2772
Sök

Böter - "onödigt buller" - Överklagan

4 001 Inlägg
19 mars 2009
SuLiMaN skrev:
kolvas skrev:
onödigt buller är INTE FÖR ATT DIN BIL LÅTER!!! Det är för att du orsakat onödigt buller vid framförandet av ditt fordon!
Har inte gasat i onödan, anledning till att jag fick varva lite extra var p.g.a. att min luftmassemätare är trasig, å jag stog stilla i en uppförsbacke!  Å rätta mig om jag har fel, vad mäter man buller i om inte dB? Fick fortfarande inte rätt till en mätning!

hade du inte gasat hade du inte fått boten, den boten får man om man står stilla och gasar eller kör i 50km/h på 1:an genom stan, kvittar om du har original avgassystem eller inte, det hör inte till saken i detta fallet, inte heller någon ljudmätning

Hm, ok ... konstigt att de satt å klaga på avgassystemet då? smile

och buller MÄTS VÄL FÖR I H*VETE I DECIBEL!!!

i detta fallet är det inte ljudnivån dom har skrivit boten för, utan för att du skapat onödigt buller vid framförande av motorfordon, det är en viss skillnad och dom skriver hellre ut en sådan bot till någon som har bytt avgassystem

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Avstängd
298 Inlägg
19 mars 2009
"Åstadkommit onödigt buller med motordrivet fordon."

oflyt eller så hade jag flyt sist jag vart stoppad och dom inte trodde jag hade nån ljuddämpare på bilen
ljuddämparen är godkänd
det som överröstade den var insuget smile
så jäkla mycket brölar det alltså

fan då hade man flyt som fick åka därifrån utan några böter då
det enda dom sa var att "jasså är det en M3a..ja dom går ju lite hårdare"

trist i ditt fall
hur mycket vart böterna på?
Senast redigerat av PG (19 mars 2009)

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
SuLiMaN skrev:
kolvas skrev:
onödigt buller är INTE FÖR ATT DIN BIL LÅTER!!! Det är för att du orsakat onödigt buller vid framförandet av ditt fordon!

hade du inte gasat hade du inte fått boten, den boten får man om man står stilla och gasar eller kör i 50km/h på 1:an genom stan, kvittar om du har original avgassystem eller inte, det hör inte till saken i detta fallet, inte heller någon ljudmätning

Hm, ok ... konstigt att de satt å klaga på avgassystemet då? smile

och buller MÄTS VÄL FÖR I H*VETE I DECIBEL!!!

i detta fallet är det inte ljudnivån dom har skrivit boten för, utan för att du skapat onödigt buller vid framförande av motorfordon, det är en viss skillnad och dom skriver hellre ut en sådan bot till någon som har bytt avgassystem

Hm aja, men då kunde det väl med andra ord lika gärna stått "Varvat onödigt högt" eller något i den stilen? Dock har det ju fortfarande inte hänt.. och hur kan dom avgöra vad som är onödigt buller eller inte då? Låter helt jävla korkat alltihop!

Jaja, men med andra ord måste de ju ha reagerat på "bullret" på ett visst varvtal? Ne det är fortfarande jävligt löjligt..

PG skrev:
trist i ditt fall

1000SEK ! Men inte priset det handlar om i det här fallet iofs, mestadels principen! Och jag vill f*n i mig gå igenom det här å se hur bra vårat system fungerar egentligen! ;D

Live long and prosper

4 001 Inlägg
19 mars 2009
SuLiMaN skrev:
Hm aja, men då kunde det väl med andra ord lika gärna stått "Varvat onödigt högt" eller något i den stilen? Dock har det ju fortfarande inte hänt.. och hur kan dom avgöra vad som är onödigt buller eller inte då? Låter helt jävla korkat alltihop!

Jaja, men med andra ord måste de ju ha reagerat på "bullret" på ett visst varvtal? Ne det är fortfarande jävligt löjligt..

PG skrev:
trist i ditt fall

1000SEK ! Men inte priset det handlar om i det här fallet iofs, mestadels principen! Och jag vill f*n i mig gå igenom det här å se hur bra vårat system fungerar egentligen! ;D

det är nog svårt att vinna ett sådant här fall då bedömningen är objektiv och gjord av en polis, denna boten är en sådan som dom skriver ut till folk som ligger och kör runt i onödan osv.

du kan ju alltid göra ett försök.

Den har gått upp rätt mycket sen jag fick den iaf. då var den på 400kr sad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

DFFL
9 020 Inlägg
19 mars 2009
Ifall de anser att du skapat onödigt buller så har du det.
Oavsett ifall du har godkänt system eller ej, det kan man göra med originalsystemet.

Ta det lite lugnare med gasen när det blir grönt så slipper du sånt här.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Darth Vader
1 644 Inlägg
19 mars 2009
"Onödigt buller" använder poliserna i borås för att vara snälla mot folk som sladdat och lekt (d.v.s. vårdslöshet i trafik) för att värna om folks körkort, då många fortfarande har proövotiden.

Jag antar att de gör det då den lagen är såpass otydlig.

Det finns sällan chans för polisen att skaffa bevis om att du (trådskaparen) har väsnats extra mycket.

Och boten är ju inte given för att din bil låter för mycket, utan att du, med hjälp av bilen har väsnats för mycket.
Senast redigerat av DoWahDiddy (19 mars 2009)

Braaaaap?

905 Inlägg
19 mars 2009
Xtravagant skrev:
haagi skrev:
men om ni tänker efter. . . hur mycket låter inte en harley davidson motorcykel. . . en bil får lov att ha den ljud nivån!!! du har haft otur och fått en efterbliven polis!!!!!!!!!

Du har inte en aning va?
bil har ett speciellt Db som den får lov att ha vid stillastående och vid färd.
Dessa står i reg beviset och det är det som gäller.

HD är nåt helt annat.

Vet du hur det låter om man står bredvid en jetmotor??
den är ju laglig så då borde hans bil få låta så också eller?

Db i regbeviset till bilen gäller och inget annat.
har han bytt dämpare och dylikt så låter den garanterat mer och därav är böterna rätt.

Sen kan man tycka vad man vill om själva handlingen att bötfälla en sån sak, men boten är rätt.

konstigt för jag besikta min förra bil med 4tums japse dämpare på en mazda 323 -95. . den lätt riktigt mycket. . .men de titta inte enns på den eller brydde sig om det. . .

672 Inlägg
19 mars 2009
Nästa steg är att bötfälla alla 740 bara för att dom finns... vilket är helt rätt wink

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Wankel
1 080 Inlägg
19 mars 2009
Deutsch-style skrev:
snut jävlar låt folk älska sin bil.
jaga inbrottstjuvar istället pedofiler mördare,rånare o sånt

vaa? menar du att snuten ska behöva jobba för en gångs skull ?

MDS Västerås

4 Inlägg
19 mars 2009
Välkommen till verkligheten. ALLT BALLT ÄR FÖRBJUDET, inse fakta tongue ;D

Sprängd

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Indeed! smile jaja, tack för, några, bra svar iaf... sen var det väl kul att debatera lite där emellan också ;P haha! Jag ska iaf ta mig ann överklagan å sådär! smile
se hur långt man kan gå! Uppdaterar när det är klart (om ca 3-4 veckor tidigast) för att informera alla om hur svenska systemet ser ut!

(Bra eller Anus?) ;D

Live long and prosper

687 Inlägg
19 mars 2009
StiFf skrev:
Deutsch-style skrev:

Va? Menar du att det finns olika avdelningar som jobbar med olika saker även imon polisen? Att det finns Ordningspolis, Trafikpolis, Våld i nära relationer, Krim, KUT, Span, GLG-Gruppen, Pike, NI, Tung trafikpolis, Ridande polis, Kravallpolis, Supporterpolis osv osv osv osv..

Menar du verkligen att de jobbar med olika saker och att trådskaparn har råkat ut för tex en trafikpolis vars jobb är just att hålla ordning på trafiken med motorburna fordon och dylikt.

Nu är jag helt förvirrad.

(ironi)

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
19 mars 2009
Nehe skrev:
StiFf skrev:
Deutsch-style skrev:

Va? Menar du att det finns olika avdelningar som jobbar med olika saker även imon polisen? Att det finns Ordningspolis, Trafikpolis, Våld i nära relationer, Krim, KUT, Span, GLG-Gruppen, Pike, NI, Tung trafikpolis, Ridande polis, Kravallpolis, Supporterpolis osv osv osv osv..

Menar du verkligen att de jobbar med olika saker och att trådskaparn har råkat ut för tex en trafikpolis vars jobb är just att hålla ordning på trafiken med motorburna fordon och dylikt.

(ironi)

Det va nog de mäst meningslösa jag nån gång läst...

Sump Runk Rätt O Slätt!

667 Inlägg
19 mars 2009
smiler skrev:
Nästa steg är att bötfälla alla 740 bara för att dom finns... vilket är helt rätt wink

740 det är riktiga bilar det:D

4 Inlägg
19 mars 2009
HyperSonica skrev:
Nehe skrev:
StiFf skrev:

(ironi)

Det va nog de mäst meningslösa jag nån gång läst...

Haha, jävla svar:P (men dock rätt det där med olika grupper inom polisen) big_smile

Sprängd

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
19 mars 2009
Sjuk värld vi lever i, tråkigt bara att det är människan som är sjukdomen!

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

Wankel
1 080 Inlägg
19 mars 2009
Nehe skrev:
StiFf skrev:
Deutsch-style skrev:

(ironi)

menar du att det skulle märkas att det finns poliser som gör nånting annat?
gjorde det då inte när jag behövde det
Senast redigerat av StiFf (19 mars 2009)

MDS Västerås

687 Inlägg
19 mars 2009
StiFf skrev:
menar du att det skulle märkas att det finns poliser som gör nånting annat?
gjorde det då inte när jag behövde det

Hur många ordningspoliser finns det i vårt avlånga land på 9miljoner människor då?.

Vart bor du i landet då? Hur många patruller rullar det just där per dag/natt. Alla kan inte få den hjälp de önskar få för det finns inga resurser till det, tyvärr. Klaga inte på polisen klaga på politikerna.
Senast redigerat av Nehe (19 mars 2009)

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Nu har det gått lång tid, men tänkte iallafall avsluta det här med att berätta att jag vann! smile
Blev inga böter!
Dock lär jag inte vara så omtyckt av den poliskonstapeln längre big_smile
Han har alltid hatat mig, ända sen moppetiderna wink hahaha

Sååå.. ja smile

Mvh!

Live long and prosper

1 339 Inlägg
9 augusti 2009
SuLiMaN skrev:
Nu har det gått lång tid, men tänkte iallafall avsluta det här med att berätta att jag vann! smile
Blev inga böter!
Dock lär jag inte vara så omtyckt av den poliskonstapeln längre big_smile
Han har alltid hatat mig, ända sen moppetiderna wink hahaha

Sååå.. ja smile

Mvh!

Gratulerar smile Det avslutades i tingsrätten?

Sök