4124
Sök

Tröga växlar volvo 740 gl manuell

29 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#1
tja
problem 1:
har en volvo 740 gl och har ibland svårt att få i första och andra växeloch undrar vad felet kan vara.
bilen och växelådan har gått ca 20000mil

Förslag :

kan det hjälpa att byta växellådsolja ?

Problem 2 :

om man gasar ganska kraftigt och kastar upp kopplingen så slirar den en stund innan den börjar driva?

Förslag:

Kan det vara ustliten koppling?

någon som har några bra förslag ?



//Mvh Felix

1 675 Inlägg
18 mars 2009
#2
koppling slut. Köp ett komplett paket på kgtrimning.com

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 mars 2009
#3
Som volvo_1987 skriver så är kopplingen slut.

Jonas

29 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#4
tack för snabba svaren, blir väll av och beställa ny koppling då, men vad tror ni om att det är svårt att lägga i växlarna då?

Saabvilde!
1 708 Inlägg
18 mars 2009
#5
phoenix91 skrev:
tja
problem 1:
har en volvo 740 gl och har ibland svårt att få i första och andra växeloch undrar vad felet kan vara.
bilen och växelådan har gått ca 20000mil

Förslag :

kan det hjälpa att byta växellådsolja ?

Problem 2 :

om man gasar ganska kraftigt och kastar upp kopplingen så slirar den en stund innan den börjar driva?

Förslag:

Kan det vara ustliten koppling?

någon som har några bra förslag ?



//Mvh Felix

Hejsan!

Problem ett : Ja det kan bli bättre genom att byta olja i lådan. Kan även vara läge att spänna kopplingswiren.

Problem två : Det verkar som om du behöver byta lamell!

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
18 mars 2009
#6
Jag som trodde ja var snabb.. tongue

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

1 675 Inlägg
18 mars 2009
#7
larsson_power slog huvudet på spiken wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

29 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#8
tack igen big_smile det blir att meka med bilen helgen cool

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 mars 2009
#9
phoenix91 skrev:
tack för snabba svaren, blir väll av och beställa ny koppling då, men vad tror ni om att det är svårt att lägga i växlarna då?

Min 940 jag har nu så var växlarna tröga att slänga i, men efter kopplings bytet var det hur lätt som helst.
Sen ska man ju inte behöva byta olja i lådan.

Jonas

Försöker iaf
1 998 Inlägg
18 mars 2009
#10
Angående tröga växlar så kan de va backspärren som flyttat sig. Titta på de. Sitter under gummidamasken
Annars kan motorkuddarna va dåliga så motorn lutar och då kan de också bli svårt att få i 1an å 2an.

Annars kolla olja eller bara byt låda

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Saabvilde!
1 708 Inlägg
18 mars 2009
#11
volvo_1987 skrev:
larsson_power slog huvudet på spiken wink

cool

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Lökare
128 Inlägg
18 mars 2009
#12
Boostrider skrev:
Angående tröga växlar så kan de va backspärren som flyttat sig. Titta på de. Sitter under gummidamasken
Annars kan motorkuddarna va dåliga så motorn lutar och då kan de också bli svårt att få i 1an å 2an.

Annars kolla olja eller bara byt låda

Inte speciellt ofta backspärren flyttar sig. Däremot kan det som du säger vara kassa motorkuddar.

Men mest troligt är det bussningarna till växelspaken som är slut. Byt dessa så ska du få känna på en fin och fast spak i Volvon där växlarna glider in lätt och fint lol

679 Inlägg
10 november 2010
#13
Lånar tråden lite , har samma problem med en volvo 745a gått 38 000 , kopplingen slirar inte men 1,2 är svåra att få i , alla andra går i dö bra , sen när bilen är varm och man har kört ett tag kan dom gå lätt i ibland , oljan som behöver bytas ? kan tilllägga att den stått still i flera år

Smålänning
7 883 Inlägg
10 november 2010
#14
Byt olja och kolla motorkuddarna.

Kan vara så att dne inte kopplar ur också, rost på splinesen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

679 Inlägg
10 november 2010
#15
twin_cam skrev:
Byt olja och kolla motorkuddarna.

Kan vara så att dne inte kopplar ur också, rost på splinesen.

okej ska kolla det , vilka splines ?

Smålänning
7 883 Inlägg
10 november 2010
#16
Kola och kolla är inte så lätt... Dom splinesen som lamellen sitter på, så för att "kolla" de får du riva ner lådan...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
10 november 2010
#17
Ingen som påpekat att växellådskudden kan vara boven till att det är svårt att få i 1:an och 2:an.
Men även motorfästen kan göra det problemet.

Backspärren lär inte ha flyttat på sig.

679 Inlägg
10 november 2010
#18
alexbenhard skrev:
Ingen som påpekat att växellådskudden kan vara boven till att det är svårt att få i 1:an och 2:an.
Men även motorfästen kan göra det problemet.

Backspärren lär inte ha flyttat på sig.

Okej , trycker jag spaken hårt åt vänster  får jag i 1,2 bra , , motorkuddarna såg bra ut

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
10 november 2010
#19
Du har inga problem att få i backen?
Inga problem med att 2:an och 4:an vill hoppa ur?

Annars verkar det vara backspärren trots allt.
Backspärren är enkel att justera.

679 Inlägg
10 november 2010
#20
alexbenhard skrev:
Du har inga problem att få i backen?
Inga problem med att 2:an och 4:an vill hoppa ur?

Annars verkar det vara backspärren trots allt.
Backspärren är enkel att justera.

Backen går i direkt , nej ingen växel hoppar ur

okej hur gör man det ?


Sök