2503
Sök

Vems eller MS sprut? Vilket sprut är bäst till en s13?

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 mars 2009
#21
Kristian_V skrev:
torpis skrev:
Kristian_V skrev:
Om man vill komma ganska lindrigt undan kanske man kan fundera på ett "piggyback" system istället.
Då slipper man dra allt nytt i bilen. Civino tycker jag är ett bra alternativ, de ligger här i Gbg. Kostar iofs lite mer än ett MS, men kan vara värt iom sparad arbetsinsats och allt mek man slipper. Finns nog att göra på att trimma bil i alla fall. Finns några i X40 forumet som kör sina X40or med Civino, över 400hkr är då inga problem.

Hur mycket bromsar du med din bil och Civinco piggyback?

Vem kör mer än 400hk med Civincos piggyback? eller menar du deras stand alone?  Vem har kommit så högt med det? (inte för att det inte skulle gå mest bara nyfiken på vem jag missat)

Jag har inte Civino.. kör standard T4 (Än så länge.)

Hur mycket hkr har McAdam på X40 forumet i sin, kör han inte med Civino? Möjlig jag kom ihåg fel.
Varför skulle man inte kunna klämma ur samma effekt med piggyback som standalone?
Du har säkert mycket bätre koll på det än vad jag har. Jag har bara varit med X40 i knapt ett år, du är veteran där. wink

Inget fel i att tipsa om andra lösningar men jag personligen tycker det är fel att ge sken av att en piggyback ersätter ett standalonesprut helt.  Adam körde med en 12t turbo mig veterligen när han hade piggyback, det blir inga 400hk.  Jag minns inte alla resor, men tror han åker på en 14t med Civincos standalone nu.

Åter igen inget säger att Civincos stand alone skulle vara sämmre än något annat, men det är fortfarande lite oprövad mark då spruten är helt nya.  Det kommer dock en S40maskin med kapacitet för 600hk och civincosprut till sommarn.

Piggyback har kraftiga begränsningar då man jobbar emot originalsprutet hela tiden. man använderexampelvis LMM som lastgivare vilket inte är bra när man har mycket pulver.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

79 Inlägg
23 mars 2009
#22
Det är ett 36-1 du hittat på bilden. 60-2 har mer tänder och större gap (2 tänder)

MeloveGolf skrev:
Trigger hjul 60-2 och givare
http://apalbacken.ath.cx/bussen/triggerhjul+givare.jpg

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

1 741 Inlägg
23 mars 2009
#23
Har för mig man kör 24-2 hjul i original kamlägesgivaren. Byter skiva i den. Rätt enkel operation.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 mars 2009
#24
lånar tråden lite
som ni vet så har mercedes de där k jettroinc skiten mekanisk insprutning
och nu är de så att jag ska köpa min en annan motor och hade tänkt skippa den skiten och köra på ett annat sprut
Vems eller MS ? vilket blir billigast ?
är ju en sexa det ska sitta på
kan absolut inget om sånt där så nån kommer hjälpa mig ^^


Byggare Behm
562 Inlägg
23 mars 2009
#25
Vems har bättre mappningstabeller, enklare att få en jämn gång på motorn.
Har sett att man kan köra med magneter på remhjulen istället för triggerhjul.. det är ju en variant.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

79 Inlägg
23 mars 2009
#26
_Jonex_ skrev:
Vems har bättre mappningstabeller, enklare att få en jämn gång på motorn.
Har sett att man kan köra med magneter på remhjulen istället för triggerhjul.. det är ju en variant.

Var ett tag sen men det VEMS jag ramlat över har haft 12x12 punkters upplösning, lika som megasquirt. mao ingen skillnad i mappning

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Pan
23 mars 2009
#27
Men hur funkar det att mappa med MS vs VEMS. Samma mjukvara? Annars kan det ju vara smart att kolla med dom man ska mappa hos vad som funkar med dom. Har inte en aning om sånt här bara en tanke smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
24 mars 2009
#28
Mikael_S skrev:
Det är ett 36-1 du hittat på bilden. 60-2 har mer tänder och större gap (2 tänder)

MeloveGolf skrev:
Trigger hjul 60-2 och givare
http://apalbacken.ath.cx/bussen/triggerhjul+givare.jpg


kollade ärligt talat knappt på bilden ville bara få tag i en bild som talade klarspråk om hur skiva/givare sitter...men visst är det ett 36-1

Pan skrev:
Men hur funkar det att mappa med MS vs VEMS. Samma mjukvara? Annars kan det ju vara smart att kolla med dom man ska mappa hos vad som funkar med dom. Har inte en aning om sånt här bara en tanke

megatune funkar till både MS och VEMS så inga direkta större skillnader när man mappar..

tecman  skrev:
Har för mig man kör 24-2 hjul i original kamlägesgivaren. Byter skiva i den. Rätt enkel operation.

ska man köra ms kan man kasta den givaren och plugga hålet...


1 741 Inlägg
24 mars 2009
#29
MeloveGolf skrev:
tecman  skrev:
Har för mig man kör 24-2 hjul i original kamlägesgivaren. Byter skiva i den. Rätt enkel operation.

ska man köra ms kan man kasta den givaren och plugga hålet...

Varför skulle man vilja göra det? Då måste du sätta en annan sensor på veven antar jag och det känns väl som väldigt onödigt? Eller menar du att ms inte klarar den så man måste kasta original sensorn?

För ca18det motorn har ingen annan givare original.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

4 001 Inlägg
24 mars 2009
#30
MeloveGolf skrev:
Pan skrev:
Men hur funkar det att mappa med MS vs VEMS. Samma mjukvara? Annars kan det ju vara smart att kolla med dom man ska mappa hos vad som funkar med dom. Har inte en aning om sånt här bara en tanke

megatune funkar till både MS och VEMS så inga direkta större skillnader när man mappar..

lite offtopic men någon här kanske vet, kan man använda Megatune till Hestec också? jag har ett Hestec men ingen programvara till det sad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

13 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#31
Det låter bättre med ett Vems när man läser här vad ni skriver. Man borde få ut mer mos på låga varv om motorn går bättre? Men är det ingen som vet vad det kostar? Vart ska ja köpa mig ett triggerhjul?


1 062 Inlägg
24 mars 2009
#32
Hur gör man om man ska montera ett eftermarknadssprut med sekventiell insprutning på en motorn som saknar kamaxelgivare? Kan man montera en givare genom ventilkåpan som "läser av" kammnocken kanske?

M.V.H.


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
24 mars 2009
#33
AndreasPlars skrev:
Hur gör man om man ska montera ett eftermarknadssprut med sekventiell insprutning på en motorn som saknar kamaxelgivare? Kan man montera en givare genom ventilkåpan som "läser av" kammnocken kanske?

M.V.H.

Det går nog inte.
Man får bygga eller köpa delar som går att använda till det.

/Påsen

PÅSEN RACING

1 062 Inlägg
24 mars 2009
#34
påsen skrev:
AndreasPlars skrev:
Hur gör man om man ska montera ett eftermarknadssprut med sekventiell insprutning på en motorn som saknar kamaxelgivare? Kan man montera en givare genom ventilkåpan som "läser av" kammnocken kanske?

M.V.H.

Det går nog inte.
Man får bygga eller köpa delar som går att använda till det.

/Påsen

Som att skruva dit ngn typ att triggerhjul utanför kammdrevet då eller? Vet faktist inte riktigt hur det brukar se ut..

M.V.H.


13 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#35
men om ja skulle montera ett vems behöver ja endast en hallgivare och ett triggerhjul sitter resten på motorn? Är det ingen som vet var man köper Vems så man kan jämföra priser


Vw trimmare
2 995 Inlägg
27 mars 2009
#36
tecman skrev:
MeloveGolf skrev:
tecman  skrev:
Har för mig man kör 24-2 hjul i original kamlägesgivaren. Byter skiva i den. Rätt enkel operation.

ska man köra ms kan man kasta den givaren och plugga hålet...

Varför skulle man vilja göra det? Då måste du sätta en annan sensor på veven antar jag och det känns väl som väldigt onödigt? Eller menar du att ms inte klarar den så man måste kasta original sensorn?

För ca18det motorn har ingen annan givare original.

du blandar ihop väldigt mkt här nu...antingen har du hall eller vevaxel givare som känner av TDC och kan på så sätt trigga tänding och få varvtalssignal

din kamsensor däremot känner bara av vilken takt din motor är i och används endast till sekventionell insprutning/tänding MS klarar inte det.....du kan inte trigga från den givaren inte heller plocka varvtalet
då dom snurrar olika snabbt.....vems däremot kan använda den och alla andra som har stöd för sekventionell insprutning (dom flesta spruten)

kolvas skrev:
lite offtopic men någon här kanske vet, kan man använda Megatune till Hestec också? jag har ett Hestec men ingen programvara till det

kollat på deras hemsida? den är ju open source och passar flera olika sprut...

eXsooN skrev:
men om ja skulle montera ett vems behöver ja endast en hallgivare och ett triggerhjul sitter resten på motorn? Är det ingen som vet var man köper Vems så man kan jämföra priser

båda gör samma sak antingen kör du trigger och induktiv givare eller enkel hallgivare med fördelare...
vet inte alls vad S13 har orginal men det mesta går att använda "rakt av"...


Herr
1 722 Inlägg
27 mars 2009
#37
Annars har du ju nistune snorbilligt http://www.youtube.com/watch?v=WjQJxWSEgHE smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 mars 2009
#38
AndreasPlars skrev:
påsen skrev:
AndreasPlars skrev:
Hur gör man om man ska montera ett eftermarknadssprut med sekventiell insprutning på en motorn som saknar kamaxelgivare? Kan man montera en givare genom ventilkåpan som "läser av" kammnocken kanske?

M.V.H.

Det går nog inte.
Man får bygga eller köpa delar som går att använda till det.

/Påsen

Som att skruva dit ngn typ att triggerhjul utanför kammdrevet då eller? Vet faktist inte riktigt hur det brukar se ut..

M.V.H.

Nira byter i så fall takt varannan gång man gör ett startförsök.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

17 Inlägg
27 mars 2009
#39
torpis skrev:
Kristian_V skrev:
torpis skrev:
Hur mycket bromsar du med din bil och Civinco piggyback?

Vem kör mer än 400hk med Civincos piggyback? eller menar du deras stand alone?  Vem har kommit så högt med det? (inte för att det inte skulle gå mest bara nyfiken på vem jag missat)

Jag har inte Civino.. kör standard T4 (Än så länge.)

Hur mycket hkr har McAdam på X40 forumet i sin, kör han inte med Civino? Möjlig jag kom ihåg fel.
Varför skulle man inte kunna klämma ur samma effekt med piggyback som standalone?
Du har säkert mycket bätre koll på det än vad jag har. Jag har bara varit med X40 i knapt ett år, du är veteran där. wink

Inget fel i att tipsa om andra lösningar men jag personligen tycker det är fel att ge sken av att en piggyback ersätter ett standalonesprut helt.  Adam körde med en 12t turbo mig veterligen när han hade piggyback, det blir inga 400hk.  Jag minns inte alla resor, men tror han åker på en 14t med Civincos standalone nu.

Åter igen inget säger att Civincos stand alone skulle vara sämmre än något annat, men det är fortfarande lite oprövad mark då spruten är helt nya.  Det kommer dock en S40maskin med kapacitet för 600hk och civincosprut till sommarn.

Piggyback har kraftiga begränsningar då man jobbar emot originalsprutet hela tiden. man använderexampelvis LMM som lastgivare vilket inte är bra när man har mycket pulver.

Ursäkta om jag lånar tråden lite.. lär klara ut lite diskussioner som jag nämns i tongue

Har kört 12T och 14T agg med piggyback, gröna 968:or samt deka 630cc senare och E85 i tanken.
Min blå bil gick 80-120 på 3,3sek ca med 14T och kall väderlek.. gissar på ca 250-260hk likt steg4 brukar ge på samma bil.
Körde StandAlone-sprutet på den blå bilen med 14T o.s.v. tills jag voltade med den, samma hästar där.
På lila bilen som följde installerades StandAlone direkt men eftersom jag aldrig bytte koppling laddade jag aldrig mer än ca 0.9-1.0bar med 14T på den bilen.
Krökte dock en originalstake i denna bilen trots låga laddtryck.. 0.8bar @ 2500rpm och E85 samt höga tändlägen gav en rejäl smäll.. fas1-toppen läckte troligtvis en del olja också som deltog i förbränningsrummet vilket är den troligaste orsaken till krökningen.

Den vassaste bil jag haft support på med piggyback var en 00:a T4 med 300hk-kit (19T), racecooling IC m.m. och autotechs mapp i ECUn.. där satt Civincot som laddtrycksstyrning samt maskering av signalen från fas1 LMM som bottnade. D.v.s för att slippa felkoder etc. så skötte Civincot soppan + tändbackning vid belastning som var högre än den gräns där LMM bottnade.
D.v.s piggyn skötte inte hela mappning mellan original och 300hk utan kompenserade bara lastfall där orginalecun inte kunde "se".
Med generation3 av piggybacken kan man mappa både tändning och soppa i 3D-tabeller.. dock kvarstår begränsningen att man inte kan höja tändning, bara sänka.. så man får lura till sig högre tändläge genom att visa lägre last för originalECUn och själv kompensera för mellanskillnaden i bränsle.

Med StandAlone har jag hjälpt till två byggen med 19T, en med org.kammar och en med vassare. (Den senare är kommande vårens 500-600hk-bil..)
Den tidigare av de två gav ca 260-265hk på hjulen (vilket matchar 300hk i motorn) och jag tror den senare bänkade typ 320.. kommer dock inte ihåg om det var spridarna som var begränsningen vid bromsningen.

För att återkomma lite till tråden skulle jag helt klart välja ett VEMS om budgeten var den avgränsande faktorn.

Just ja, Piggybacks används med stor framgång på Dodge Vipers som kompressor eller turbokonverteras.. Kommer rulla ett monster i Norrtäljetrakten till sommaren med dubbla turbos samt 10st 1000cc-spridare på E85 där originalECu är orörd och piggyback sköter resten.
Grejen här är att man har god koll på vad originalECU gör i olika lastfall och därför kan förutse resultaten av mappningen i piggyn.
Vid mappning med Piggyback är annars det vanligaste problemet att veta vad originalsystemet har för sig då man gömmer signaler för det och själv adderar/subtraherar soppa/tändning ovanpå det.
Senast redigerat av macadam (27 mars 2009)


Forummoderator
10 576 Inlägg
27 mars 2009
#40
Där Adam givit svar så bortse från min info, då han har "hands on info" som är mer korrekt än mina sammanfattningar av vad jag läst mig till.


Adam, hur räknar man last med bottnad LMM? mot varvtal och spjälvinkel?!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök