3835
Sök

Optima yellowtop VS redtop?

120 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
vilket ska man ha till stereon? ska även ha det för att driva resten av bilen.
har hört att yellowtop ska vara bäst men hur mycket sämre är redtop?

7 277 Inlägg
29 mars 2009
Redtop är väl mer ett startbatteri dvs den tål inte att man drar ur den för många gånger.

38 Inlägg
29 mars 2009
Beror på vad du har i bilen med. Ska du köra db och har 12 st 15" så kan ju ett par yellow vara att föredra. Men rött brukar räcka ganska långt, min farsa kör rött på 2st auditop 12" och det funkar fint.

120 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
men jag har typ tänkt att antingen ha bilen igång lr en laddare på nästan hela tiden när stereon ska användas gör det fortfarande någon skillnad vilket jag väljer?

120 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Gibblo skrev:
Beror på vad du har i bilen med. Ska du köra db och har 12 st 15" så kan ju ett par yellow vara att föredra. Men rött brukar räcka ganska långt, min farsa kör rött på 2st auditop 12" och det funkar fint.

har en kicker 15" å ett mutant ascension 1 1500 WRMS

21 761 Inlägg
29 mars 2009
SixtenP skrev:
men jag har typ tänkt att antingen ha bilen igång lr en laddare på nästan hela tiden när stereon ska användas gör det fortfarande någon skillnad vilket jag väljer?

I så fall kan du välja ett RedTop utan bekymmer. Som Brains skriver så är RedTop ett startbatteri, alla renodlade startbatterier (oavsett tillverkare) är känsliga för djupa urladdningar eftersom de inte är designade för såna saker.

Blir den typen av batterier riktigt djupt urladdade så håller de inte speciellt länge, då är det istället bättre att använda djupcyklingsbatterier eller "dual purpose" (som YT räknas till). smile

38 Inlägg
29 mars 2009
Ja redtop ska funka fint då

120 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
okej.. tack så mycke för den snabba hjälpen.. förresten e det någon som har ett tips på en bra batteriladdare för ett bra pris? vet att Ctek e bra men även dyra..

21 761 Inlägg
29 mars 2009
Det viktiga är egentligen att laddaren är spänningsreglerad, dvs att den har en begränsad laddspänning (oftast 14,4-14,7 V) och gärna går över till någon sorts underhållsladdning när batteriet har blivit fulladdat. C-TEK är ju en av de laddare som gör på det sättet, men det finns andra laddare också. smile

Konstruktör
1 053 Inlägg
29 mars 2009
Kan rekommendera en Ctek 3600.
Riktigt smidig laddare. Och den kostar inte en halv förmögenhet heller smile

120 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
NdL skrev:
Kan rekommendera en Ctek 3600.
Riktigt smidig laddare. Och den kostar inte en halv förmögenhet heller smile

okej men tror den är lite för klen... hade tänkt mig en laddare för att snabbt kunna ladda batteriet när jag e på utställning lr möjligtvis ha den stående på så jag kan spela lite med stereon..

399 Inlägg
29 mars 2009
De laddaren duger till de flesta... Nuvarande svenska mästaren i Street C har ju en sån så:)

Nej men drar man inte ut batterier sjukt mkt behövs de ju ingen monsterladdare heller. Inte alla som måste ha ett litet svetsaggregat bredvid bilen för de kommer ner till 9 volt på 4 sekunders speltid

2 914 Inlägg
29 mars 2009
hur mycket skulle man behöva i watt innan ett yellow top skulle behövas?
har även ett marin fritidsbatteri nu och då hade jag tänkt smälla dit ett till batteri i skuffen sen då det blir lite pengar över.
tror ni ett red top är bättre då? (650 watt rms har jag)
har som krav att det ska hålla några år iallafall... ju längre ju bättre. vill inte fara och köpa ett batteri per år. då är det bättre att köpa ett ordentligt direkt.
men bara en liten instickare. jag har sett i en butik ett blått optima yikes vad är det för batteri?
Senast redigerat av kalle_kalle (29 mars 2009)

21 761 Inlägg
29 mars 2009
Det röda ger ju lite mer startström, men om du är minsta osäker på ifall batteriet kommer att råka ut för ett antal djupa urladdningar så är det bättre att välja YT tycker jag.

Blir det en hel del spelande med motorn avslagen tror du?

Det blå Optimabatteriet är designat för båtar (de har bla rostfria poler), i övrigt är det samma batteri som RT och YT. Det blå batteriet finns alltså både som startbatteri och djupcyklingsbatteri, man får vara noggrann med att hålla reda på vilken modell det handlar om. smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 mars 2009)

585 Inlägg
29 mars 2009
Jag kör ett av optimas minsta red top , 44Ah och en ctek 25000 denna upsättning fungerar utmärkt för mig då jag inte spelar långa stunder utan att ha bilen körandes eller på laddning.

Kolla efter en beggad ctek så kostar de inte så mycket.. 25000 är tyvärr svåra att få tag i då dess ägare int gärna gör sig av med dem..

På detta så driver jag hela min stereoanläggning, datorn och mina 1890 lysdioder.
Senast redigerat av professorWinther (29 mars 2009)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

2 914 Inlägg
29 mars 2009
Drönirettab skrev:
Det röda ger ju lite mer startström, men om du är minsta osäker på ifall batteriet kommer att råka ut för ett antal djupa urladdningar så är det bättre att välja YT tycker jag.

Blir det en hel del spelande med motorn avslagen tror du?

jag kommer nog aldrig ha bilen avslagen då jag spelar.
har då inte haft det än big_smile
passar ett RT då?
tänkte att då kommer det inte råka ut för djupurladdningar.

Drönirettab skrev:
Det blå Optimabatteriet är designat för båtar (de har bla rostfria poler), i övrigt är det samma batteri som RT och YT. Det blå batteriet finns alltså både som startbatteri och djupcyklingsbatteri, man får vara noggrann med att hålla reda på vilken modell det handlar om. smile

du håller koll på det mästa i batteri/ström men tack iallafall big_smile
Senast redigerat av kalle_kalle (29 mars 2009)

21 761 Inlägg
29 mars 2009
kalle_kalle skrev:
jag kommer nog aldrig ha bilen avslagen då jag spelar.
har då inte haft det än big_smile
passar ett RT då?
tänkte att då kommer det inte råka ut för djupurladdningar.

Ja, då kan du gärna använda det röda. smile

120 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
tänkte bara komplettera med en liten fråga.. e det någon fara för laddaren att ha den på när man spelar? menar finns det någon risk att man typ bränner laddaren när all ström den skickar in plus lite till förbrukas?

21 761 Inlägg
3 april 2009
Hur det är med "vanliga" laddare är jag lite osäker på, men exempelvis C-TEK brukar klara av att belastas ganska hårt under en längre tid (tex vid demospelning eller liknande). smile

Sök