2369
Sök

Får inte bort hjulet!

1 270 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Hejsan, det är så att jag får inte loss fälgen från bilen hmm Har fått bort alla hjulbultar men fälgen sitter ändå fast mad
Har provat med 5/56, provat att skruva tillbaka bultarna lite åå släppt ner bilen och skakat lite på den, men det vägrar ändå att släppa.

Nån som har någe bra tips på hur jag kan få bort det?

Mvh//Johan

7 100 Inlägg
16 mars 2009
sparka och slå lite så lossnar det nog tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

961 Inlägg
16 mars 2009
ta en slägga och slå på insidan av däcket , INTE fälgen !

Pure DieselPower

4 005 Inlägg
16 mars 2009
Testat fälgkors och hävstångarm påkopplad?
Åk förbi ngn däckverkstad om du inte har lufttryck hemma

1 270 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
bmx skrev:
sparka och slå lite så lossnar det nog tongue

Nä det har jag oxå prova wink  Men släpper faan inte yikes

4 005 Inlägg
16 mars 2009
Koppla på en bogserlina på fälgen, koppla på en annan bil och gasa iväg. smile

90 Inlägg
16 mars 2009
Gör som talibangran sa, lite våld löser det!

Medlem 5280
552 Inlägg
16 mars 2009
Skruva på bultarna så dom glappar på 1-2 mm sen sätter du ner bilen o åker ut o svänger lite så ska du se att det lossar.

VD
643 Inlägg
16 mars 2009
Skruva dit hjulbultarna igen och sen släpper du dom ca7-8 mm har bilen nersänkt, kör sakta fram och tillbaka samtidigt som du rattar för fullt både höger o vänster.. Gärna inte på grus.. Bör släppa annars vet jag inte big_smile Slägga kanske hmm

4 586 Inlägg
16 mars 2009
jag brukar sparka på däcket då släpper det alltid

Ifall du sparkar precis i ovankant på däcket då kan omöjligt sitta kvar

tror även detta fungerar bättre än slägghammaren då du har mer kraft i benen än i armarna
Senast redigerat av jorre83 (16 mars 2009)

961 Inlägg
16 mars 2009
å du ! när du väl fått lös hjulet , kom ihåg att rengöra riktigt me stålborste och lite lite kopparpasta innan du slänger på nya fälgarna , vet inte varför men saabarna har en jäkla förmåga att "suga" åt sig fälgarna ..

MvH Jocke

Pure DieselPower

1 270 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
ScottaN skrev:
Skruva på bultarna så dom glappar på 1-2 mm sen sätter du ner bilen o åker ut o svänger lite så ska du se att det lossar.

Jo jag får göra så och ta mig en sväng!

Argy: Har inte gjort det hittills men det som inte går med lite våld går med lite mer wink

90 Inlägg
16 mars 2009
J_Erixzzon skrev:
ScottaN skrev:

Argy: Har inte gjort det hittills men det som inte går med lite våld går med lite mer wink

haha, precis!
Nej, men jag brukar använda en gummislägga eller ha ryggen mot bilen och sparka bakåt, som en häst!

310 Inlägg
16 mars 2009
ladda en rejäl spark i ovansidan av däcket.

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

1 758 Inlägg
16 mars 2009
När det inte funkar att sparka brukar det funka att ta ett annat hjul och drämma till utav bara fan i ytterkant på däcket.
Jobbade med en Volvo S60 som stått avställd i flera månader för ett tag sedan. Ena bakhjulet hade satt sig som fan, funkade inte att bända, banka eller bryta så jag skruvade tillbaks skruvarna och släppte de cirka en millimeter, sen tog jag ett varv runt garaget med handbromssladd i kurvorna tills det släppte.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 mars 2009
talibangran skrev:
ta en slägga och slå på insidan av däcket , INTE fälgen !

den där metoden funkar hade problem på min förra bil va bara släggan som fick loss skiten=D

280 Inlägg
16 mars 2009
Ba släggan som gäller !

1 270 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
ewrs skrev:
J_Erixzzon skrev:
ScottaN skrev:

Bästa metoden om man har en körbar bil! smile Så slipper du missa med släggan och träffa fälg eller annan plåt. Fungerar i 99,99% av fallen också (av egen erfarenhet. garderade dock med 0,01%).

Aa jag prova med slägga åå alla andra metoder jag fick åå inte änns våldet funka. Så jag tog mig en kort sväng och provade igen och nu är dom av smile
Får tacka alla så mycket smile

Mvh//Johan

Sök