2736
Sök

Fylla ett hål i en gjutjärnstopp?!

4 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#1
Idag skulle jag borra ur de gamla avdragna grenrörsbultarna ur en gjutjärnstopp. Jag hade givetvis kunnat använda mig av en svinpitt eller dylikt men jag satsade på att borra & gänga om. Vad hände? Jo jag borrade snett på ett av fyra hål. Riktigt mycket snett borrade jag. Topparna ska sitta på en gammal Ford v8 & grenrören är bultade åtta bultar varav de fyra övre bultarna är genomgående, liksom  skruvade in i fyra öglor. Frågan är ju nu vad jag ska göra då jag har sabbat själva hålbilden. Går det att fylla upp med någon slags kemisk metall/metal magic steele stick från loctite elelr dylikt & sen gänga om? Jag har borrat hålet snett kanske 2 mm. Går det att fylla upp med ovan nämnda produkter, borra upp,
gänga om & sen skruva dit grenröret & få det att hålla. Eftersom de fyra övre bultarna är genomgående så kan jag ju sätta dit en mutter på baksidan för att vara säker på att det verkligen klämmer fast. Är det ens någon idé eller ska jag försöka hitta någon som kan svetsa i toppen eller rent av leta efter en ny.... ja jag vet attd et var extremt klantigt gjort, hela grejen:(

66 Inlägg
30 mars 2009
#2
får det plats att gänga det en större pinnbult tex m8 till m10, (men det säkert är tum på jänk) och sen borra upp hålen på flänsarna på grenröret ? rekomenderar inte att svetsa i en gjutjärnstopp brukar spricka och ha sig + att där man har svetsat brukar det bli svinhårt så det nästan inte går att borra sen, men som sista utväg skulle jag ändå prova och svetsa den


62 Inlägg
30 mars 2009
#3
skulle sagt de att fungerar de inte o sätta i insatsgängor? om de nu inte skulle funka me en större bult. nackdelen är ju att man får göra de större på hela alltet tyvärr.


11 Inlägg
30 mars 2009
#4
Helicoil borde funka, dock som George säger så måste du borra upp hålen. (Helicoil är förövrigt starkt som satan)


Mvh Moell

62 Inlägg
30 mars 2009
#5
Moell skrev:
Helicoil borde funka, dock som George säger så måste du borra upp hålen. (Helicoil är förövrigt starkt som satan)


Mvh Moell
ja helicoil hette dom ja ;P precis sånna jag menar :p



Sök