3647
Sök

Kylarvätskan försvinner

19 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Hej,

Jag har en Nissan Maxima som går kanon förutom att kylarvätskan försvinner ur kylaren men det droppar inget. Varje vecka måste jag fylla på minst 1,5 liter som har försvunnit.
Ja har hört att om man inte hittar något ställe det läcker så finns det 2 alternativ det ena är att det går in i motorn och det ska man då kunna se på oljan och det andra är att det går ut i avgassystemet och då ska det ryka ganska kraftig vit rök. Men jag ser inga av dessa tecken.   
När kylarvätskan blir för lågt går självklart tempen upp men jag får också dålig värme inne i bilen. Det blir rent ut sagt SVINKALLT tongue

Någon som har nått tips om detta problem?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 mars 2009
kolla under mattorna i bilen om det är blött
kan vara värmepaketet som läcker det gör de på min merca och blir likadant

19 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:
kolla under mattorna i bilen om det är blött
kan vara värmepaketet som läcker det gör de på min merca och blir likadant

Tack för tipset. Det ska jag kolla:)

Medlem 34530
908 Inlägg
26 mars 2009
_rydb3rg skrev:
Hej,

Jag har en Nissan Maxima som går kanon förutom att kylarvätskan försvinner ur kylaren men det droppar inget. Varje vecka måste jag fylla på minst 1,5 liter som har försvunnit.
Ja har hört att om man inte hittar något ställe det läcker så finns det 2 alternativ det ena är att det går in i motorn och det ska man då kunna se på oljan och det andra är att det går ut i avgassystemet och då ska det ryka ganska kraftig vit rök. Men jag ser inga av dessa tecken.   
När kylarvätskan blir för lågt går självklart tempen upp men jag får också dålig värme inne i bilen. Det blir rent ut sagt SVINKALLT tongue

Någon som har nått tips om detta problem?

Mitt tips är sprucken topplockspackning, trots att det inte ryker så mycket. för hade 1,5liter runnit ut under mattorna hade du märkt det och dessutom hade du kännt den lite sötaktiga doften av glykol.

Det är inte säkert att det syns på oljan, när topplockspackningen på min OG900 hade pajat. Så syntes det inte i oljan förrän det gjordes ett komptest. Dessutom rök det inte kraftigt förrän jag kunde se när kylarvätskan försvann ur behållaren när man gasade.

Men för att vara säker, så är det bara att göra ett komptest.

// victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Sök