Hej! Jo det rullar på! Har inte så mycket intressant att fota just för tillfället, har gjort klart hela diffhuset så det är bara att smacka i sen när buren är färdig! Har börjat måtta in huvudbågen ikväll och ska fortsätta med detta imorgon! Så förhoppningsvis så kommer det bli lite mer resultat att fota tills imorgonkväll!
Kommer bli bra när buren kommer in! va ska du hän med alla fiat:arna då:p
Man har ju blivit lite fiat 126 fanatiker! Jag ska iaf ha en finbil att glida runt i var det ju tänkt, utöver R126an alltså! En standardvagn och en busvagn!
Zeecor skrev:
Jasså det är du som kniper alla 126:or? Haha ser fram emot slutresultatet! Ser riktigt bra och seriöst ut
Jo den som jag kom hem med nyligen köpte jag över telefon osedd! Så det var lite spännande! hehe Tack tack!
David91 skrev:
extremt projekt Sjukt coolt
Tack ska du ha!
farbrorbozze skrev:
Skitfräckt kommer detta att & bli. har alltid diggat dessa småttingar. vet att jag nångång på en cruising sett en KORTAD & CABBAD 126a
Jo den var ute på annons här i somras! tyvärr är den oreggad.. vet inte om den går att regga men tror den är byggd nångång på 80 eller 90 talet.. riktigt liten är den iaf! hehe!
Nu har man äntligen kommit igång med buren! Lite resultat har börjat synas också! Har gott så jäkla illa idag så man kunde nästan tro att det vilade en förbannelse över dom där rören.. Arg som ett bi var man(tur att jag var ensam i garaget hela dagen:)) men nu är huvudbågen på plats iaf! Började på bakre delen av buren också, ska fortsätta på den imorgonbitti!
så sjukt roliga bilar. nice projekt som skall följas.
Jo lite ballhetsfaktor är det faktiskt! Kalas!
Elda skrev:
Najs! blir det orginalväxling med koppling eller kommer du köpa något efterhandskit med rattpaddar och inbyggd koppling?
Så som det ser ut nu så blir det orginal växling med koppling då jag inte har råd med ett quickshifter för tillfället! Får se om man kan samla på sig tillräckligt med kött på benen för att konstruera ett sådan kit själv, för dryga 7000kr betalar jag inte för två strömbrytare och en simpel hydralkolv!
Koop skrev:
Hur ska du fylla på olja i ditt diffhus?
En med huvudet på skaft! Det ska inte bli olja i huset, det ska i ett lättflytande fett som ska tryckas in via en fettnippel! När det ska bytas får man helt enkelt plocka isär diffhuset och göra rent, från körbarbil till lossad diffklump kommer inte att ta mer än 30min så det kommer bli lättmeckat!
Ännu en dag i garaget avklarad! Började med bakramen, ville inte fortsätta mer på buren då jag måste få hem bakfjäderbena och måtta in dom först! Borde komma nästa vecka med lite tur! Det tar sig, men ändå känns provturen så sjukt långt borta.. Varför kan inga garagetomtar bygga klart den under nätterna åt mig?
Trångt är det!
Provade lite med diffhuset också! Svårt att låta bli!
Du har förstått det här. Liten bil + lätt motor med mycke mos = skitskoj:D
Ja exakt! Dom där 150hästarna kommer räcka en bra bit i den lilla tvålkoppen! Blir ju som 400-500hk i en 740 om man räknar hk/kg.. och allt i en budget LÅÅÅÅNGT under vad det kostar att bygga en 500 hästars maskin! Extremt driftsäker motor också! Dom tål ju en hel del smisk redan i standardutförande i bil(erkänt av många R1 superseven åkare)
Schtiligt, det finns ingen chans i helvete att få igenom detta bygget lagligt ens som amatörbyggt fordon?
Jag vet faktiskt inte.. Tanken var ju att leka lite på bana o liknande så jag har inte forskat så mycket i det.. vet inte om det skiter sig med 500kg o 150hk? Sen att fiat 126 inte är godkända som personbil i sverige efter 80-talet kanske inte gör saken bättre.. Men visst, en rör-ram med en 126 kaross uppepå ska väl inte vara omöjligt att regga som amatörbyggd fordon o få godkänt..
Vad har du för årsmodell på bilen? Om den e 75- eller äldre är det bara att strypa motorn och fixa bromspapper på det.. Ett annart alternativ är att säga att motorn kommer från en r1 som är strypt till 25kw dvs mellanklasshojj. Då kan du få bygget igenom besiktningen //Jonas
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
25 september 2009
#78
det är väl bara & läsa lite innan du bygger vidare, http://www.sfro.com bara du har ett motornummer på den & bygger bärnade rörram av buren så borde den gå att besiktiga tycker jag. (om du fixar en backväxel)
Vad har du för årsmodell på bilen? Om den e 75- eller äldre är det bara att strypa motorn och fixa bromspapper på det.. Ett annart alternativ är att säga att motorn kommer från en r1 som är strypt till 25kw dvs mellanklasshojj. Då kan du få bygget igenom besiktningen //Jonas
Jo det kanske skulle funka om man får ner effekten en del..
daNNe_maN skrev:
hehe, följer detta bygge spänt! Schiiittfränt
Kalas!
farbrorbozze skrev:
det är väl bara & läsa lite innan du bygger vidare, http://www.sfro.com bara du har ett motornummer på den & bygger bärnade rörram av buren så borde den gå att besiktiga tycker jag. (om du fixar en backväxel)
Okej! Ska kolla igenom det där litegrann! Jag har fått för mig att det är en jäkla massa jobb om man ska få den gatreggad! Ja backväxel är ju inga problem att fixa om man vill ha det!