Sachs gärna speca lågt, exempelvis 9-3 viggen kopplingen är tex specad till 340Nm men i verkligheten tål den betydligt mer.

MVH Jonas
..............

Avstängd
1 106 Inlägg
27 mars 2006
#9
Det var nog bäst att trimma Orginal eller hos Speedparts. Prova att byta ut kopplingen o sen lyssna om kopplingen slirar igen.

Livet startar vid 220 km/h

3 120 Inlägg
27 mars 2006
#10
Byt inte till Saab orginal igen, verkar ju bättre att kolla med Nordic vad de rekommenderar som någon varit inne på. Är ju meningslöst att byta för att det ska börja slira igen...


5 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
#11
Har pratat med Nordic och enligt dom så skall den koppling som sitter original på 9-5 Aero
palla trycket från ett steg 3 trim, d.v.s. 300hk och 460nm.
Har även pratat med speedparts och dom säger att problem med slirande Aerokopplingar
på deras trimmotsvarighet är ovanligt.

God Speed

Ölbryggare
339 Inlägg
28 mars 2006
#12
Det ända som slår mig är att aerokopplingen brukar hålla för steg tre på 9-5:an. Men sen är det som sagt helt upp till en själv hur man kör vad jag förstått..Det är inte så att den håller lika länge direkt om jag fattat allt rätt. Det krävs väl lite försiktighet, men jag kan verkligen hålla med om att det verkar som den gått åt alldeles för fort.
Jag skulle iaf sattsa på en ordentlig koppling när man väl byter, för det är ju ett litet junk att byta den också!



Sök