2563
Sök

Volvo V40 - Bra eller Dålig? (riktas mest åt ägare till V40)

21 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag är enormt sugen på att köpa en v40. Men igår sa morsan min att hon känner en som jobbat på Volvo i 10 år. Kompisen sa att V40 är en "skitbil" som bara går sönder hela tiden.  Stämmer detta?!
Vill verkligen ha en V40 men inte om man måste lägga ut en massa pengar på att laga den.


Mvh Patrik

2 982 Inlägg
30 mars 2009
#2
www.x40nordic.com
där hittar du de flesta svaren du eftersöker.
BTW, tror att din bekante pratar i nattmössan och aldrig ens kört en V40/s40.
satsa även på en 03a eller uppåt.
Senast redigerat av Residence (30 mars 2009)


847 Inlägg
30 mars 2009
#3
Volvo V40 fas 2 är en av dom mest problemfria nyare volvobilarna, Mycket trevliga att köra också. Jag skulle satsat på en sån om jag var du, Saknar ofta min gamla V40

Defloratör.
641 Inlägg
30 mars 2009
#4
v40 är riktigt fina bilar. Min har gått snart 30k mil och den går riktigt fint fortfarande. börjar dock bli slut i busstningar och leder. ålders problem med andra ord:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Gasglad
295 Inlägg
30 mars 2009
#5
Jag har haft min i ca 3år nu. Förrutom sådant som är slitagedelar så har jag inte reparerat bilen för många hundralappar, självklart är hur man sköter bilen en stor del i hur den fungerar också. Nu vet jag inte vilken motor du tänkt dig, men min T4a har gått som en dröm sedan jag köpte den.


Random Hero
4 047 Inlägg
30 mars 2009
#6
kör ju en del bilar på jobbet, o 70% av de x40 ja kör så har växelspaken vart "lös", svårt o förklara men ska tydligen va ett standard fel

Dog food lid. Backwards

blacken
30 mars 2009
#7
Riksdagen har en, och vi är nöjda med den, men rost är ett "problem" för det verkar att finnas lite var som helst på den. Även bromskomponenterna är inte fullt så bra, mycket rep på det området (pissiga ok runt om). Och gröndjävligt trång under läppen vid mera omfattande repjobb+att den har en hel del Japansk "filosofi" inbyggt, dvs ingen logik eller ordnings alls. Men sammantaget så är den klart godkänd den bara töffar och går..smile

249 Inlägg
30 mars 2009
#8
Kan ju bara säga att jag som har en s40 t4 -03, i ett år snart och kört 1200 mil, jag har behövt byta:

Ett fjäderbenslager (volvogubben sa att det slitits pga jag sänkt bilen och det ökar belastningen på lagren)
3-4 bromslampor (den verkar käka lite lampor där bak)

Sen en del grejer som jag pajjat pga jag är ett klantarsel ibland så det tar jag inte med.

Men om du tänkt köpa en fas1 vet jag inte vad du kan vänta dig, men en -03 med få mil är inga problem. Vet dock inte hur den nya modellen är heller.
Senast redigerat av 85an (30 mars 2009)

73 Inlägg
31 mars 2009
#9
att växelspaken sitter lös fixar man själv, för några hundringar på volvo köper man det man behöver. men som sagt det är ett vanligt fel! annars tycker jag V40 är helt okej, absolut


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 mars 2009
#10
85an skrev:
(den verkar käka lite lampor där bak)

Tar man i som Evald när man stänger bakluckan så går lamporna ofta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 mars 2009
#11
blacken skrev:
Och gröndjävligt trång under läppen vid mera omfattande repjobb

mja...  allt är relativt.  Det tar 40min att plocka ur motorn, sen är där gott om plats överallt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

55 Inlägg
31 mars 2009
#12
Kört min V40 T4 98 i snart 3 år? Inga problem alls me den. Det jag har bytt under tiden med den är:

Skivor + belägg (slit delar)
Krängningshämmar stag (slit delar)
Undre länkarmarna fram (gav dock ingen skillnad men kändes bra att byta)(slit delar)
Kammremmen gjordes av en polare, knappt 3000kr inkl material och vattenpump.

Lampor tycker jag inte den förbrukar spec mkt... bilen i sig är o komplicerad och lätt att pilla på. Bilen har rullat drygt 20000mil, ca 16000 när jag köpte den.

Delar är billigt (så länge man inte köper originaldelar från volvo), finns hur mycket som helst på skroten, ex LMM, Tomgångsmotor, Lampor, inredning osv.


337 Inlägg
31 mars 2009
#13
Hade en V40 T4 -98 innan. 14 000mil Bsr steg 2 i den. Hade aldrig några problem.
Skulle verkligen inte vilja påstå att det är en pissbil. Fick dock rådet att underredasbehandla den på en besiktning om jag skulle ha kvar den länge smile


blacken
31 mars 2009
#14
torpis skrev:
blacken skrev:
Och gröndjävligt trång under läppen vid mera omfattande repjobb

mja...  allt är relativt.  Det tar 40min att plocka ur motorn, sen är där gott om plats överallt smile

Jovisst du. Gör det på svärföräldrarnas garage uppfart, UTAN motorlyft och andra "praktiska" tillbehör.. smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 mars 2009
#15
blacken skrev:
torpis skrev:
blacken skrev:
Och gröndjävligt trång under läppen vid mera omfattande repjobb

mja...  allt är relativt.  Det tar 40min att plocka ur motorn, sen är där gott om plats överallt smile

Jovisst du. Gör det på svärföräldrarnas garage uppfart, UTAN motorlyft och andra "praktiska" tillbehör.. smile

Vad kostar en motorlyft?    Det är ju som att skylla på att det är svårbytta däck bara för man saknar domkraft.

Haynesbok och en normal vekrtygslåda och man klarar sig riktigt långt även om man låter motorn sitta i bilen vid kamremsbytet

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

45 Inlägg
31 mars 2009
#16
har hafft min i 5 år, aldrig krånglat och bara bytt bromsbelägg på den :-)  chippa en T4 och den blir underbar + att den är mycket rymmlig när man måste köra massa skräp :-)

verkligen en prisvärd bil! men rekomenderar årsmodell 01 och framåt

T4-din dröm, min verklighet............

blacken
31 mars 2009
#17
torpis skrev:
blacken skrev:
torpis skrev:

mja...  allt är relativt.  Det tar 40min att plocka ur motorn, sen är där gott om plats överallt smile

Jovisst du. Gör det på svärföräldrarnas garage uppfart, UTAN motorlyft och andra "praktiska" tillbehör.. smile

Vad kostar en motorlyft?    Det är ju som att skylla på att det är svårbytta däck bara för man saknar domkraft.

Haynesbok och en normal vekrtygslåda och man klarar sig riktigt långt även om man låter motorn sitta i bilen vid kamremsbytet

Den kostar möee mer än vad man har råd med. Och sedan så tillkommet problemet var ha den, i kvarten?. och joo man klarar sig alltid "långt" även med primitivt meckande, men trång som jaa, är den under läppen, och mycket Japansk i konstruktionen. Ingen höjdare precis..big_smile

Muttley
31 mars 2009
#18
haft min i 2 år kört över 6 tusen mil med den, fick bytta ett bromsok nu sist jag besiktigade. Annars strålkastare men de var pga en smäll och volvo glömde klart kolla om strålkastaren hade fått sig en jävel med.

398 Inlägg
31 mars 2009
#19
En sak bara ,är det ingen av er som haft problem med att få värmen att nå till baksätet och fönsterna i bak ,dom jag åkt med har iaf bakre rutorna frusit när man åkt och passagerarna har glagat på att det är väldigt kallt.

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
31 mars 2009
#20
Jag har haft min i två år. Den var rejält misshandlad när jag köpte den. Eller snarare ovårdad. Familjen hade kört den obesiktigad i ett år, antagligen aldrig städat den, troligen aldrig tvättat den.

På garantin fick jag nya framskärmar och en tröskel. Sen har jag fått byta två bromsok precis nyss. Och en framfjäder har gått av och bytts ut mot en sänksats i fjol (bra den gick av så jag fick tummen ur att sänka bilen wink )

Förra året åkte jag på att byta spindelleden i fram också (besiktningen hittade det), den gick på typ 500 spänn. Tycker det överlag är rätt billiga delar. Och ganska lättpillat. Har en Haynesbok men utnyttjar oftare en polare, kan jag erkänna, men det är mer för att jag är lat och klen än för att det är svårt. smile

Min bil har gått drygt 20 000 mil, men är som sagt INTE omhändertagen av förra ägaren. Och jag är jättenöjd. Det är lite problem med rosten då, men som sagt, en bil som inte tvättats... tja...

De som gillar de klassiska volvobilarna 240, 740, 940 brukar ogilla X40-bilarna och tycka att de inte är några riktiga volvobilar. Kan hända. Det är en hollandsbyggd mitsu egentligen. Å andra sidan gillar jag mitsu, men trivs inte med de gamla klunsiga volvobilarna. Kanske därför jag tycker så mycket om min bil... smile

Förlåt lite svammen, är så vansinnigt trött bara. smile

Förresten, det är en 2,0t -00 jag har. Fas 1,5.  Har även haft en -98 diesel innan och gillade den också. smile

Iväg och provkör och kläm på några och bilda dig en egen uppfattning! Lycka till!

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!


Sök