Kjell Niklasson skrev:
Om jag inte är helt fel ute så har alla 4-ventilsmotorer (OM604, 605 och 606) kolvkylningen original, oavsett turbo eller inte. På 2-ventilsmotorerna (OM602 och 603) sitter det kolvkylning på turbomotorerna. OM601 fanns med turbo i Viton, den har jag inte koll på.
Det finns två olika storlekar på kolvbulten, antingen 26 eller 28mm. Om det sitter kraftigare stakar i turbomotorena vet jag ej, men däremot så vet jag att 2-ventilarna har 26mm kolvbult på sugmotorerna, och 28mm på turbomotorena, så på så sett är dom kraftigare i 2-ventils turbomotorerna. Hur det är på 4-ventilarna har jag ej koll på.
Däremot så har jag läst lite på Amerikanska forum, att det kom en förstärkt stake till 350 motorn eftersom den hade problem med trasiga stakar/hål i blocket. Kan det vara den staken det handlar om?
Skillnaden på 4/5/6 cylindriga är i stort sett bara antal cynlidrar. OM601 - OM606 har aldrig gjorts med alublock. 2-ventils turbomotorerna har större förkammare än sugmotorn, och ett högre öppningstryck på spridaren. 115bar på sugmotorn och 135bar på turbon. Antagligen lika på 4-ventilarna. Alltid motoroljekyl på turbomotorerna.
Angående pumpelementen, så sitter det 5.5mm element i alla motorer med mekanisk insprutningspump, dvs dom som har ett gasstag. 6mm elementen sitter i dom med elektriskt styrd insprutningspump.
Det är lätt att läsa ut i pumpens beteckning (står på en skylt på pumpen) vad det är för element. Det kan tex stå: PES 5 M 55... Den första 5'an står för 5 cylindrar, M står för typ av pumphus, och 55 står för storlek på pumplementet.
Om det är bäst att köra mekanisk/elektrisk? Risken finns att styrsystemet på den elektriska ballar ur när man börjar höja laddtrycket för mycket, och byter pumpelement. Men jag har faktiskt inte läst om någon som byggt om sin elpump med större element.
/ Kjell