2797
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
382 324 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 oktober 2009
satan vad mkt de hänt man är lite efter nu när man aldrig har tid o kolla längre.. jobba på;)

Trucker
1 220 Inlägg
1 oktober 2009
så bilen går bättre nu än med 530 toppen? vore kul å få åka å känna hur bra den går

Vissa är bara bättre än andra!

Slav
1 454 Inlägg
1 oktober 2009
Stämmer bra att de var de ja tänkte på smile men som du redan vet så, Allt är relativt big_smile

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Forummoderator
26 409 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Henka_ Hehe förstod det. Nej..jag är inte riktigt den typen som köper en slit och släng-bil. Då kommer det bara bli att man börjar handla grejer till den och sen sitter man där med två bilar man skruvar på tongue

teamvolvoracing Han ska bara tuunas in lite grand. Tändningen skall ställas in. Lite tändelar skall bytas ut och ett par packningar. Sen så smile

MrEricsson Hehe jo ibland så släpper det och det rasslar till med händelser smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Varvstopparn
460 Inlägg
1 oktober 2009
äre nå större skillnad på farten i maskin då? big_smile nu blev jag lite besviken ang fronten men förstår på samma gång tongue  nu vill vi ha nå annan stor update om nåttt istället smile

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

Forummoderator
26 409 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
kyngas skrev:
äre nå större skillnad på farten i maskin då? big_smile nu blev jag lite besviken ang fronten men förstår på samma gång tongue  nu vill vi ha nå annan stor update om nåttt istället smile

Ingen aning angående farten. När jag har bytt tändkablar, packningen till ventilkåpan och justerat in tändningen så skall det provas så fort jag vågar smile

Uppdateringar kommer. Har ju en massa grejer på gång big_smile

Forummoderator
26 409 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Update 58

091002

Lite efter...bliven uppdatering detta, men har haft lite annat för mig så har inte fått tid att skriva detta förrän nu. Hm. Detta datum så var man upp till föräldrarna för att byta ut vattnet till glykolblandat, då minusgraderna har knackat på inför säsongen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/776213_7qedzf.jpg
[Taget 091002]*..hade lös den nedre kylarslangen och tömde systemet på mer eller mindre rent vatten..sedan dit med den igen..*

Inspekterade den "nya" kylaren jag fått från Tony. Ser helt okej ut. Dock fattades det två slangklämmor till den tunnare slangen som jag lossade på, - både den övre under expansionskärlet och den nedre vid kylaren - så två nya letades fram och monterades.
Vid detta tillfälle passade jag på att ha lös expansionskärlet förresten och rengjorde detta då det var en massa svart klägg i botten. Lort är inte trevligt att ha, vare sig det är i kärlet eller..eh..nån annanstans tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/776218_lyuagv.jpg
[Taget 091002]*..nya slangklämmor..trevligt. På denna och tidigare bild syns även några av anledningar till varför balken som kylaren står på, skall bytas..*

Blev cirkus 50/50 vatten och glykol. Bra blandning. Vintern...kom och ta mig om du kan!

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
4 oktober 2009
"Vintern...kom och ta mig om du kan!"

Lär du få äta upp! big_smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Trucker
1 220 Inlägg
4 oktober 2009
d tro jag oxå btw ja ha ett mätarhus du kan få dock me stor klocka å ingen hastighetsmätarnål för den ha ja råka pilla bort tongue om inte annat så kan du ju ta lampor osv från den

Vissa är bara bättre än andra!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 oktober 2009
alltid nice med rätt blanding mindre kul fall man skulle få allt och frysa

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 oktober 2009
Robban_89 skrev:
"Vintern...kom och ta mig om du kan!"

Lär du få äta upp! big_smile

Håller med.. Nu jävlar har han ställt till det för sig. Inte utmana Kung Bore! wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 409 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
te_wik Haha. Varje vinter - ända sen jag skaffade bil den där ödestigra sommaren *får en massa flashbacks* så har jag utmanat vintern. Det är den ELLER jag som kommer levande fram till sommaren. Hitills har jag vunnit tongue

MrEricsson Nej..jag har ännu inte riktigt varit med om att det har frusit själv, men nära på. Är nog ingen höjdare..

teamvolvoracing Aha, se där vad du sitter på för gömmor. Vi får se hur jag gör. Nu har ju som sagt tankmätaren trillat igång igen på nåt mystiskt sätt, så än har jag inte gett upp hoppet om mitt eget instrumenthus. Men. Vill de sig inte så återkommer jag smile

Robban_89 Kom ett par centimeter snö inatt...känns som att vintern hörde vad jag sa tongue

Forummoderator
26 409 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Update 59

091005

Har kommit fram till en lösning på ett problem jag har grunnat över ett tag! Ska ju som sagt ta tag i det "lilla" rosthålet som befinner sig i skuffen, eller närmare bestämt precis i skarven där bakre hjulhuset möter golvet. Det såg ju fint ut när man tittade på det hela..men så är det nån tidigare ägare - eller någon annan som fått rostlaga - som dragit en fin spackelskarv där som mer eller mindre pulveriserades när man bankade lite lätt med hammare över området.
Kul jul.

Så. Det skall blästras och sågas upp det som behövs, och svetsas dit ny plåt. Och problemet jag har grunnat över är..hur fasen få upp all sand ur skuffen sen när man antingen är klar, eller behöver återanvända sanden?
Lösningen är denna:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/777385_6nowqn.jpg
[Taget 091005]*..lösningen på hur man får upp blästersanden ur skuffen: en bärbar dammsugare modell deluxe..*

Vet inte när jag fick den egentligen, men det är en liten kompakt modell som jag haft liggande i ett skåp dag ut och dag in. Dags att den ska få göra någon nytta..

.......
2 655 Inlägg
5 oktober 2009
haha ja de blev lite skruvande xD, roligast var väl att du glömt i all upphetsning och säga att tändningen skulle ändras för att de skulle funka, därav funderingarna om kammen var fel:P. vadå tuned by tony tongue jag är nog me på ett stort hörn me XD...

Forummoderator
26 409 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
beemern skrev:
haha ja de blev lite skruvande xD, roligast var väl att du glömt i all upphetsning och säga att tändningen skulle ändras för att de skulle funka, därav funderingarna om kammen var fel:P. vadå tuned by tony tongue jag är nog me på ett stort hörn me XD...

Hehe ja. Men som att jag kan nåt om det där. Och fan ni har ju skruvat hur mycket som helst har ni ju sagt och då tycker man ju att man kan hålla käften själv och allt löser sig. Men..aja.
Nåt skumt är det fortfarande med bilen. Rycker lite och har sig, och är allmänt trög att starta. Nån som har en idé?
"Tuned by Tony" klingade bara bra i mina öron..lite långt om man skriver alla som var med tongue

.......
2 655 Inlägg
6 oktober 2009
AirOne skrev:
beemern skrev:

Hehe ja. Men som att jag kan nåt om det där. Och fan ni har ju skruvat hur mycket som helst har ni ju sagt och då tycker man ju att man kan hålla käften själv och allt löser sig. Men..aja.
Nåt skumt är det fortfarande med bilen. Rycker lite och har sig, och är allmänt trög att starta. Nån som har en idé?
"Tuned by Tony" klingade bara bra i mina öron..lite långt om man skriver alla som var med tongue

hehe jo men bara för man skruvat typ hela sin uppväxt så kan man inte allt tongue. inte lätt för oss att veta att man ska ändra tändningen på den tongue.
de är nog tändningen som ska ställas in ännu mer tror jag.

Forummoderator
26 409 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
beemern skrev:
AirOne skrev:
beemern skrev:

hehe jo men bara för man skruvat typ hela sin uppväxt så kan man inte allt tongue. inte lätt för oss att veta att man ska ändra tändningen på den tongue.
de är nog tändningen som ska ställas in ännu mer tror jag.

Mjo. Jag kan tänka mig nåt sånt. Skall köpa tändkablar och sista packningarna nu i veckan så blir det nog bra på den biten också.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 oktober 2009
AirOne skrev:
te_wik Haha. Varje vinter - ända sen jag skaffade bil den där ödestigra sommaren *får en massa flashbacks* så har jag utmanat vintern. Det är den ELLER jag som kommer levande fram till sommaren. Hitills har jag vunnit tongue

MrEricsson Nej..jag har ännu inte riktigt varit med om att det har frusit själv, men nära på. Är nog ingen höjdare..

teamvolvoracing Aha, se där vad du sitter på för gömmor. Vi får se hur jag gör. Nu har ju som sagt tankmätaren trillat igång igen på nåt mystiskt sätt, så än har jag inte gett upp hoppet om mitt eget instrumenthus. Men. Vill de sig inte så återkommer jag smile

Robban_89 Kom ett par centimeter snö inatt...känns som att vintern hörde vad jag sa tongue

Och det lilla haveriet med 240 turbon då? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
26 409 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
AirOne skrev:

Uhm..när du säger det så. Men det var ju med denna bil jag fick haveri. Men det var ju pga min egen dumhet också. Har man ingen bukplast och man kör ut på en väg med halvdecimeter hög snömängd + PLUS sänkt bil..då är man inte smart.
Vet inte om man kan klandra vintern för det egentligen. Jag hade ju inte behövt köra just den vägen..
Förhoppningsvis så lär man sig av sina misstag tongue

.......
2 655 Inlägg
7 oktober 2009
AirOne skrev:
Rquired skrev:
AirOne skrev:

Uhm..när du säger det så. Men det var ju med denna bil jag fick haveri. Men det var ju pga min egen dumhet också. Har man ingen bukplast och man kör ut på en väg med halvdecimeter hög snömängd + PLUS sänkt bil..då är man inte smart.
Vet inte om man kan klandra vintern för det egentligen. Jag hade ju inte behövt köra just den vägen..
Förhoppningsvis så lär man sig av sina misstag tongue

haha men lugn vänta nu, en halv decimeter snö? tongue, den gången var de nog närmare 2,5 decimeter snö på den vägen XD. sjukt kul de såg ut, snö hårdpackat ända upp till huven så de va ett vitt täcke då vi öppna den haha. va ju inte lätt att ta sej fram med sänkt 340 heller XD.

Sök