3632
Sök

Besiktnings problem!

26 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Va och besiktade bilen tidigare idag? och tydligen så har dom infört nån ny "regel" för ljudnivå på bilen (för hög ljudnivå ger en 2a).. så någon som har någon lösning på hur man ska få bilen tystare utan att behöva köpa ny ljuddämpare?

1 210 Inlägg
2 april 2009
Nja ny regel skulle jag väll inte påstå att de är... den har funnits länge..
Men i ditt fall är de nog bara att byta ljudämpare..

3 259 Inlägg
2 april 2009
Annars går det ju att bygga en extra insats som man stoppar i slutröret... typ en sådan som man kan plocka av och på dom där billiga japsdämparna.. dämpar ju ljudet rättså rejält!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

134 Inlägg
2 april 2009
Precis vad jag sa! öppnade en tråd om detta men många trodde det va första aprilskämt eller något. nu har vi bevis iallafall

Tråden jag gjorde http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=126376
Senast redigerat av Audion (2 april 2009)

1 210 Inlägg
2 april 2009
Audion skrev:
Precis vad jag sa! öppnade en tråd om detta men många trodde det va första aprilskämt eller något. nu har vi bevis iallafall

Tråden jag gjorde http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=126376

Ja men då ska jag vara petig tongue

quote Seth då;

ska man vara petig har det väl vart så sen helbilsgodkännandet kom?
för helbilsgodkända asså.

Senast redigerat av Seth (2009-03-23 18:15:11)

Känns inte som att de är nån nyhet överhuvudtaget!!
Senast redigerat av Ekis! (2 april 2009)

26 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
vart så jävla irreterad.. ok kanske inte en regel men dom har tydligen blivit jävligt mycket hårdare på ljudnivån.. men som sagt.. frågade runt lite å de finns tydligen en form av slutburk som dom har på vw bubblor å dom ska tydligen passa.. men dom hade slutat tillvärkas..

1 210 Inlägg
2 april 2009
måste fråga..
sitter de orginal system på din bil??

378 Inlägg
2 april 2009
Fyll skiten med stålull.
Sista dämparen alltså.

// KimpaaBooY

26 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
självklart inte big_smile sitter ett simons system på.. satt iofs på när ja köppte bilen så vet inte riktigt va de är.. men orginal är det inte..

26 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
KimpaaBooY skrev:
Fyll skiten med stålull.
Sista dämparen alltså.

haha har faktiskt funderat på det.. ska testa det i morgon å se hur det funkar.. man kan ju alltid prova tongue

378 Inlägg
2 april 2009
Conny86 skrev:
KimpaaBooY skrev:
Fyll skiten med stålull.
Sista dämparen alltså.

haha har faktiskt funderat på det.. ska testa det i morgon å se hur det funkar.. man kan ju alltid prova tongue

Vet att vissa motorcyklar brukar göra detta.
Bruka spruta fina gnistor smile

// KimpaaBooY

1 517 Inlägg
2 april 2009
låna någons ljuddämpare som e tystare o sätt tilbaka din gammla sen efter du har besiktga den  smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

26 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
KimpaaBooY skrev:
Conny86 skrev:
KimpaaBooY skrev:
Fyll skiten med stålull.
Sista dämparen alltså.

Vet att vissa motorcyklar brukar göra detta.
Bruka spruta fina gnistor smile

jo precis hört talas om det jag med.. det är värt att prova iaf..

26 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
TUbbex skrev:
låna någons ljuddämpare som e tystare o sätt tilbaka din gammla sen efter du har besiktga den  smile

har kollat runt lite och vet faktiskt inte om någon som har en dämpare som passar :S

1 210 Inlägg
2 april 2009
ja men då är de nog så att de är bara att byta dämpare till en mindre bullrig inför bes...

26 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Ekis! skrev:
ja men då är de nog så att de är bara att byta dämpare till en mindre bullrig inför bes...

hade inte varit några problem om jag hade haft någon.. inte så skoj att köpa en ny som bara kommer att användas vid besiktning :S känns lite onödigt..

378 Inlägg
2 april 2009
lite offtopic men ändå inte.

Hur blir det med importerade bilar då? I helhet så står det inga ljudkrav när man kollar upp deras registreringsnummer. Bara yrka på dom låter så original med systemet. Iof går ju inte om man har en Volvo v70 som är importerad direkt.

// KimpaaBooY

Muttley
3 april 2009
Gränser för bullernivå
Krav enligt 1 § 3
4 § Bullernivån får för respektive fordonsslag inte överstiga nedan angivna värde.
Personbil
Ovanstående värde på 74 dB(A) får ökas med det värde som anges för varje nedan uppräkna-de förutsättning
1. Personbil utrustad med dieselmotor med direktinsprutning,
2. Personbil som är utrustad med en manuell växellåda med minst fyra växlar framåt och med en maximal motoreffekt som överstiger 140 kW EG om förhållandet mellan den maximala motoreffekten och den tillåtna totalvikten är över 75 kW EG/ton och om hastig-heten på tredje växeln är högre än 61 km/h då den bakre delen på bilen pas-serar linjen BB1 i Fig. 1,
3. Personbil utformad för användning i terräng med en totalvikt över 2 000 kg och som har en motoreffekt mindre än 150 kW EG eller
4. Personbil utformad för användning i terräng med en totalvikt över 2 000 kg och som har en motoreffekt av minst 150 kW EG.
74 dB(A)
1 dB(A)
1 dB(A)
1 dB(A)
2 dB(A)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p1149694

Alltså. Skyll INTE på att de är en ny regel. Db nivå har funnits ett antal år. Så de är en gammal regel.
Motorcyklister brukar ofta har originalröret kvar=).

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 april 2009
Conny86 skrev:
inte så skoj att köpa en ny som bara kommer att användas vid besiktning :S känns lite onödigt..

onödigt är väl inte rätt ord. Snarare nödvändigt om man nu vill åka i en besiktigad bil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

286 Inlägg
3 april 2009
Ja torpis du kan nog få lite problem med de här kanske ;D

Sök