3738
Sök

SAAB 9000 2.0 B204, att byta topplockpackning

175 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#1
Var kan man se ÖDP på svänghjulet? Jag ser det på kamaxlarna men kan inte hitta någon inspektionslucka för att se det på svänghjulet? Finns det?

Motorn måste vara en B204.
Senast redigerat av Roaster (22 mars 2009)

5 198 Inlägg
22 mars 2009
#2
Du har väl en lucka där kopplingsröret går in till slaven,där ser man svänghjulet.. har jag  för mej

175 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#3
Tack så mycket! Det stämmer, jag hade öppnat den innan men såg då inte ett 1cm hål där man kan se svänghjulet med en liten prick på.

Nästa problem är att jag inte vet hur jag skall få bort kedjesträckaren. Det går inte att komma åt med varken hylsor eller nycklar. Den sitter framför motorfästet på höger sida. Bästa iden jag kommit på är att såga av en nyckel, men jag kommer inte ens åt att mäta vilken storlek det är. Någon som har ett tips?
Senast redigerat av Roaster (22 mars 2009)

2 164 Inlägg
22 mars 2009
#4
Roaster skrev:
Det stämmer, jag hade öppnat den innan men såg då inte ett 1cm hål där man kan se svänghjulet med en liten prick på.

Nästa problem är att jag inte vet hur jag skall få bort kedjesträckaren. Det går inte att komma åt med varken hylsor eller nycklar. Bästa iden är att såga av en nyckel, men jag kommer inte ens åt att mäta vilken storlek det är. Någon som har ett tips?

Man behöver INTE ta bort kedje sträckaren när man byter topp packningen.
Men de du behöver göra är att ta bort övre fästet för generatorn om du ens ska kunna lyfta toppen.
De du där emot måste göra är att ta bort den lilla skruven på kedjespännaren så att inte delen som åker ut fortsätter ut mer och sen kan man även få in kedje spännaren om man släpper på en spärr.
De är inte så svårt.

Lycka till.

MVH


175 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#5
Generatorfäste: Räcker det inte att lossa skruvarna på generatorfästet som fäster ihop det med topplocket, eller måste fästet bort?

Kedjesträckare: Det räcker alltså att ta ur fjädern ut sträckaren? Haynes säger att man skall dra ut sträckaren.

Detta är väl för att kedjan skall hållas sträckt så att den inte lossnar från kuggarna någonstans? Var sitter spärren någonstans, om jag skulle behöva den?
Senast redigerat av Roaster (22 mars 2009)

2 164 Inlägg
23 mars 2009
#6
Spärren sitter på spännaren och är fjäder belastad.
Oftast ser man inte den men man kan fixa de med en liten krok om den lilla bulten är borta är de bara att trycka in spärren.

Du får inte bort toppen utan att fästet tas bort.

De är bra om du tar bort transmitions kåpan om du ska fixa topp packningen.
Är lättare att få de bra då.
Samt ställa in så du vet att du nollat motorn.

MVH


175 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#7
Jag fick bort kedjesträckaren, alltså den stora skruven under den lilla som håller en fjäder. Det finns hylsor att köpa som tillåter upp till 20 graders vinkel mot hylsan. Hylsan är 27mm om någon annan behöver veta någon gång.

Vi har nog lite olika bilar, för jag tog inte bort fästet, bara de två skruvarna som fäster topplocket till fästet.

När jag fått bort toppen ser jag att det är en kanal i packningsmaterialet till en kylkanal på 1:ans cylinder och lite material borta i ringen som bildar cylindern.

Jag funderar på att strunta i att plana toppen eftersom det var så litet fel, hur hade ni andra gjort?

Hur rekommenderar ni att jag gör för att rengöra topp och motorblock, hur noggrann behöver man vara?

Bild på felet på packningen:  http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=602385
Senast redigerat av Roaster (23 mars 2009)

2 164 Inlägg
23 mars 2009
#8
Känn med fingret över om de är nått spår i block eller toppen.
Om inte slita lätt med ett våtslippapper innan du monterar den nya och dra ihop.

MVH


175 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
#9
Efter att ha gjort paus i arbetet i veckan körde jag igång igen idag. Jag råkade på ett missöde, generatorrems-spännaren som jag låste i fullt spännt läge så att jag kunde ta bort remmen (med en metallstav med skruvar på enl. Haynes) har lossnat. Har ni något tips på hur man löser det?

175 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#10
Jag tog bort innerskärmen och "lyfte" upp spännaren med en domkraft. Nu fick jag på gamla remmen och kan prova mitt topplockspackningsbyte innan jag bestämmer mig för metod att byta rem på, men detta med domkraft var smidigt och fungerade bra för mig.

175 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#11
Jag har fått ihop motorn, och topplockspackningen verkar hel men motorn knackar... Precis när jag körde igång den tjöt det som om det läckte luft någonstans i insuget, men det försvann sedan medan knackningen fortsatte.

Inte lätt att leta läckage på denna tvådelade grenrör.. Kan det vara luftläckage som ger knackningen, eller har elektroniken ställt in sig på att en cylinder går på vatten (pga tidigare trasig packning), eller vad kan det komma av? Har ni något tips? Den ryker grått också.

Finns det något bra sätt att kolla om det är knack från ventillyftarna eller från förbränningen?
Senast redigerat av Roaster (29 mars 2009)

1 062 Inlägg
30 mars 2009
#12
Det är säkert tryckarna som knackar. Låter det inte som andra världskriget så ställ motorn på 2000varv och vänta ett par minuter. Det borde tystna eftersom.

M.V.H.


1 062 Inlägg
30 mars 2009
#13
Fredrik-79 skrev:
De är bra om du tar bort transmitions kåpan om du ska fixa topp packningen.
Är lättare att få de bra då.
Samt ställa in så du vet att du nollat motorn.

MVH

Verkligen onödigt jobb om man vet hur man ska göra.

M.V.H.


175 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#14
Jag bytte olja, och körde på tomgång minst 20 min, men den fortsätter knacka eller slamra. Hur kan man skilja knackning pga fel tändtidpunkt från ventilslammer så jag vet var jag skall leta?

Det visslar ibland någonstans från insugsdelen, mest när den är kall, så jag skulle inte bli förvånad om den tar in tjuvluft, kan det ge knackningar?

Motorn går helt jämnt och vibrationsfritt, skulle den göra det om kamremmen hade hamnat en länk fel?

Jag har inte bytt tändstift sedan toppen gick sönder på cyl1, det stiftet kan sitta var som helst nu, kan det ge knackningar?


(Jag är inte så van vid motorer med elektronisk styrning, som kanske kompenserar för vissa andra fel..)
Senast redigerat av Roaster (30 mars 2009)

1 062 Inlägg
31 mars 2009
#15
Det går väl fort och kolla så att kammarna står rätt? Låter underligt om den inte knackade innan, sålänge toppen får olja så ska det inte ticka i 20min

M.V.H.


175 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#16
Jo, det är väl bara att ta upp ventilkåpan och ställa kammarna enligt markering och se efter märket jag gjorde på svänghjulet.

Det jag skulle vilja avgöra är om detta ljud från motorn, i takt med varvtalet är spikning från förbränningen (tjuvluft, tändinställning etc) eller från mekaniskt slammer från t.ex. ventiler?
Senast redigerat av Roaster (31 mars 2009)

5 710 Inlägg
31 mars 2009
#17
Roaster skrev:
Det jag skulle vilja avgöra är om detta ljud från motorn, i takt med varvtalet är spikning från förbränningen (tjuvluft, tändinställning etc) eller från mekaniskt slammer från t.ex. ventiler?

Att den spikar på tomgång är inte troligt.

se efter märket jag gjorde på svänghjulet.

Gjorde du ett märke? fanns det inget menar du? Hur vet du då att det blev rätt?

Motorn går helt jämnt och vibrationsfritt, skulle den göra det om kamremmen hade hamnat en länk fel?

Vanligvis inte.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

175 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#18
Jag hittade bara en liten rund prick på svänghjulet, genom det lilla hålet, vid kopplingen, under batteriet på förarsidan, men ingen markering på var den skulle stå (jag är inte ens säker på att det är en markering), så jag gjorde ett streck innan jag demonterade kamdreven, som stod rätt innan demonteringen.

Kanske är inte strecket tillräckligt exakt, var hittar jag hur vevaxeln skall stå, så jag eventuellt kan flytta kamkedjan en länk åt rätt håll?

[19:30] Jag har nu sett en markering som inte syns framifrån på vevaxelns remskiva, och en liknande markering på kåpan, båda rakt uppåt. Är det en ÖDP markering, och den enda ÖDP markering som finns?
Senast redigerat av Roaster (31 mars 2009)

175 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#19
När jag ställde in ÖDP enligt remskivan (ren gissning) så tyckte jag inte insugningskammen stod rätt och justerade den en länk. Nu slamrar det betydligt mindre och slamret avtar med tiden (med finns kvar efter 20 minuters landsvägskörning). Hoppas det blir helt bra efter några dagars brukskörning. Bilen går i alla fall mycket bra igen.


Sök