3239
Sök

E30, 419whp, 580wnm! Nu väghållning och bromsar!

Östhammar
117 Inlägg
17 januari 2011
#361
fan fälgarna ser ju inte ut att passa för fem öre, så kan du ju inte åka wink hah nej då såg ju bra fläskigt ut, bra cooolt cool

Röret för vevhusventen kommer nog bli bra, ska bli spännande å se hur de funkar sen smile

Ser riktigt trevligt ut med turbon å alla dom roliga grejorna på plats igen , känns som sommaren börjar närma sig igen smile


Mvh jonte
Senast redigerat av Monsterw (17 januari 2011)

Skruvar bmw e30
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=195303
http://www.facebook.com/#!/TeamRuffstuffracing
Stort tack till Östhammar Reserv och motordelar som Alltid bidrar med bra pris och snabba leveranstider!

vinnarskalle!
907 Inlägg
18 januari 2011
#362
Ser jävligt bra ut! Men vad ska du göra resterande månader innan våren? Du kommer ju inte ha nåt att göra.. tongue


287 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#363
_NeeX_ skrev:
Grymt! Gillar att du valde svart, ger en clean look smile
Vad står på listan härnäst?

Hur går det med fälgköpet?

Ja jag håller med att det blir cleant med svart, diskret å bra.

fälgarna har kommit!cool ena 9tummarn som syntes på d 2 första bilderna..



Monsterw skrev:
fan fälgarna ser ju inte ut att passa för fem öre, så kan du ju inte åka  hah nej då såg ju bra fläskigt ut, bra cooolt

Röret för vevhusventen kommer nog bli bra, ska bli spännande å se hur de funkar sen

Ser riktigt trevligt ut med turbon å alla dom roliga grejorna på plats igen , känns som sommaren börjar närma sig igen


Mvh jonte

Fälgarna kommer duga åt mig.wink

yes måste bara fixa en vettig catchtank till vevhusventen, men det är ingen brådska då det är nästan 3 månader till sässong.mad



Casy skrev:
Ser jävligt bra ut! Men vad ska du göra resterande månader innan våren? Du kommer ju inte ha nåt att göra..

Tackar så mycket! så långt har jag inte tänkt!? nä men ska få brukisen igenom bilprovningen sen ska det raggas tag på däck till 16tummarna..

Det ska även bli en liten däckverkstad.wink vi är 2-3stycken..
Ska gjuta betong i en bod där det ska in däckmaskin å kompressor m.m. dras el osv så kommer bli några timmar där med men det är först till våren iofs.. mest för eget bruk..



---
Men ialf så plockade jag bort turbo å grenrör igår å konstaterade att flänsen på grenröret slagit sig lite men när man var uppmärksam på det och korsdrog bultarna så såg det ut å täta..
Beställde ialf nya avgaspackningar som jag fick idag så det vart återmontering ikväll och det slutade lyckligt med ett härligt vrål utan någe läckage vad jag kunde märka.lol

monterade även diff och kardan och lite annat småplock så imorrn ska det bara på hjul å huv sen kan den åka ner på backen!smile

tog några bilder..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1043270_qfe3fo.jpg
allt bortplockat igen..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1043271_9yc99a.jpg
tjusiga avgaspackningar..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1043272_y3hdyw.jpg
upptäckte att en silikonskarv spruckit, den delen som sitter från trubon. Den sitter väldigt nära grenröret så det är nog därför.. får bli en ny senare.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1043275_wha26f.jpg
tillbaka igen, notera den snygga bryggan till tändkablarna.wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1043277_qpeq9m.jpg
helhetsbild, får se om jag ska lacka expansionskärlet med, men blir senare..



Thats it för i dag
/R

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

vinnarskalle!
907 Inlägg
19 januari 2011
#364
nosskirenibor skrev:
Casy skrev:
Ser jävligt bra ut! Men vad ska du göra resterande månader innan våren? Du kommer ju inte ha nåt att göra..

Tackar så mycket! så långt har jag inte tänkt!? nä men ska få brukisen igenom bilprovningen sen ska det raggas tag på däck till 16tummarna..

Det ska även bli en liten däckverkstad.wink vi är 2-3stycken..
Ska gjuta betong i en bod där det ska in däckmaskin å kompressor m.m. dras el osv så kommer bli några timmar där med men det är först till våren iofs.. mest för eget bruk..

Ja just! Full rulle hela vintern tongue Jäkla smidigt med M20-lutning oxå ser jag. Själv måste jag upp med toppen för att kunna skruva lös grenröret:rolleyes: Monterade cooperring i höstas och fick erfara det. Men mina avgaspackningar smetade jag på flänstätning (tips från bäckis). Höll tätt i dom 50 milen jag körde efter bytet iaf smile kan ju va värt o prova nästa gång du river


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
19 januari 2011
#365
Ser bra ut!
Kul att fler kör med standarpackningen =]

Ser fram emot att se den på banan på gatebil mantorp.
Asballa fälgar. Funderat på nått liknande, men hade velat ha 16" hartge istället.
Råkar du se några så hojta till!

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

287 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#366
Casy skrev:
Ja just! Full rulle hela vintern  Jäkla smidigt med M20-lutning oxå ser jag. Själv måste jag upp med toppen för att kunna skruva lös grenröret:rolleyes: Monterade cooperring i höstas och fick erfara det. Men mina avgaspackningar smetade jag på flänstätning (tips från bäckis). Höll tätt i dom 50 milen jag körde efter bytet iaf  kan ju va värt o prova nästa gång du river

Jasså fan det låter ju bökigt, lossa toppen lr lyfta motorn?
ja jag minns att du fick göra det, smidigt med en sån packning om man inte vill ur med blocket!
ok, ska nog inte behövas, verkar som det är tätt nu ialf.smile




zakademus skrev:
Ser bra ut!
Kul att fler kör med standarpackningen =]

Ser fram emot att se den på banan på gatebil mantorp.
Asballa fälgar. Funderat på nått liknande, men hade velat ha 16" hartge istället.
Råkar du se några så hojta till!

Yes visst är det, billigt å pallar mycket mos! kostar knappt nått å o-ringa sen standardpackning, guld!cool

Ja det ska bli jäkligt kul! hoppas på bra väder bara, kanske inte lika blodigt som förra året med 30+!
Jag å polarna va å glodde lite på din bil då, ser ju riktigt bra ut! bra putts!wink
ja hartge fälgarna är inte dumma, men dom 4bultade brukar inte vara splitfälgar eller,
vill minnas att dom ser störigare ut till 5 serien med split å puttskant men d kanske finns till e30 med?
Hur som helst så gör dom sig riktigt bra på e30! å dom dyker ju inte upp till salu så ofta heller!
skönt när man har dom men jobbigt om man letar efter dom.wink

----


Idag så åkte huven å hjulen på å sedan ner på backen. Raggade även tag på slang till vevhusventilationen, fick dras provisoriskt till en plastflaska men det vart bra.
Startade å gick fint så jag körde hem den direkt, ca 5km med r-däck avställd å oförsäkrat.roll men det är mest småvägar så det gick fint! Riktigt skönt ialf å ha bilen hemma igen så den åkte in under carporten där den får stå ett tag..
Kommer kanske bli lite småpyssel men inga större ingrepp innan det blir varmare..

/R

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
20 januari 2011
#367
Ja dom har ju dykt upp med jämna mellanrum, men man blir ju inte fet på en studentlön som man brukar säga så har inte kunnat köpa dom.
30+ var saftigt på banan. Bilen fick ju veta att den levde och den spydde ju ut en del kylarvätska så var tvungen att göra en motortvätt på kvällen sen.
Ni får komma förbi nästa år med och ta några öl =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

287 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#368
zakademus skrev:
Ja dom har ju dykt upp med jämna mellanrum, men man blir ju inte fet på en studentlön som man brukar säga så har inte kunnat köpa dom.
30+ var saftigt på banan. Bilen fick ju veta att den levde och den spydde ju ut en del kylarvätska så var tvungen att göra en motortvätt på kvällen sen.
Ni får komma förbi nästa år med och ta några öl =]

ja man såg ju flera som åkte utan huv, inte så dumt det hade nog hjälpt en del..
nästan tur att det vart lite "kö" på banan ibland så man kunde kliva av gasen något.wink

Ja det låter som en bra idé!

/R

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

287 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#369
Ja man är duktig på å skaffa jobb åt sig själv ialf..


Har lessnat rätt hårt på forden som ska besiktas om en vecka så i lördags kväll/natt så såg jag en annons på en 325 touring i linköping som han va i behov å bli av med, hade inte plats i garaget.. renoverad motor, fina vinterdäck m.m.

pruta till 10 å va bara komma å hämta, åkte på söndan efter å fick farsan med mig. 35mil ner, bilen såg ut som jag räknat med, lite rost å skavanker här å där men inget lik. provkörde å den gick fint, lät bra i motorn.
han hade nyligen renoverat motorn då bakre packboxen läckt å sölat ner kopplingen så det va nya lager i å ny koppling, packboxar, kamrem m.m. 
Oljan å vattnet såg bra ut å den höll jämn å fin temp å skitbra värme i kupén..

eftersom bilen va obesiktigad så hade han inte kört många mil med bilen sen renoveringen och på den tiden hade han fått fylla på lite vatten en gång.. men både han å ja diskutera det där å menade att det kan finnas lite luftfickor kvar i systemet som kommer fram vid köring.. å tempen va kanonfin å bra värme som sagt..
Lite chansning fine..

Det blev affär å vi började rulla hemmåt 35mil obesiktigat.. Men det gick fint hela vägen, fick stanna å dra upp spolarslangen på rutan då original grejjerna läckte å strula..

Kom hem rätt sent på söndagkvällen så det blev rätt ner i sängen efter man kom hem bara..


Sen igår när jag körde in bilen i carporten för å lyfta upp bilen å se hur den ser ut under så upptäckte jag att det försvunnit några cm i expansionskärlet å att oljan va skit!

Sklart så blandar den vatten å olja!
å då påstar han att toppen är monterad med ny packning å bultar å han jobba som mekaniker på subaru å han hade flera rivna motorer i garaget som han höll på med så han borde ju veta va han höll på med..

han sa också at en motorfirma hade inspekterat toppen efter sprickor å att den inte behövde planslipas då den va rak.. eftersom den inte kokat så kan ja köpa den teorin..

Men på nått jävla sätt så verkar det som att det läcker ialf..

Så idag så tömde jag ur oljan å böt filter å slog i en billig olja för å köra motorn å se hur illa det blir..
tanken är att jag kan åka till besiktningen ändå å riva motorn efteråt.
Jag körde motorn drygt 5min på pallbockar å efter den tiden såg oljan fortfarande fin ut så det är ju ett litet läckage..
Men man såg däremot at det blev lite myko färg på kylarvätskan..


Men inget ont som inte har något gott med sig!wink
jag fick även med 4st 15" bbs kryssekerfälgar MED kåpor.smile alltid något
Och framförallt så fick jag med en z45 sug kam som gått en stund utan oljetryck så det va lite repor på 2 lagerbanor.. men helt klart körduglig om man får snygga till den lite!smile

Så då är ju tanken att den ska i när toppen plockas av så man får en trevlig sugmotor.
M50 ventilfjädrar har jag redan köpt idag (skickats idag) för å kunna varva lite ordentligare med kammen ialf 7000prm.
även betalat för en e36styrväxel med styrleder som ska skickas.smile då det saknades servo å har redan pump å kärl å slangar över så fick det bli en sån på en gång!wink

Sen kom idén att det inte blir så stora pengar å stroka till 2.7liter då det redan finns stakar på hyllan å lagren ska va fräscha.. då hittade jag en som säljer en m51b25vev bara några mil bort för å stroka närmare 2.8l för en vettig peng. och jag ska kolla runt lite så kanske jag kan få lite maskinjobb fixat för å få i den.
Jag ska räkna börsen först om det finns utrymme för det men det skulle bli jäkligt roligt med 2.8liter å z45 kam!smile

Men det får ja se, det är besiktning som gäller först!
Sen satt det gula konidämpare på den å nån sänkningssats så man behöver inte kränga av vägen ialf.wink

Shit mycke text! ja hade några kort också..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1046474_1op6ku.jpg
Jag har inga bra kort på den.. skitig som fan efter nästan bara motorvägs körning..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1046475_licwuj.jpg
man glömmer bort hur mycket fjädringsväg det är på en originalbil!:0


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1046476_8topd2.jpg
Ser ju inte allt för fresig ut, Lite roligare ser den ut när den står på backen ialf..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1046478_cg4lsl.jpg
Snygg olja va!?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1046479_bkwakz.jpg
Suck!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1046481_aeyt3s.jpg
Vätskan som kom från kylarn tillbaka till kärlet va aldeles grågrummligt!


Aja började å plocka ner diffen idag då det satt svetsad på, så det åker på en originalare till bilprovningen, fortsätter med det imorrn..

c ya!
Senast redigerat av nosskirenibor (26 januari 2011)

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
26 januari 2011
#370
Får hoppas att att det inte är toppen som är sprucken utan bara topp-packningen.
Men det gör du ju på en dag eller 2 utan problem wink

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Östhammar
117 Inlägg
26 januari 2011
#371
tråkigt sad

Bara att du hör av dig om du behöver hjälp.

Mvh Jonte

Skruvar bmw e30
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=195303
http://www.facebook.com/#!/TeamRuffstuffracing
Stort tack till Östhammar Reserv och motordelar som Alltid bidrar med bra pris och snabba leveranstider!

287 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#372
zakademus skrev:
Får hoppas att att det inte är toppen som är sprucken utan bara topp-packningen.
Men det gör du ju på en dag eller 2 utan problem wink

Jo precis det är ju det ja är rädd för att det är nån jävla spricka nån stans..
Ifall man inte hittar nåt fel på packningen så är ju risken stor, lr också va toppen inte tillräckligt rak...

jag har i bakhuvet att man kan leta rätt på sprickor med raklödder?! nån som vet någe mer om det?

som jag förstått det så ska man fylla i förbränningsrummen å så ska det krypa genom sprickan så man ska kunna se det på andra sidan..

aja hejs!

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
26 januari 2011
#373
Dom sprickorna jag sett har gått längs med där kammen går och aldrig vid ventilerna.
Finns väl dom som gjort det med, men det är min erfarenhet.

Oftast går ju packningen eller som du skrev att toppen blivit skev pga den gott för varm

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

287 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#374
zakademus skrev:
Dom sprickorna jag sett har gått längs med där kammen går och aldrig vid ventilerna.
Finns väl dom som gjort det med, men det är min erfarenhet.

Oftast går ju packningen eller som du skrev att toppen blivit skev pga den gott för varm

Jag har aldrig sett några spruckna m20 toppar nån gång men jag har också hört att sprickorna går upp till kammen eller lagerbanorna.. men jag trodde att sprickan gick från förbränningsrummet å ut mot vatten å oljekanalerna. För jag har ju inget övertyck i kylsystemet å det låter väl konstigt att den skulle spricka mellan en vattenkanal å upp mot kammen?

aja ingen idé å sitta å gissa.. bar å ta tag i grejjerna sen.

Som sagt så är det fort gjort å bara riva av toppen å dit med nytt men man glömmer lätt hur jäkla illa det ser ut i en motorrum efter 25000mil å original färg å skit överallt..
Så om jag känner mig själv rätt så kommer det ialf läggas ner lite tid på å få på lite färg här å var.. plus att toppen ska granskas å planas å slipas in ventiler m.m.

nä nu ska diffen å avgas ner hejs!!

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

287 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#375
Framsteg!

Jag gjorde bilen klar för besiktning å började jaga besiktningstid..
Fick en återbudstid i tisdagsmorse så tog den och det gick över alla förväntningar!
Inga anmärkningar! inget "bra å veta"!
Kändes riktigt skönt att det gick så bra, det jag hade fundiringar kring innan va ifall det skulle va dåliga avgasvärden p.g.a läckaget i toppen men det va inga problem.

Så dom senaste kvällarna har jag skruvat med bilen och passade på å lyfta ur motor å låda då jag ändå ska dit med styrväxel m.m.
Det lutar även åt å bygga 2.7 liter då jag annars kommer behöva göra ventilurtag p.g.a z45 kammen, å det är istort sett lika mycket jobb..

Har lite bilder med, ingen fröjd för ögat dock!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051273_n6xv7u.jpg
Börjat rensa lite, mycket bökigare än på turbobilen där man fimpat massa onödiga slangar å kablar;)
och så grisigt det ser ut!yikes


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051274_2xuqnk.jpg
Hmm är det nåt knas när glykolvattnet ser ut så här?!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051275_qfb9bk.jpg
åh det här ser ju inte bättre ut!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051276_kr0tiz.jpg
aja ur med motorn


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051278_qwxskm.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051279_taw3fh.jpg
mera


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051280_vjkab6.jpg
lossar toppen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051281_j5oalg.jpg
Grisigt!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051284_injqx3.jpg
Jag kunde inte se nått konstigt med packningen..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051285_0of0ac.jpg
Grishuvet av!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051282_lkkk2d.jpg
Finn 2 fel! tätningspluggarna sitter åt fel håll.. klåpare som hållt på innan, samma sak med dom 2 bakre..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051286_ttu74z.jpg
å se här, en av å den andra på väg!yikes


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051287_3bojmk.jpg
kam å vippor ur, hade inte ventilbågen hemma så kom inte längre..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/1051289_g3grk6.jpg
Försökte granska efter sprickor men kunde inte hitta nått.. ska glo mer imorrn..


Det märks att det är nån ovan som skruvat med motorn förr då han inte dragit med moment då vissa bultar sitter brutalt hårt.. insexbultarna till kopplingen t.ex satt inte med några 25nm inte, snarare det dubbla. en va runddragen så jag fick slå i en torx och lyckades få lös den m.m. men kopplingen va ialf ny som han påstod..

aja blir fortsättning i helgen, ciao!

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

vinnarskalle!
907 Inlägg
4 februari 2011
#376
allt detta vita klägg ger mig rysningar. Men du verkar va en snabb jävel på att skruva, så det här fixar du lätt wink


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
4 februari 2011
#377
Din motor påminner mig om Kaffelatte maskinen jag hade =]
Spricka i toppen, men funkade en hel sommar med täta oljebyten och öppen vevhusvent hehe

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

287 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#378
Casy skrev:
allt detta vita klägg ger mig rysningar. Men du verkar va en snabb jävel på att skruva, så det här fixar du lätt wink

Mm motorn ser hemsk ut inuti! men bättre ska d bli!


zakademus skrev:
Din motor påminner mig om Kaffelatte maskinen jag hade =]
Spricka i toppen, men funkade en hel sommar med täta oljebyten och öppen vevhusvent hehe

Ah okej men det är inget jag strävar efter nu när den ändå är isär så vill man få det åtgärdat.wink

Men jag blir inte klok på det där med sprickor, hur svåra är dom å upptäcka igentligen? är det förstorningsglas å en knippe tålamod som gäller eller borde man se de ändå? Zak hittade du flera sprickor i din topp lr va det bara en? jag misstänker att jag måste ha större läckage än vad du haft då min olja såg ut som Skit efter 2mil till bilprovningen å tillbaka..roll

Riktigt knepigt! jag får höra runt med flera förståsigpåare..

/R

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

vinnarskalle!
907 Inlägg
4 februari 2011
#379
Det är inte ens säkert att du ser sprickorna med ögat. Oftast gör man nog det, men för att vara 100% säker är det provtryckning som gäller. Brukar kosta runt en tusenlapp. Då får du svart på vitt smile


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
5 februari 2011
#380
Brukar spricka där kammen ligger.. kolla i "ringarna" och se om det går en spricka där.

Annars häll i sånt tätningsmedel. Ska vara den som ser ut som lakrits.
Den färgar sig lite och då ser man tydligt var sprickan är.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936


Sök