har köpt färg o allt och har tänkt börja lacka kofångaren nu under dom här dagarna. Köpte färgen på SAAB (björkmans bil i Västerås), där sa han att jag ej behöver "grundfärg" pga att detta är nu plast.
När jag ska slipa.. när vet jag att det är det är klartslipat dvs..?
Nån i Västerås som kan hjälpa till kanske..??
PMa gärna om du kan själv eller känner nån som kan fixa o trixa..
klart man ska lägga plast primer och grundfärg, om de är en skada som gått ner på plasten! hoppas du hittar någon i närheten som vill hjälpa till! lycka till=)
klart man ska lägga plast primer och grundfärg, om de är en skada som gått ner på plasten! hoppas du hittar någon i närheten som vill hjälpa till! lycka till=)
Det är ingen skada el ngt. kofångaren är svart och jag ska färga om ti rött. Den är hel
vore bra om nån hittar nån video där dom visar hur man gör.. försökt leta på youtube förgäves
Hej! Helst av allt ska man ha grundfärg om man målar en olackad kofångare...Annars flagnar det gärna efter ett tag! Är det metallic eller solid färg? Jag bor i kungsör (fem mil ifrån dig) o lackar lite på fritiden!
slipa så lite som möjligt på sån plast. Man frigör ämne som kan vara lite jobbiga om man slipar för mycket.. och att risken finns ju för att du får nån sliprepa i plasten som blir jobbig att få bort då. Slipar man för mycket så kan det också kännas som ytan är perfekt men sen när du lägger på lacken så kan fibrerna resa sig och då blir de inget bra resultat, ytterliggare en anledning till att lägga lite slipgrund på den efter primern
Putsa bara till den lite med ett fint papper.
Lägg ett tunt lager plast primer (bumper primer brukar den kallas) på hela först och sen lägger du ett lager slipgrung. Slipgrunden kan du sen slipa till och eventuellt lägga ett lager till om du behöver fylla nån mer repa och putsa av det sen..
Sen är det bara att lägga lacken.. Lägger du toplack solid brukar dessa inte behöva klarlack. Metallic ska alltid ha klarlack och om det är en vattenlöslig lack så måste den också få nått lager klarlack efteråt. .....
Är det en begagnad som är lackad sen tidigare så räcker det att du vattenslipar den eller nått sån tfint och lägger din röda över det sen. Då behöver du inte lägga plast primer eller sånt.. Eventuellt kan du lägga ett lager slipgrund och slipa till innan om du behöver.