2616
Sök

Tomgången hoppar, bilen dör, Mercedes-Benz 320CE -94

31 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#1
Halloj,

Var i fredags och hämtade mig en 320CE som jag är kanonnöjd med än så länge, bortsett från en sak som är fruktansvärt irriterande. Lite då och då när jag startar bilen så hoppar tomgången hejvilt. Upp mot tusen varv, och sen ner igen, lägger jag i växel och försöker köra iväg så dör den, ibland när den fortfarande är i parkeringsläget. I övrigt märks det inte av alls, utan motorn går jämnt och fint när jag kör med den. Problemet löser jag genom att starta om bilen, ibland två gånger.

Kall eller varm motor spelar ingen roll.

Några idéer? Choke!? Luftmassemätare!? Kass insprutning? Eller kan det räcka med att jag kramar om bilen och frågar snällt?

Har idag kört ner lite injection cleaner i tanken, och ska i morgon byta stift, luftfilter och bränslefilter. Olja och filter för motor och låda tänkte jag göra nästa månad, det kan väl inte påverka det här?

Kom gärna med förslag, gärna med felsökningsmetoder också så jag slipper prova mig fram, blir allt för dyrt då.

Är förövrigt 3.2 liters rak sexa (Är väl det enda motoralternativet på dom här?) med 5-stegslådan.

Tacksam för svar.

Mvh: Marcus

263 Inlägg
1 april 2009
#2
prova det här.

Det brukar sitta en kontakt på ett av insugsrören (ofta det närmast torpedväggen). Från denna kontakt går det en kabel till tomgångsregleringen. Dra ur kontakten, du borde nu inte ha någon tomgång alls när bilen är kall men när den kommit upp till arbetstemp så ska den ha en tomgång (ofta lite hög).

Om det inte hjälper så kolla skruven på luftmassemätaren. Du måste då ta bort luftfilterboxen för att komma åt och se ställskruven. Ställskruven brukar sitta i ett eget "torn" ganska i mitten på luftmassemätaren. Du behöver en insexnyckel för att ställa skruven. Du justerar den genom att trycka ner skruven så du känner att den fjädrar och skruvar den medsols för att göra bensin/luftblandingen fetare och tvärtom, (skruva max ett halvt varv åt gången).

Du kan även kolla så att inga vakumslangar har släppt (ett vanligt fel). Kolla även att bränsletrycksregulatorn inte läcker och fungerar som den ska.

Prova även att byta luftfilter, tändstift (rekommenderar champion), soppafilter.

Lycka till

Bjuuuu han!!

31 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#3
Tack för tipsen!

Bytte luftfiltret och tändstiften igår. Luftfiltret gjorde ingen skillnad, då jag upplevde problemet efter det också. Några timmar senare bytte jag tändstiften. Dom gamla var minst sagt välanvända men tydde inte på några konstigheter i motorn. Men när jag bytt stiften var tomgången helt borta. Jag provade att starta några gånger till men ingen tomgång, upp till 1500 varv och sen ner till noll. Höll jag nere gasen bettede sig motorn bra.

Jag skruvade isär allt igen och letade efter fel. Hittade till slut en dålig kontakt, den som sitter på höger sida av motorn i insugsröret(? Röret mellan gasspjäll och luftburk). Båda "klämmorna" var av. Jag bad en arbetskamrat hålla in kontakten medans jag provade, men ingen skillnad.
När jag sedan slog på tändningen igen hörde jag att det rasslade från motorn (I läge 2). Efter att skruvat loss diverse delar så märkte vi att rasslet kom från gasspjället (Enligt artikelnummret på delen iaf tongue). Man kände att den vibrera samtidigt som det rassla. Skruvade ihop motorn igen efterssom klockan började bli en del, och då fick jag tomgång efter att gasat en liten stund.

Så hittills har jag provat:
Rengöringsmedel för insprutning
Nytt luftfilter
Nya tändstift
Känt på den trasiga kontakten
Kollat säkringen bakom batteriet

Tänkte kolla om reläet som säkringen bakom batteriet sitter i fungerar i morgon. Ska gå en vända med startgas också men efterssom problemet kommer till och frång så tror jag väl inte på någon läcka någonstans. Ska prova det du skriver också. Men just nu funderar jag på om det kan vara så att bilen har en elektrisk tomgångsventil (Som öppnas när tändningne slås på) som kärvar på något sätt. Kanske något som ligger löst där inne (Skrammlet) som hindrar den från att öppnas helt eller något? Men i såfall borde väl motorn till ventilen pressa tills säkringen går? Tänker på att vindrutetorkare och sönderärjade elfläktar bränner säkringar när motståndet är för högt....

Har inte upplevt felet sen igår kväll, men bara startat bilen tre gånger sen dess.

Kom gärna med fler idéer! Kan väl tillägga att bilen gått 30 000 mil, kanske något som behöver rengöras?

31 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#4
Ingen annan med förslag?

Hittar inga läckor någonstans. Ska ta felkoder på bilen på måndag och prova med att byta bränslefilter och tändkablar.


Sök