Då det säkert finns väldigt många där ute som är osäkra på hur man polerar sin bil så tänkte jag skriva en enklare guide om detta. Hade helst velat fota hela processen men det får bli senare när säsongen börjat och jag ger mig på min bil igen.
Det är väldigt viktigt att ha mycket tålamod, inte stressa och ta pauser. Jag ska nedan beskriva förberedande av bilen inför polering och poleringsteknik samt val av polertrissor.
Viktigt är att arbeta i en lokal eller en väldigt molnig dag. Är ej rekommenderat att göra detta under solljus.
1. Tvätt av bilen
Det är väldigt viktigt att bilen är kliniskt ren inför poleringen, annars så finns risken att smuts fastnar på polertrissorna och dras med runt och repar lacken när man kör med maskinen.
Jag tänker inte förklara stegen för tvätt av bilen noga då det redan finns trådar om detta och de flesta vet nog hur man får en bil ren.
Jag själv applicerar alltid en kallavfettning på torr bil och låter verka i några minuter. Sedan applicerar jag en alkalisk avfettning på detta och låter verka ytterliggare några minuter. Avslutar med att skölja av bilen med högtryck. Är det smutskorn kvar efter detta får man punktbehandla, dvs antingen med lera eller dutta svampen med ett starkt medel på de enskilda kornen. Risken för mindre repor finns men man ska ju ändå polera bilen efter detta. Att jag använder både kallavfettning och alkalisk avfettning är för att de löser olika delar. Står mer om detta på den klistrade tråden jag skrivit.
2. Förbered bilen för polering
Bilen ska vara helt torr inför detta. Använd vanlig maskeringstejp och tejpa för alla svarta plast och gummilister på bilen, även om det finns medel som är silikonfria och inte smutsar ner så mycket så rekommenderar jag detta. Det är alltid bekvämare att jobba samt slippa efterarbete om det trots allt skulle bli något.
3. Polering av bilen, beskrivning av delstegen kort.
3.1 Förkontroll.
Börja med att bedömma grovheten på reporna. Är det enklare tvättrepor eller grövre repor. En tumregel är att dra på repan med nageln och känna ifall det tar emot. Tar det emot så är repan av lite grövre karaktär. Tvättrepor känner man knappt något på.
3.2 Rubbing (Grovpolering) och trissval
Är det grövre repor så välj en kraftigare rubbing med mycket avverkning och en hårdare trissa. Börja med en medelhård och gå uppåt ett steg i taget beroende på resultat.
Rubbingen är till för att ta bort repor och oxider.
3.3 Polish och trissval
När du är färdig med grovpoleringen av bilen så är det dags att bygga upp slutglans och rensa upp polerrosor och hologram som lätt blir efter en grövre polering. Till detta använder man polish och mjukare trissor.
3.4 Lackskydd/Vax
Detta är det sista man gör för att lägga på ett skydd som täpper igen porerna man öppnat upp när man polerat och ger lacken ett bra skydd mot yttre faktorer. Även lackskydd/vax ger lite mer lyster och gör bilen väldigt lätt att tvätta samt bevarar glansen man byggt upp under poleringen.
4. Förklaring av hur man polerar.
Beskriver hur man gör med en dubbeloscillerande maskin då en nybörjare bör börja med en sådan maskin. Väldigt lätt att arbeta med samt att risken att bränna igenom lacken är väldigt liten även om den finns vid väldigt felaktigt användande.
4.1 Trissor
Det är väldigt svårt att säga vilken man ska använda här då olika bilars lacker är olika hårda och repor är olika djupa. Men till att börja med så kan man köra med gula medelhårda trissor för själva grovpoleringen, Blåa/Oranga trissor för att finpolera med polish och avslutningsvis Svarta/Vita trissor för att lägga på lackskydd/vax med.
4.2 Teknik vid rubbing (grovpolering)
1. Använd väldigt lite medel åt gången. En tumregel är ca 4st ärtstora droppar per trissa långt ut i kanterna, eftersom medlet jobbas in mot mitten av trissan ju mer man kör.
2. Polera endast en viss yta åt gången, exempelvis 70x70cm stor yta.
3. Jobba i ett mönster som täcker hela ytan, för att vara säker på att man inte missat någon del brukar jag polera hela ytan uppifrån och ner och sedan från vänster till höger på samma ställen. Medlet ska poleras in så det knappt är något kvar att torka, endast en genomskinlig hinna ska finnas kvar om något. Har du varvtalsreglering bör du köra på högre varv under själva poleringen och sakta minska till lägre varv ju mer medlet bryts ner.
4. Torka avslutningsvis av medlet med en mikrofiberduk eller polerduk. Jag rekommenderar finare mikrofiberdukar då dessa inte repar lacken och är väldigt enkla att torka med.
5. Inspektera ytan som du polerat, helst med dubbla 500watts lampor. Finns det några repor kvar så kör en vända till, annars fortsätt till nästa yta.
6. Inspektera även trissorna innan du går på nästa yta. Är det färg på de eller om de blivit skadade så byt. Därför är det väldigt viktigt att alltid ha flera olika trissor förberedda inför en polering.
5. Teknik vid polish (finpolering och städning)
Använd oranga eller blåa trissor för detta momentet. Dessa är mjukare och bygger upp slutfinish och rensar bort polerrosor från grovpoleringen. Polera på exakt samma sätt som rubbingen, dvs uppifrån och ner över hela ytan och sedan från vänster till höger. Efter detta steget så kan man med fördel tvätta av hela bilen med hd-grön eller sprita bilen med speciellt medel avsett att lösa bort polermedel med. Eftersom nästa steg är att lägga lackskydd/vax så ska ytan helt vara fri från polermedel och annat. Många brukar bara torka bort polishen med mikrofiberdukar men risken finns att lite polermedel blir kvar då och då sätter sig inte lackskyddet/vaxet lika effektivt.
6. Teknik vid lackskyddande/vaxning.
Använd svarta eller vita trissor för detta då dessa är väldigt mjuka och knappt har någon avverkning vilket vi heller inte ska ha nu då bilen redan ska vara fri från repor. Lägg ut skyddet med lågt varvtal om reglering finns. Använd inte för mycket medel utan endast en synlig dimmig hinna ska bli.
7. Sluttorkning
Olika vaxer/lackskydd har olika torktid. Läs på förpackningen vad som är rekommenderat. Avslutningsvis så torka med en mycket fin mikrofiberduk. Ryck bort all maskeringstejp från lister och gummi.
Detta var en väldigt enkel förklaring av hur varje del ska göras och som jag tidigare nämnt är det väldigt olika från bil till bil. Detta är dock en väldigt bra grund att följa om man är nybörjare och osäker.
Gällande polermedel och vax/lackskydd så finns det mängder av olika, därför vill jag inte gå in på specifika. Alla har sina egna favoriter.
Detaljerade svar på frågor gällande val av avfettning, skillnader på enkelrotande och dubbelroterande maskin och massa andra frågor finns här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119810
Hoppas ni fått lite mer klarhet nu.
OBS: Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av maskin och medel. Allt är på egen risk. Är du osäker så rådfråga en lokal rekondfirma eller lämna bort bilen till proffs.
Det är väldigt viktigt att ha mycket tålamod, inte stressa och ta pauser. Jag ska nedan beskriva förberedande av bilen inför polering och poleringsteknik samt val av polertrissor.
Viktigt är att arbeta i en lokal eller en väldigt molnig dag. Är ej rekommenderat att göra detta under solljus.
1. Tvätt av bilen
Det är väldigt viktigt att bilen är kliniskt ren inför poleringen, annars så finns risken att smuts fastnar på polertrissorna och dras med runt och repar lacken när man kör med maskinen.
Jag tänker inte förklara stegen för tvätt av bilen noga då det redan finns trådar om detta och de flesta vet nog hur man får en bil ren.
Jag själv applicerar alltid en kallavfettning på torr bil och låter verka i några minuter. Sedan applicerar jag en alkalisk avfettning på detta och låter verka ytterliggare några minuter. Avslutar med att skölja av bilen med högtryck. Är det smutskorn kvar efter detta får man punktbehandla, dvs antingen med lera eller dutta svampen med ett starkt medel på de enskilda kornen. Risken för mindre repor finns men man ska ju ändå polera bilen efter detta. Att jag använder både kallavfettning och alkalisk avfettning är för att de löser olika delar. Står mer om detta på den klistrade tråden jag skrivit.
2. Förbered bilen för polering
Bilen ska vara helt torr inför detta. Använd vanlig maskeringstejp och tejpa för alla svarta plast och gummilister på bilen, även om det finns medel som är silikonfria och inte smutsar ner så mycket så rekommenderar jag detta. Det är alltid bekvämare att jobba samt slippa efterarbete om det trots allt skulle bli något.
3. Polering av bilen, beskrivning av delstegen kort.
3.1 Förkontroll.
Börja med att bedömma grovheten på reporna. Är det enklare tvättrepor eller grövre repor. En tumregel är att dra på repan med nageln och känna ifall det tar emot. Tar det emot så är repan av lite grövre karaktär. Tvättrepor känner man knappt något på.
3.2 Rubbing (Grovpolering) och trissval
Är det grövre repor så välj en kraftigare rubbing med mycket avverkning och en hårdare trissa. Börja med en medelhård och gå uppåt ett steg i taget beroende på resultat.
Rubbingen är till för att ta bort repor och oxider.
3.3 Polish och trissval
När du är färdig med grovpoleringen av bilen så är det dags att bygga upp slutglans och rensa upp polerrosor och hologram som lätt blir efter en grövre polering. Till detta använder man polish och mjukare trissor.
3.4 Lackskydd/Vax
Detta är det sista man gör för att lägga på ett skydd som täpper igen porerna man öppnat upp när man polerat och ger lacken ett bra skydd mot yttre faktorer. Även lackskydd/vax ger lite mer lyster och gör bilen väldigt lätt att tvätta samt bevarar glansen man byggt upp under poleringen.
4. Förklaring av hur man polerar.
Beskriver hur man gör med en dubbeloscillerande maskin då en nybörjare bör börja med en sådan maskin. Väldigt lätt att arbeta med samt att risken att bränna igenom lacken är väldigt liten även om den finns vid väldigt felaktigt användande.
4.1 Trissor
Det är väldigt svårt att säga vilken man ska använda här då olika bilars lacker är olika hårda och repor är olika djupa. Men till att börja med så kan man köra med gula medelhårda trissor för själva grovpoleringen, Blåa/Oranga trissor för att finpolera med polish och avslutningsvis Svarta/Vita trissor för att lägga på lackskydd/vax med.
4.2 Teknik vid rubbing (grovpolering)
1. Använd väldigt lite medel åt gången. En tumregel är ca 4st ärtstora droppar per trissa långt ut i kanterna, eftersom medlet jobbas in mot mitten av trissan ju mer man kör.
2. Polera endast en viss yta åt gången, exempelvis 70x70cm stor yta.
3. Jobba i ett mönster som täcker hela ytan, för att vara säker på att man inte missat någon del brukar jag polera hela ytan uppifrån och ner och sedan från vänster till höger på samma ställen. Medlet ska poleras in så det knappt är något kvar att torka, endast en genomskinlig hinna ska finnas kvar om något. Har du varvtalsreglering bör du köra på högre varv under själva poleringen och sakta minska till lägre varv ju mer medlet bryts ner.
4. Torka avslutningsvis av medlet med en mikrofiberduk eller polerduk. Jag rekommenderar finare mikrofiberdukar då dessa inte repar lacken och är väldigt enkla att torka med.
5. Inspektera ytan som du polerat, helst med dubbla 500watts lampor. Finns det några repor kvar så kör en vända till, annars fortsätt till nästa yta.
6. Inspektera även trissorna innan du går på nästa yta. Är det färg på de eller om de blivit skadade så byt. Därför är det väldigt viktigt att alltid ha flera olika trissor förberedda inför en polering.
5. Teknik vid polish (finpolering och städning)
Använd oranga eller blåa trissor för detta momentet. Dessa är mjukare och bygger upp slutfinish och rensar bort polerrosor från grovpoleringen. Polera på exakt samma sätt som rubbingen, dvs uppifrån och ner över hela ytan och sedan från vänster till höger. Efter detta steget så kan man med fördel tvätta av hela bilen med hd-grön eller sprita bilen med speciellt medel avsett att lösa bort polermedel med. Eftersom nästa steg är att lägga lackskydd/vax så ska ytan helt vara fri från polermedel och annat. Många brukar bara torka bort polishen med mikrofiberdukar men risken finns att lite polermedel blir kvar då och då sätter sig inte lackskyddet/vaxet lika effektivt.
6. Teknik vid lackskyddande/vaxning.
Använd svarta eller vita trissor för detta då dessa är väldigt mjuka och knappt har någon avverkning vilket vi heller inte ska ha nu då bilen redan ska vara fri från repor. Lägg ut skyddet med lågt varvtal om reglering finns. Använd inte för mycket medel utan endast en synlig dimmig hinna ska bli.
7. Sluttorkning
Olika vaxer/lackskydd har olika torktid. Läs på förpackningen vad som är rekommenderat. Avslutningsvis så torka med en mycket fin mikrofiberduk. Ryck bort all maskeringstejp från lister och gummi.
Detta var en väldigt enkel förklaring av hur varje del ska göras och som jag tidigare nämnt är det väldigt olika från bil till bil. Detta är dock en väldigt bra grund att följa om man är nybörjare och osäker.
Gällande polermedel och vax/lackskydd så finns det mängder av olika, därför vill jag inte gå in på specifika. Alla har sina egna favoriter.
Detaljerade svar på frågor gällande val av avfettning, skillnader på enkelrotande och dubbelroterande maskin och massa andra frågor finns här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119810
Hoppas ni fått lite mer klarhet nu.
OBS: Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av maskin och medel. Allt är på egen risk. Är du osäker så rådfråga en lokal rekondfirma eller lämna bort bilen till proffs.
0
0
0
0