Med bittra startproblem som återkommer undrar jag nu om någon kan hjälpa mig att lösa mitt problem...
Första gången det inträffade satte jag mig i bilen och allt var som vanligt, körde ut på E18 en kvart, stannade och parkerade bilen i ca. en och en halv timme. När jag sedan sätter mig i bilen för att åka hem kickar den aldrig igång, motorn tuggar bara...
När jag försökt några gånger lyfter jag huven för att se om motorn kanske inte har alla kameler i öknen och om nått verkar vara felet. Oljan var torr på stickan så det fyllde jag på nån liter, tills det fanns olja upp till max-sträcket på stickan. Enligt Volvo-verkstaden så skulle man dra igång och gå loss på startmotorn i ca 1 minut och pumpa någon gång på gasen. (lät just bra på en insprut men jag gjorde vad jag blev tillsagd.) Detta pumpade bara runt oljan men startade inte motorn.
Jag blev förbannad på bilen eftersom att jag inte är så motor-kunnig och fixade skjuts hem för att återvända senare...
Väl senare på plats kollade brorsan igenom det mesta som kunde orsaka startproblem men hittade inget synligt fel. Vi gjorde en felsökning och enda felkoden i A6 sockeln, tändsystemet, blev: 1-2-3: "Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig". Tempgivaren som spökade verkade det som, men vips! så startade bilen och jag lät den gå lite på tomgång innan jag åkte hem. Jag tänkte väl inte mer på det eftersom att bilen nu gick.
Andra tillfället så hade jag snurrat runt i stan i ca. två timmar innan jag la mig ut på E18 igen för att åka till dagens destination, när jag har de sista 100 metrarna kvar innan avfarten så lägger jag ner till fyran för att köra om bilen framför, mitt under omkörningen så tänds lambda-lampan och sedan dör hela motorn. Jag blir ståendes för att sedan bli bogserad till lugnare område. Samma felkod igen och jag var än mer förbannad. Jag lät bilen vara under några timmar, sedan kom min far för att gå igenom hela motorn med 5-56 för att se om det var nån kontakt som klappade. Tempgivaren var ärgad i ena änden och det kan ju mycket väl ha varit boven! Bilen startade så att jag tog mig hem, och nästa dag åkte jag till närmsta volvohandlare och köpte en tempgivare som jag sedan bytte. felkoden var dock kvar även efter att jag lagt av batteripolen hela natten.
Sen funkar bilen i ett par dagar, eftersom att felkoden sa att "motortempen" inte stämmer så såg jag till att tempen bara låg på arbetstemp och inget över detta för att slippa råka ut för ett tråkigt stopp igen. Det verkade fungera tills tredje tillfället då bilen gått i ca 20-30 min på 70/90 väg, jag svänger in på en parkering för att svänga runt och bilen tvär-dör för mig precis som andra gången med att lambdan först lyser och låser sedan motorn.
Åter igen felkoder, den här gången hade brorsan tagit reda på att man kunde nollställa genom felsökaren och testade med att nollställa för att få bort 1-2-3-koden, han lyckades... men nu kom nästa felkod: 3-1-4: Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig.
Nu däremot startar inte bilen alls, inte ens efter flera timmar som har fungerat vid de andra tillfällena.
Vad jag har läst mig till via forum är att om positionsgivaren, kamaxelgivaren, inte fungerar korrekt så går det inte att starta bilen eftersom att signalerna till boxen säger att den inte vet vad kamaxeln "är". Kamaxelgivaren används tydigen endast i startögonblicket...
Räcker det med att byta kamaxelgivaren, och måste jag verkligen byta skiten? Eller flyttar problemet sig igen och är djupare än det egentligen verkar?
Kan det vara impulsgivaren som spökar?
Kan bränslerelät (som jag också läst oftast är en bov) verkligen göra såhär mycket trams?
Vad kan jag göra och vad ska jag ta mig till?
Tack så jätte mycket på förhand!
/Jossan
Första gången det inträffade satte jag mig i bilen och allt var som vanligt, körde ut på E18 en kvart, stannade och parkerade bilen i ca. en och en halv timme. När jag sedan sätter mig i bilen för att åka hem kickar den aldrig igång, motorn tuggar bara...
När jag försökt några gånger lyfter jag huven för att se om motorn kanske inte har alla kameler i öknen och om nått verkar vara felet. Oljan var torr på stickan så det fyllde jag på nån liter, tills det fanns olja upp till max-sträcket på stickan. Enligt Volvo-verkstaden så skulle man dra igång och gå loss på startmotorn i ca 1 minut och pumpa någon gång på gasen. (lät just bra på en insprut men jag gjorde vad jag blev tillsagd.) Detta pumpade bara runt oljan men startade inte motorn.
Jag blev förbannad på bilen eftersom att jag inte är så motor-kunnig och fixade skjuts hem för att återvända senare...
Väl senare på plats kollade brorsan igenom det mesta som kunde orsaka startproblem men hittade inget synligt fel. Vi gjorde en felsökning och enda felkoden i A6 sockeln, tändsystemet, blev: 1-2-3: "Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig". Tempgivaren som spökade verkade det som, men vips! så startade bilen och jag lät den gå lite på tomgång innan jag åkte hem. Jag tänkte väl inte mer på det eftersom att bilen nu gick.
Andra tillfället så hade jag snurrat runt i stan i ca. två timmar innan jag la mig ut på E18 igen för att åka till dagens destination, när jag har de sista 100 metrarna kvar innan avfarten så lägger jag ner till fyran för att köra om bilen framför, mitt under omkörningen så tänds lambda-lampan och sedan dör hela motorn. Jag blir ståendes för att sedan bli bogserad till lugnare område. Samma felkod igen och jag var än mer förbannad. Jag lät bilen vara under några timmar, sedan kom min far för att gå igenom hela motorn med 5-56 för att se om det var nån kontakt som klappade. Tempgivaren var ärgad i ena änden och det kan ju mycket väl ha varit boven! Bilen startade så att jag tog mig hem, och nästa dag åkte jag till närmsta volvohandlare och köpte en tempgivare som jag sedan bytte. felkoden var dock kvar även efter att jag lagt av batteripolen hela natten.
Sen funkar bilen i ett par dagar, eftersom att felkoden sa att "motortempen" inte stämmer så såg jag till att tempen bara låg på arbetstemp och inget över detta för att slippa råka ut för ett tråkigt stopp igen. Det verkade fungera tills tredje tillfället då bilen gått i ca 20-30 min på 70/90 väg, jag svänger in på en parkering för att svänga runt och bilen tvär-dör för mig precis som andra gången med att lambdan först lyser och låser sedan motorn.
Åter igen felkoder, den här gången hade brorsan tagit reda på att man kunde nollställa genom felsökaren och testade med att nollställa för att få bort 1-2-3-koden, han lyckades... men nu kom nästa felkod: 3-1-4: Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig.
Nu däremot startar inte bilen alls, inte ens efter flera timmar som har fungerat vid de andra tillfällena.
Vad jag har läst mig till via forum är att om positionsgivaren, kamaxelgivaren, inte fungerar korrekt så går det inte att starta bilen eftersom att signalerna till boxen säger att den inte vet vad kamaxeln "är". Kamaxelgivaren används tydigen endast i startögonblicket...
Räcker det med att byta kamaxelgivaren, och måste jag verkligen byta skiten? Eller flyttar problemet sig igen och är djupare än det egentligen verkar?
Kan det vara impulsgivaren som spökar?
Kan bränslerelät (som jag också läst oftast är en bov) verkligen göra såhär mycket trams?
Vad kan jag göra och vad ska jag ta mig till?
Tack så jätte mycket på förhand!
/Jossan
0
0
0
0