Ja man är duktig på å skaffa jobb åt sig själv ialf..
Har lessnat rätt hårt på forden som ska besiktas om en vecka så i lördags kväll/natt så såg jag en annons på en 325 touring i linköping som han va i behov å bli av med, hade inte plats i garaget.. renoverad motor, fina vinterdäck m.m.
pruta till 10 å va bara komma å hämta, åkte på söndan efter å fick farsan med mig. 35mil ner, bilen såg ut som jag räknat med, lite rost å skavanker här å där men inget lik. provkörde å den gick fint, lät bra i motorn.
han hade nyligen renoverat motorn då bakre packboxen läckt å sölat ner kopplingen så det va nya lager i å ny koppling, packboxar, kamrem m.m.
Oljan å vattnet såg bra ut å den höll jämn å fin temp å skitbra värme i kupén..
eftersom bilen va obesiktigad så hade han inte kört många mil med bilen sen renoveringen och på den tiden hade han fått fylla på lite vatten en gång.. men både han å ja diskutera det där å menade att det kan finnas lite luftfickor kvar i systemet som kommer fram vid köring.. å tempen va kanonfin å bra värme som sagt..
Lite chansning fine..
Det blev affär å vi började rulla hemmåt 35mil obesiktigat.. Men det gick fint hela vägen, fick stanna å dra upp spolarslangen på rutan då original grejjerna läckte å strula..
Kom hem rätt sent på söndagkvällen så det blev rätt ner i sängen efter man kom hem bara..
Sen igår när jag körde in bilen i carporten för å lyfta upp bilen å se hur den ser ut under så upptäckte jag att det försvunnit några cm i expansionskärlet å att oljan va skit!
Sklart så blandar den vatten å olja!
å då påstar han att toppen är monterad med ny packning å bultar å han jobba som mekaniker på subaru å han hade flera rivna motorer i garaget som han höll på med så han borde ju veta va han höll på med..
han sa också at en motorfirma hade inspekterat toppen efter sprickor å att den inte behövde planslipas då den va rak.. eftersom den inte kokat så kan ja köpa den teorin..
Men på nått jävla sätt så verkar det som att det läcker ialf..
Så idag så tömde jag ur oljan å böt filter å slog i en billig olja för å köra motorn å se hur illa det blir..
tanken är att jag kan åka till besiktningen ändå å riva motorn efteråt.
Jag körde motorn drygt 5min på pallbockar å efter den tiden såg oljan fortfarande fin ut så det är ju ett litet läckage..
Men man såg däremot at det blev lite myko färg på kylarvätskan..
Men inget ont som inte har något gott med sig!
jag fick även med 4st 15" bbs kryssekerfälgar MED kåpor.
alltid något
Och framförallt så fick jag med en z45 sug kam som gått en stund utan oljetryck så det va lite repor på 2 lagerbanor.. men helt klart körduglig om man får snygga till den lite!
Så då är ju tanken att den ska i när toppen plockas av så man får en trevlig sugmotor.
M50 ventilfjädrar har jag redan köpt idag (skickats idag) för å kunna varva lite ordentligare med kammen ialf 7000prm.
även betalat för en e36styrväxel med styrleder som ska skickas.
då det saknades servo å har redan pump å kärl å slangar över så fick det bli en sån på en gång!
Sen kom idén att det inte blir så stora pengar å stroka till 2.7liter då det redan finns stakar på hyllan å lagren ska va fräscha.. då hittade jag en som säljer en m51b25vev bara några mil bort för å stroka närmare 2.8l för en vettig peng. och jag ska kolla runt lite så kanske jag kan få lite maskinjobb fixat för å få i den.
Jag ska räkna börsen först om det finns utrymme för det men det skulle bli jäkligt roligt med 2.8liter å z45 kam!
Men det får ja se, det är besiktning som gäller först!
Sen satt det gula konidämpare på den å nån sänkningssats så man behöver inte kränga av vägen ialf.
Shit mycke text! ja hade några kort också..
Jag har inga bra kort på den.. skitig som fan efter nästan bara motorvägs körning..
man glömmer bort hur mycket fjädringsväg det är på en originalbil!:0
Ser ju inte allt för fresig ut, Lite roligare ser den ut när den står på backen ialf..
Snygg olja va!?
Suck!
Vätskan som kom från kylarn tillbaka till kärlet va aldeles grågrummligt!
Aja började å plocka ner diffen idag då det satt svetsad på, så det åker på en originalare till bilprovningen, fortsätter med det imorrn..
c ya!