torpis skrev:
Kristian_V skrev:
torpis skrev:
Hur mycket bromsar du med din bil och Civinco piggyback?
Vem kör mer än 400hk med Civincos piggyback? eller menar du deras stand alone? Vem har kommit så högt med det? (inte för att det inte skulle gå mest bara nyfiken på vem jag missat)
Jag har inte Civino.. kör standard T4 (Än så länge.)
Hur mycket hkr har McAdam på X40 forumet i sin, kör han inte med Civino? Möjlig jag kom ihåg fel.
Varför skulle man inte kunna klämma ur samma effekt med piggyback som standalone?
Du har säkert mycket bätre koll på det än vad jag har. Jag har bara varit med X40 i knapt ett år, du är veteran där.
Inget fel i att tipsa om andra lösningar men jag personligen tycker det är fel att ge sken av att en piggyback ersätter ett standalonesprut helt. Adam körde med en 12t turbo mig veterligen när han hade piggyback, det blir inga 400hk. Jag minns inte alla resor, men tror han åker på en 14t med Civincos standalone nu.
Åter igen inget säger att Civincos stand alone skulle vara sämmre än något annat, men det är fortfarande lite oprövad mark då spruten är helt nya. Det kommer dock en S40maskin med kapacitet för 600hk och civincosprut till sommarn.
Piggyback har kraftiga begränsningar då man jobbar emot originalsprutet hela tiden. man använderexampelvis LMM som lastgivare vilket inte är bra när man har mycket pulver.
Ursäkta om jag lånar tråden lite.. lär klara ut lite diskussioner som jag nämns i
Har kört 12T och 14T agg med piggyback, gröna 968:or samt deka 630cc senare och E85 i tanken.
Min blå bil gick 80-120 på 3,3sek ca med 14T och kall väderlek.. gissar på ca 250-260hk likt steg4 brukar ge på samma bil.
Körde StandAlone-sprutet på den blå bilen med 14T o.s.v. tills jag voltade med den, samma hästar där.
På lila bilen som följde installerades StandAlone direkt men eftersom jag aldrig bytte koppling laddade jag aldrig mer än ca 0.9-1.0bar med 14T på den bilen.
Krökte dock en originalstake i denna bilen trots låga laddtryck.. 0.8bar @ 2500rpm och E85 samt höga tändlägen gav en rejäl smäll.. fas1-toppen läckte troligtvis en del olja också som deltog i förbränningsrummet vilket är den troligaste orsaken till krökningen.
Den vassaste bil jag haft support på med piggyback var en 00:a T4 med 300hk-kit (19T), racecooling IC m.m. och autotechs mapp i ECUn.. där satt Civincot som laddtrycksstyrning samt maskering av signalen från fas1 LMM som bottnade. D.v.s för att slippa felkoder etc. så skötte Civincot soppan + tändbackning vid belastning som var högre än den gräns där LMM bottnade.
D.v.s piggyn skötte inte hela mappning mellan original och 300hk utan kompenserade bara lastfall där orginalecun inte kunde "se".
Med generation3 av piggybacken kan man mappa både tändning och soppa i 3D-tabeller.. dock kvarstår begränsningen att man inte kan höja tändning, bara sänka.. så man får lura till sig högre tändläge genom att visa lägre last för originalECUn och själv kompensera för mellanskillnaden i bränsle.
Med StandAlone har jag hjälpt till två byggen med 19T, en med org.kammar och en med vassare. (Den senare är kommande vårens 500-600hk-bil..)
Den tidigare av de två gav ca 260-265hk på hjulen (vilket matchar 300hk i motorn) och jag tror den senare bänkade typ 320.. kommer dock inte ihåg om det var spridarna som var begränsningen vid bromsningen.
För att återkomma lite till tråden skulle jag helt klart välja ett VEMS om budgeten var den avgränsande faktorn.
Just ja, Piggybacks används med stor framgång på Dodge Vipers som kompressor eller turbokonverteras.. Kommer rulla ett monster i Norrtäljetrakten till sommaren med dubbla turbos samt 10st 1000cc-spridare på E85 där originalECu är orörd och piggyback sköter resten.
Grejen här är att man har god koll på vad originalECU gör i olika lastfall och därför kan förutse resultaten av mappningen i piggyn.
Vid mappning med Piggyback är annars det vanligaste problemet att veta vad originalsystemet har för sig då man gömmer signaler för det och själv adderar/subtraherar soppa/tändning ovanpå det.