3248
Sök

9000 "hackar" vid ladd över 1 bar

71 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#1
Har nu märkt att min saab 9000 - 96 med chipp har börjat hacka, eller liknande (svårt att förklara) när man ger fullt gaspådrag.

Den går skit bra tills man kommer till 1 bar ungefär då den börjar hacka och ladda ostabilt. Om jag laddar försiktigt och går upp i ladd sakta går det ibland.

Chippet har tidigare gett 1,2-4 bar så det har mer att ge smile

Vad kan problemet vara ?


500 Inlägg
8 april 2009
#2
Testbyt MV (magnetventil), DI-kassett, och tändstift som en första åtgärd.


71 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#3
Detta har jag gjort.

Glömde jag skriva med ! tongue


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
71 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#5
kan vara så tyvärr sad

Kanske är wg som börjar ge sig smile ?


Mr.
253 Inlägg
8 april 2009
#6
Det är tändstiften.

Köpes:
18T Turbo

71 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#7
okej smile

Verkar konstigt för har ju bytt dem. Men kanske ska satsa på hårdare då ? Typ aero kanske är hårdare ?


283 Inlägg
8 april 2009
#8
vid högre laddtryck ska man väl ha "mjukare" tändstift;)

500 Inlägg
8 april 2009
#9
Vad för stift har du i nu då?


Trucker
18 Inlägg
8 april 2009
#10
Tanka 98oktan.....

Skillnaden på amatörer och proffs är på sättet man fuskar :p

3 295 Inlägg
8 april 2009
#11
bear_volvo skrev:
vid högre laddtryck ska man väl ha "mjukare" tändstift;)

Nej.


du ska ha BCPR7ES-11 i din 9000, inget annat om du nu inte har vråltrimmat den.


151 Inlägg
8 april 2009
#12
Min R började hacka vid laddtryck och jag blev fan inte klok på vad i helv*** det kunde vara, men hittade till slut via nätet att det kunde vara tändkablarna som var dåliga. Jag hade bytt alla tändkablarna tändstift + rotor förra året förrutom den som går från tändspolen till rotorn, bytte den oxo och vipps så funkade bilen igen utan ryckningar..
Senast redigerat av raliman08 (8 april 2009)

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

Leg. Fartdåre
306 Inlägg
8 april 2009
#13
Låter som fuelcut...????

En gång Evo alltid Evo...

3 295 Inlägg
8 april 2009
#14
raliman08 skrev:
Min R började hacka vid laddtryck och jag blev fan inte klok på vad i helv*** det kunde vara, men hittade till slut via nätet att det kunde vara tändkablarna som var dåliga. Jag hade bytt alla tändkablarna + rotor förra året förrutom den som går från tändspolen till rotorn, bytte den oxo och vipss så funkade bilen igen utan ryckningar..

problemet med ditt tips är ju att 9000 sitter det inte några tändkablar eller rotor, det sitter en tändkassett som det oxå kan vara fel på.. men börja med att köp riktiga och rätt stift.


151 Inlägg
8 april 2009
#15
Slave_joe skrev:
raliman08 skrev:
Min R började hacka vid laddtryck och jag blev fan inte klok på vad i helv*** det kunde vara, men hittade till slut via nätet att det kunde vara tändkablarna som var dåliga. Jag hade bytt alla tändkablarna + rotor förra året förrutom den som går från tändspolen till rotorn, bytte den oxo och vipss så funkade bilen igen utan ryckningar..

problemet med ditt tips är ju att 9000 sitter det inte några tändkablar eller rotor, det sitter en tändkassett som det oxå kan vara fel på.. men börja med att köp riktiga och rätt stift.

Ok kan nada om SAAB tyvärr smile Dom har inte stenålders funktioner som min R då? big_smile Då vet d fan...

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

Avstängd
914 Inlägg
8 april 2009
#16
wg stången som tjärvar?

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

629 Inlägg
8 april 2009
#17
Saab900Racing skrev:
wg stången som tjärvar?

Gissar också på detta om MV och DI är provbytta!
Senast redigerat av Oxygen (8 april 2009)


1 002 Inlägg
8 april 2009
#18
Oxygen skrev:
Saab900Racing skrev:
wg stången som tjärvar?

Gissar också på detta om MV och DI är provbytta!

Jag me..

...

2 174 Inlägg
8 april 2009
#19
han slår ifrån för han får för lite bensin, bensin pumpen hinner inte med, därför du kan gasa upp försiktigt ibland för då räcker det till, men kör du agresivt så hinner den inte med, en ny pump en bränsletrycksregulator så det inte blir så ojämt så du spikar sönder så, hade det felet på min 9000. Och på en annan 9000 jag hade var turbon riktigt dålig, fast den rök inget. så jadu saab säger jag bara.


LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
8 april 2009
#20
brukar bli sånt här fenomen om man kopplar bort magnetventilen, för om magnetventilen är paj så brukar man få grundladdtryck ist.
det kan ju vara så att magnetventilen är hel, men att något på vägen till magnetventilen kajkar sig. eller kanske någon slang eller liknande?

jag vet dock inte vad laddtrycket brukar landa på om man kopplar bort MV, men fenomenet med att den bryter uppkommer iaf

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast


Sök