3399
Sök

Skärm i hjulhuset

90 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Tjena gott folk!

Jag har en Peugeot 206 som igår fick smaka på sommardäcken igen!

Vad jag märkte när jag satte på sommardäcken var att stänkskärmen inne i hjulhuset, mellan bakspoliern och däcket sitter löst.
Jag har fått höra att denna sitter fast med 3 plastpluggar och att den nu bara sitter med 1.  Stämmer detta?

Någon som varit med om samma?
Lösning?

Hur stor skada blir det om man drar loss skärmen? Vad jag förstått så skyddar den hjulhuset från smuts etc?

Hälsningar M
Senast redigerat av jQt (20 mars 2009)

Med lem
1 127 Inlägg
20 mars 2009
Det lär väl synas hur många plugg den sitter med.. Om den nu bara sitter med 1, köp 2 nya plastplugg på Peugot? tongue

Blir ingen skada för att du tar bort den.. Skvätter väl lite mera skit på bakspoilern bara.
Senast redigerat av H3dlund (20 mars 2009)

90 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Tyvärr syns det inga hål. Jag misstänker att det är plugg som sitter på baksidan som sedan sitter fast i bilen.

Tar ogärna bort däcket, men måste man så ...

3 650 Inlägg
20 mars 2009
jQt skrev:
Tyvärr syns det inga hål. Jag misstänker att det är plugg som sitter på baksidan som sedan sitter fast i bilen.

Tar ogärna bort däcket, men måste man så ...

Ska du meka med "innerskärmen" så måste du ta bort däcket..bakom plastskärmen är ju bilen plåt.

btw palla plast, har tagit bort mina tongue

90 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Kesler skrev:
Ska du meka med "innerskärmen" så måste du ta bort däcket..bakom plastskärmen är ju bilen plåt.

Men om jag sliter bort skiten, kommer bakspoilern och hjulhuset sa mycket skada av smutsen som kommer in där?

3 650 Inlägg
20 mars 2009
jQt skrev:
Kesler skrev:

Men om jag sliter bort skiten, kommer bakspoilern och hjulhuset sa mycket skada av smutsen som kommer in där?

Det kan jag tyvärr inte svara på, har ingen sån bil så vet inte hur det ser ut..plasten håller ju helt klart bort lera å skit som kan trängas in lite överallt, lättare att hålla efter med skärmarna kvar..
Senast redigerat av Kesler (20 mars 2009)

1 291 Inlägg
20 mars 2009
jQt skrev:
Kesler skrev:

Det innerskärmen gör att skydda mot stenskott mm och även i viss mån smuts, MEN den brukar få omvänd effekt dvs det fastnar smuts mellan hjulhuset och innerskärmen i diverse fack som blir.
Det i sin tur brukar leda till rost så mitt tips är att palla upp bilen, ta lös alla innerskärmar och tvätta rent bakom och sedan montera allt ordenligt igen ev. med nya clips om det behövs.
Detta kan man göra till en tradition tex i samband med däcksbyte wink

90 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
Har konstaterat att det inte är skärmen som ligger mot utan det är balansvikterna.
De jävla nötterna på däckfirman har satt vikterna på utsidan av fälgen!

Hur fungerar det, borde inte de stå för kostnaden?

Sök