3792
Sök

850 T5-R Börjar "mota" vid 4500 varv??

402 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#21
Den har INTE spikat innan! Laddtrycket styrs fö av chippet, och kan inte ställas NERÅT.
Datorn ställer ner tändning och laddtryck om knacksensorerna känner av ev spikningar./Micke.


402 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#22
Nytt bränslefilter  och NY lmm!


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2009
#23
Pinnenpabacken skrev:
Den har INTE spikat innan! Laddtrycket styrs fö av chippet, och kan inte ställas NERÅT.
Datorn ställer ner tändning och laddtryck om knacksensorerna känner av ev spikningar./Micke.

Jo micke jag vet att den har spikat förut sad

Du kan koppla ur magnetventilen å sedan justera laddtrycket manuellt på staget mellan tryckklockan å wastegate-armen


518 Inlägg
21 mars 2009
#24
om den spikat så kan ju nåt ha tagit stryk som tex kolvarna .

gör ett leak-down test.

insaxat från annat forum:

Jag har påpekat det tidigare, glöm den här gamla komptest metoden. Den är inte mycket värd, det enda den egentligen testar är hur bra batteri och startmotor man har. Det enda riktiga sättet att testa hur tät motor man har är genom en leakdown test, då spela varken kamtider, batteristyrka, grad av öppet spjäll, startmotor kondition osv. roll. Detta förhållande var något Smokey Yunick kom fram till under sina INDY racing år, han propagerade flitigt för leakdown test sedan dess och det är ingen seriös repverkstad eller racingteam som idag använder den gamla metoden, den är numer endast förbehållen den lokala bilnasaren med RH garanti..

se tex:

http://en.wikipedia.org/wiki/Leak-down_tester

för mer info

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

402 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#25
Xuri! Den har INNTTE! spikat innan vem är du att tala om det för mej? Jag har haft bilen i min ägo
l nio år och känner den utan och innan.Kopplar man bort ventilen så lurar man hela dator systemet
och OM laddtrycket skulle bli för högt kan ju inte datorn sänka trycket.


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2009
#26
Pinnenpabacken skrev:
Xuri! Den har INNTTE! spikat innan vem är du att tala om det för mej? Jag har haft bilen i min ägo
l nio år och känner den utan och innan.Kopplar man bort ventilen så lurar man hela dator systemet
och OM laddtrycket skulle bli för högt kan ju inte datorn sänka trycket.

Jag har kört din bil för längesedan å redan då spikade de för bilen klippte,,,effekten kom å gick hela tiden..

Jo jag vet mycke väl hur motronic systemet i din bil fungerar...å visst man ska inte leka med laddtryck
men om din bil registrerar spik så sänker den tändningen...så jag som har pillat lite med de vet att jag med säkerhet kan plocka bort magnetventilen å lite lugnt ge mig ut å gasa mer å mer å mer innan jag uppnår maxladdet som klockan ger utan magnetventilen kopplad.... å att tändningen sänker är även de en säkerhet om man är lite väl vild på gasen... vill dock inte rekommendera dig å göra de...

skulle tippa på att med 19t å rätt optimerat så räcker 1-1.2 bar gott å väl för effekter runt 300hk i alla fall så att ladda 1.4 e nog inte nån större mening...


629 Inlägg
21 mars 2009
#27
En polare till mig har exakt samma problem som dig, att den börjar "strypa" sig vid 4500rpm...
Detta hände efter att han hade den inne på en verkstad för att få byt avgasventilerna.
Vi har försökt med ja i princip allt också dock inte så mycket som du har..

Vi har även där testat med orginal magnetventil och även pys ventil


402 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#28
Vem du nu är så måtte det vara länge sen du körde min bil. Så länge jag har haft den så har
den inte spikat. Svaj i trycket kom direkt efter BSRchippet och var kortvarigt medan motorn adapterade
och har inte uppstått sen dess.Står fö beskrivit i BSR:s dokumentation att det kan förekomma
"svaj" i laddtrycket lnnan den har adapterat färdigt. Nog diskuterat om detta, vill du fortsätta argumentationen kan du pm:a namn och telnr så andra slipper se detta./Micke


448 Inlägg
21 mars 2009
#29
har likande problem på min probe gt, har ingen tomgång och max varv 3000 sad
kan inte hitta felet nånstans, har bytt soppa filter och hällt i rengöring i tanken, trycket från bensinpumpen va bra. hittar ingen vacum slang som är sönder eller så.

kan det vara tändmodul som spökar?  eller kanske databoxen i sig?
kopplar jag ut mapsensorn så blir det ingen skillnad.
när bilen blir varm kan jag ibland få en taskig tomgång som bilen kan hålla sig i liv på.
men som sagt kommer aldrig över 3000varv oavsett växel eller om jag kör lugnt eller max.


om jag inte har växel så kan jag varva hur mkt jag vill.
när jag har växel så är det precis som motorn stryps typ inte får bränsle eller luft eller nåt.
hackar fram , misständer.

mina stift är väldigt ljusa
ngt tips ?
Senast redigerat av XzitXR3I (21 mars 2009)

Xzit

518 Inlägg
21 mars 2009
#30
byt till orginal chip å se om problemet försvinner. vet flertalet som haft problem med bsr's chip ( jag själv inkluderad  då det gav för lite soppa å resulterade i brända ventiler)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

629 Inlägg
21 mars 2009
#31
XzitXR3I skrev:
har likande problem på min probe gt, har ingen tomgång och max varv 3000 sad
kan inte hitta felet nånstans, har bytt soppa filter och hällt i rengöring i tanken, trycket från bensinpumpen va bra. hittar ingen vacum slang som är sönder eller så.

kan det vara tändmodul som spökar?  eller kanske databoxen i sig?
kopplar jag ut mapsensorn så blir det ingen skillnad.
när bilen blir varm kan jag ibland få en taskig tomgång som bilen kan hålla sig i liv på.
men som sagt kommer aldrig över 3000varv oavsett växel eller om jag kör lugnt eller max.

ngt tips ?

Kamremmen har kanske hoppat? Brukar resultera att den inte varvar som den ska...
Vet dock inte hur Probarna är uppbyggda riktigt tongue


448 Inlägg
21 mars 2009
#32
okey, men den funkar om jag har tomgång. men är det vanligt om man har dragit på som fan att den kan hoppa ?

Xzit

629 Inlägg
21 mars 2009
#33
XzitXR3I skrev:
okey, men den funkar om jag har tomgång. men är det vanligt om man har dragit på som fan att den kan hoppa ?

Både ja och nej... men har det bara hänt eller den har börjat gå sämre och sämre?

Du får starta en tråd om det för denna handlar om hans 850 smile


402 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#34
Byta chip? Njaa, Jag har bytt chip, visserligen från BSR de med, jag har hört fler säga som du brända chip mm så jag uppgraderade från steg ett till tre med nytt chip, dom löder ju dit en ny sockel med kopierings skydd så jag tror inte det går att stoppa tillbaks det gamla./ Micke


587 Inlägg
21 mars 2009
#35
nej det går inte sätta dit orginal utan att byta sockeln. personligen är jag inte speciellt impad av Bsr. hade själv ett chip därifrån och dom sa klart och tydligt att om man ville så var det bara att stoppa i org. chippet i deras sockel å det skulle funka-  i helvete det gör. fick snällt plocka ur "boxen" och åka å få deras sockel bortlödd för att få dit en vettig sockel så man kan byta när man vill.


402 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#36
Puh! Ska byta lambdasonden i veckan som kommer. Hjälper inte det så vete f..vad jag ska
hitta på. Tackar iallafall för visat intresse./Micke


587 Inlägg
21 mars 2009
#37
det verkar helt klart som bilarna beter sej annorlunda från bil till bil när lambdan är sönder. på min s13 hackade bilen enormt när man höll jämn gas. fick tipset om att rycka ur lambdan å se om den gick bättre å det gjorde den, bytte lambdan å problemet löst.

kanske går att koppla ur lambdan på din med o se om problemet försvinner?

du kanske har 2 lambdasonder på den eller? vissa bilar har ju det.....

hoppas det löser sej för dej för det är riktig surt med störande fel.


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2009
#38
Micke, fick du behålla orginal chippet när bsr moddade din box ? de ska gå att montera tillbaka utan problem faktiskt om dom nu bara rengjorde dom gamla lödresterna på chippet

Mvh


587 Inlägg
21 mars 2009
#39
Xuri skrev:
Micke, fick du behålla orginal chippet när bsr moddade din box ? de ska gå att montera tillbaka utan problem faktiskt om dom nu bara rengjorde dom gamla lödresterna på chippet

Mvh

som jag skrev innan så gick det inte på min s13 men det kanske skiljer sej från olika bilmärken.

dåligt iaf att de sa på Bsr att det skulle funka men inte gjorde det men det är en annan historia.


402 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#40
Det visa sig att det var knacksensorerna som registrerat spikningar så små att de inte hördes,
som gjorde att systemet backade bränsletillförslen, därav mager blandning. Suck!! motorrenov.
Vill tacka XURI här på forumet, de va han som kom på´t.
Lås/ta bort tråd, hur? MVH/ Micke.



Sök