3270
Sök

Trimning b230f

1 422 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag har lite funderingar om lite "budget" trimning till min 740 gl. Det jag är sugen på är att byta kam till att börja med, vilken kam är då att rekomendera till b230 utan turbo om man vill ha lite extra effekt men ändå inte behöva ligga på 4000rpm för att fickparkera. Blir nog även att plana toppen en liten bit då också när den ändå åker av, hur mycket vågar man ta utan att det börjar spika på 95 oktan. Är det lugnt att ta ca 2mm? Undrar också om det är värt att skaffa sig en 531topp eller om det är bättre att porta toppen som sitter på en aning, blir ju nya ventiler då och det är väl den ända kostnaden som tillkommer om vi nu säger att jag kan sköta all portning och slipning av ventilsäten själv.

Ska nog byta till elfläkt också, men det är ju en ganska billig sak att göra om man åker på skroten och hittar något lämpligt. Det bör man ju tjäna någon extra ponny på också. Ska nog också byta avgassystem till ett 2,5" system som går lite rakare och finare än originalsystemet (hemmamek)

Några andra idéer på ganska billiga metoder att få upp effekten i b230f motorn, vill även att den ska kunna gå igenom bilprovningen så kom inte med några turbokonverteringar och inte heller att byta bil till en glt eller tic för det har jag inte pengar till. Ungefär hur många hästar kan jag räkna med att tjäna på det som jag rabblat upp här?

Tack på förhand!


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
8 april 2009
#2
Satsa på extraktor, antingen köper du ett eller räknar själv.
2" rör hela vägen bör du klara dig bra med också. när du är igång och byter kanske en rensad katt skulle varit något?.
Vet att du vill få den genom besiktningen men det är inte värre än att byta 1 gång om året. sen angående kamaxel val så är antingen V eller Vx3 populära val. Kan du komma över en 531 så är det aldrig fel smile

Mvh


1 422 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#3
Equinox skrev:
Satsa på extraktor, antingen köper du ett eller räknar själv.
2" rör hela vägen bör du klara dig bra med också. när du är igång och byter kanske en rensad katt skulle varit något?.
Vet att du vill få den genom besiktningen men det är inte värre än att byta 1 gång om året. sen angående kamaxel val så är antingen V eller Vx3 populära val. Kan du komma över en 531 så är det aldrig fel smile

Mvh

Blir nog att räkna själv då, billigast så än att punga upp ett par tusen för ett nytt. Tänkte köra 2½" men köra med dubbla dämpare, tänker inte låta över hela landet utan att det går ordentligt, det är bara skämmigt wink Men hur är det med katalysator på 88orna (nämnligen det jag har) visst är det så att den måste sitta där men den behöver inte fungera? Då är det ju "ok" att köra med rensad katt.

Angående kamaxeln så är väl vx3 en turbokam? Som har lite mer kräm på låga varven för att kompentsera för att turbon inte kommit igång riktigt. Någon som har bra koll på kamaxlar till b230 motorerna (sugmotorer) är K-Kam något att satsa på? Skulle gärna vilja se lite lyft och durationer om någon kan dessa och vill vara snäll att skruva upp dem.

Vad det gäller toppen så brukar man ju få räkna med ca 1,5-2papp för en 531topp i körbart skick så undrar om det är värt att satsa på en liten portning av originaltoppen istället, bör ju gå att fila fram ett par extra hästar. Bör ju gå att få samma effektökning genom att porta originalet lite grann som en 531toppen.

Tack på förhand!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 april 2009
#4
Equinox skrev:
Satsa på extraktor, antingen köper du ett eller räknar själv.
2" rör hela vägen bör du klara dig bra med också. när du är igång och byter kanske en rensad katt skulle varit något?.
Vet att du vill få den genom besiktningen men det är inte värre än att byta 1 gång om året. sen angående kamaxel val så är antingen V eller Vx3 populära val. Kan du komma över en 531 så är det aldrig fel smile

Mvh

hoppas du inte menar 2" som avgas hela vägen ? det är liksom 2,25 original så varförgå ner sig ?

kommer inte i håg om jag har vx3 eller en vanlig vx kam i min men den är då inte effektiv på låga varv .
på min så kommer den igång vid runt 4000 å då känns det att det bär av smile slö som fan på låga varv men går att fickparkera utan några problem

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Smålänning
7 883 Inlägg
8 april 2009
#5
Om du måste varva för att parkera ska du nog kolla över så kammen står rätt, för originalkammen brukar vara tvärt om, jävligt bottenstark med tvärdö vid 4000 rpm... Och du ska ju inte tro du får bättre parkeringsegenskaper med en trimmad bil wink

Men ett 2,5" med fullflödesdämpare och en A-kam så har du en märkbart piggare motor. Inte så mycket mer effekt, men en bättre kam som inte tröttnar vid 4k.

Men först ska du kolla det allmäna skicket på motorn. För min B230F @44k mil upplever inte jag så trött som din verkar vara... Går ju FFS knappt få motorstopp, däremot drar den inte lika bra efter ca 160 - 170 blås, vilket är ca 4000 rpm.

Sen ska det vara billigt så säger jag ändå - byt till en FT/FK i den, betydligt billigare än att hålla på med toppar, ventiler, portning m.m. även om en sugis är roligare smile

EDIT:
Du babblar om 531:a. Även om den sitter på en sugis original så passar den bäst med turbo, då kanalerna är för stora för en sugmotor.

VX3-kammen är en hyfsad kam som drar bra på högre varv men inte är stendö på låda. Ska du fickparkera är K-kam det absulut sämsta efter H-kam då den är i princip enbart för höga varv.
Senast redigerat av twin_cam (8 april 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
8 april 2009
#6
turboforssen skrev:
Equinox skrev:
Satsa på extraktor, antingen köper du ett eller räknar själv.
2" rör hela vägen bör du klara dig bra med också. när du är igång och byter kanske en rensad katt skulle varit något?.
Vet att du vill få den genom besiktningen men det är inte värre än att byta 1 gång om året. sen angående kamaxel val så är antingen V eller Vx3 populära val. Kan du komma över en 531 så är det aldrig fel smile

Mvh

hoppas du inte menar 2" som avgas hela vägen ? det är liksom 2,25 original så varförgå ner sig ?

kommer inte i håg om jag har vx3 eller en vanlig vx kam i min men den är då inte effektiv på låga varv .
på min så kommer den igång vid runt 4000 å då känns det att det bär av smile slö som fan på låga varv men går att fickparkera utan några problem

Menar 2,5", Blev felskrevet av mig.


ang. det med att 88:orna måste ha katt men den behöver inte fungera låter jag vara osagt då jag inte riktigt har koll på läget hur det ligger till där.

Olika kamprofiler: http://www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html


Motorburen Ungdom
499 Inlägg
8 april 2009
#7
Lånar tråden lite!

Någon som kan säga på ett ungefär hur många häst man får med min setup till min B230F? Har inte plockat ihop motorn än då toppen inte är klar och några lager fattas.

405 Topp - Portad och planad ( aldrig använd )
16v Spridare
16v Stakar
Lättat svänghjul
H-Kam
Rensad katt

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

4 001 Inlägg
8 april 2009
#8
twin_cam skrev:
EDIT:
Du babblar om 531:a. Även om den sitter på en sugis original så passar den bäst med turbo, då kanalerna är för stora för en sugmotor.

VX3-kammen är en hyfsad kam som drar bra på högre varv men inte är stendö på låda. Ska du fickparkera är K-kam det absulut sämsta efter H-kam då den är i princip enbart för höga varv.

En 531:a är knappast för stor i kanalerna för en sugis om man kör med VX/VX3/K eller H kam

Det bästa du kan göra för en billig peng är en 531-topp med VX3 kam, går att hitta för 1500-2000kr, jag tror att det ligger en VX3 kam i mitt garage.
Ett sportluftfilter & 2,5" avgassystem med 2 fullflödesdämpare & exktraktor.
Eller leta upp en komplett FB- motor om du inte vill byta till 16V eller turbo
Senast redigerat av kolvas (8 april 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 april 2009
#9
Equinox skrev:
turboforssen skrev:
Equinox skrev:
Satsa på extraktor, antingen köper du ett eller räknar själv.
2" rör hela vägen bör du klara dig bra med också. när du är igång och byter kanske en rensad katt skulle varit något?.
Vet att du vill få den genom besiktningen men det är inte värre än att byta 1 gång om året. sen angående kamaxel val så är antingen V eller Vx3 populära val. Kan du komma över en 531 så är det aldrig fel smile

Mvh

hoppas du inte menar 2" som avgas hela vägen ? det är liksom 2,25 original så varförgå ner sig ?

kommer inte i håg om jag har vx3 eller en vanlig vx kam i min men den är då inte effektiv på låga varv .
på min så kommer den igång vid runt 4000 å då känns det att det bär av smile slö som fan på låga varv men går att fickparkera utan några problem

Menar 2,5", Blev felskrevet av mig.


ang. det med att 88:orna måste ha katt men den behöver inte fungera låter jag vara osagt då jag inte riktigt har koll på läget hur det ligger till där.

Olika kamprofiler: http://www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html

alla bilar som har katt på från fabrik ska ha katten kvar smile oavsätt om det är en -87:a eller -90:a
men fram å till å med -88:a så behöver den inte fungera ( alltså kan man rensa den ) smile
men besiktningsmännen kan va snälla att släppa igenom -87:or å -88:or utan katt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

730 Inlägg
8 april 2009
#10
Varför 16V stakar ?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

4 001 Inlägg
8 april 2009
#11
TritoN skrev:
Lånar tråden lite!

Någon som kan säga på ett ungefär hur många häst man får med min setup till min B230F? Har inte plockat ihop motorn än då toppen inte är klar och några lager fattas.

405 Topp - Portad och planad ( aldrig använd )
16v Spridare
16v Stakar
Lättat svänghjul
H-Kam
Rensad katt

Det är svårt att säga på rak arm, stakarna ger ju ingen effekt direkt & du måste ha rätt storlek på LMM i förhållande till dina spridare men 130-140hk kanske

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Weber frälst!
223 Inlägg
8 april 2009
#12
kolvas skrev:
TritoN skrev:
Lånar tråden lite!

Någon som kan säga på ett ungefär hur många häst man får med min setup till min B230F? Har inte plockat ihop motorn än då toppen inte är klar och några lager fattas.

405 Topp - Portad och planad ( aldrig använd )
16v Spridare
16v Stakar
Lättat svänghjul
H-Kam
Rensad katt

Det är svårt att säga på rak arm, stakarna ger ju ingen effekt direkt & du måste ha rätt storlek på LMM i förhållande till dina spridare men 130-140hk kanske

max 20hk till

1 422 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#13
kolvas skrev:
twin_cam skrev:
EDIT:
Du babblar om 531:a. Även om den sitter på en sugis original så passar den bäst med turbo, då kanalerna är för stora för en sugmotor.

VX3-kammen är en hyfsad kam som drar bra på högre varv men inte är stendö på låda. Ska du fickparkera är K-kam det absulut sämsta efter H-kam då den är i princip enbart för höga varv.

En 531:a är knappast för stor i kanalerna för en sugis om man kör med VX/VX3/K eller H kam

Det bästa du kan göra för en billig peng är en 531-topp med VX3 kam, går att hitta för 1500-2000kr, jag tror att det ligger en VX3 kam i mitt garage.
Ett sportluftfilter & 2,5" avgassystem med 2 fullflödesdämpare & exktraktor.
Eller leta upp en komplett FB- motor om du inte vill byta till 16V eller turbo

Ok, lär nog bli något sådant. Vet inte om det blir en 531 eller om jag ger mig på en portning på toppen, det återstår att se smile Du kan ju kolla garaget om du hittar vx3 kammen och hojta till.

twin_cam skrev:
Om du måste varva för att parkera ska du nog kolla över så kammen står rätt, för originalkammen brukar vara tvärt om, jävligt bottenstark med tvärdö vid 4000 rpm... Och du ska ju inte tro du får bättre parkeringsegenskaper med en trimmad bil wink

Men ett 2,5" med fullflödesdämpare och en A-kam så har du en märkbart piggare motor. Inte så mycket mer effekt, men en bättre kam som inte tröttnar vid 4k.

Men först ska du kolla det allmäna skicket på motorn. För min B230F @44k mil upplever inte jag så trött som din verkar vara... Går ju FFS knappt få motorstopp, däremot drar den inte lika bra efter ca 160 - 170 blås, vilket är ca 4000 rpm.

Sen ska det vara billigt så säger jag ändå - byt till en FT/FK i den, betydligt billigare än att hålla på med toppar, ventiler, portning m.m. även om en sugis är roligare smile

EDIT:
Du babblar om 531:a. Även om den sitter på en sugis original så passar den bäst med turbo, då kanalerna är för stora för en sugmotor.

VX3-kammen är en hyfsad kam som drar bra på högre varv men inte är stendö på låda. Ska du fickparkera är K-kam det absulut sämsta efter H-kam då den är i princip enbart för höga varv.

Jag menade att jag ville ha en kam med bra sting i som jag inte kommer behöva 4000rpm för att fickparkera, alltså inte helt uselt bottendrag wink Inte att det är dåligt nu. Min har gått 38k mil och jag ska se över motorn rätt rejält i samband med motortrimningen, ska nog byta kamrem, justera ventilerna och kolla det allmänna skicket och som det verkar nu även byta vattenpump (frysskador).

Vad jag vet så funkar 531an rätt bra med rätt kam till och ett fullflödande system, ger en rätt hyffsad extra knuff och en motor som inte tröttnar. Kanske får bli en vx3 kam då, verkar ju helt ok smile Men jag ska ju även plana toppen lite (runt 2mm blir väl bra?) Är ju inte det värsta kompet i b230f direkt. Fick även ett tips om värmeisolerad insugspackning som leder till att insuget blir svalare och det leder ju till någon extra hästkraft. Den är ju rätt billig också så det blir väl en sådan också, kan ju inte skada och är återanvändbar.


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
8 april 2009
#14
Låter bra smile

Kör på det du räknat upp så blir de kanon, Lycka till !

Mvh


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
8 april 2009
#15
Twincam var har du fått det ifrån att 531:an & 405:an inte är för sugisar?
De är ju gjorda för sugisarna i första hand. Med jävligt bra flöde. Man behöver bara putsa till lite granna för att få en bra topp. De slödet du har i en 531:a eller 405:a orginal kommer man knappt upp i med en portad 160,398,530

Kan du skruva köper du en omslipad kamaxel ifrån typ folkraceshoppen. Men när du trimmar måste du ställa om sprutet. Det är ingen mening på att porta och plana om du inte får rätt bränsleblandning.

Planingen av toppen är lagom 2.5mm om man inte rör något i förbränningsutrymmet.
Då kränger man på en gammal Sierra kamrem.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Smålänning
7 883 Inlägg
8 april 2009
#16
Topper skrev:
Twincam var har du fått det ifrån att 531:an & 405:an inte är för sugisar?
De är ju gjorda för sugisarna i första hand. Med jävligt bra flöde. Man behöver bara putsa till lite granna för att få en bra topp. De slödet du har i en 531:a eller 405:a orginal kommer man knappt upp i med en portad 160,398,530

Fick höra av en trimmare nämligen att en 530 med tillslätade (bortsmärglat gjultskägg bl.a) kanaler va bättre på en sugis sett till gashastigheten, då optimal inströmningshastighet tydligen va 120 m/s. Men just den biten är lite över min LBD-utbildning wink (Learning By Doing), så de va egentligen dumt att nämna det ÖHT hmm Ber om ursäkt.

Men TS måste bestämma sig för om han vill ha allt i botten (för att inte behöva hålla något varv för att bilen ska bli stark) eller jämt drag eller toppeffekt. Sånna moderniteter som Vanos och Vtech va inte uppfunnet på den tiden när motorn konstruerades. wink

Kamprofilerna mer exakt lämnar jag åt volvofolket, men på det hela har jag fattat det så här vad gäller dem vanligaste kammarna:

T: Bäst bottendrag. Turbokam för att kompensera turbobilens naturliga prestandatapp på låga varv. FT bl.a

M: Bottenstark som sjutton, men drar något tusental varv högre upp än T. F-motor

A: Jämt drag. Det vet jag, och sån kam funderar jag på att stoppa i min 740 -90. Sitter i A-Motor

VX3: Som A, men lite klenare på låga och lite piggare på höga. FB-motor, E-motor?

BTW, en F-motor med 531 och VX3-kam går tydligen att regga som Volvo original trimsats med motorkoden B230FX... Om man tycker det känns nödvändigt smile Ska då lämna som FB-motorn i effekt.

Sen ger väll det s.k "svanhalsinsuget" en viss lågvarvsprestanda också tack vare sina långa rör? Brukar ju vara ett knep för att få dom att dra bra på låga varv. Tror det flödar lite bättre med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 422 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#17
twin_cam skrev:
Topper skrev:
Twincam var har du fått det ifrån att 531:an & 405:an inte är för sugisar?
De är ju gjorda för sugisarna i första hand. Med jävligt bra flöde. Man behöver bara putsa till lite granna för att få en bra topp. De slödet du har i en 531:a eller 405:a orginal kommer man knappt upp i med en portad 160,398,530

Fick höra av en trimmare nämligen att en 530 med tillslätade (bortsmärglat gjultskägg bl.a) kanaler va bättre på en sugis sett till gashastigheten, då optimal inströmningshastighet tydligen va 120 m/s. Men just den biten är lite över min LBD-utbildning wink (Learning By Doing), så de va egentligen dumt att nämna det ÖHT hmm Ber om ursäkt.

Men TS måste bestämma sig för om han vill ha allt i botten (för att inte behöva hålla något varv för att bilen ska bli stark) eller jämt drag eller toppeffekt. Sånna moderniteter som Vanos och Vtech va inte uppfunnet på den tiden när motorn konstruerades. wink

Kamprofilerna mer exakt lämnar jag åt volvofolket, men på det hela har jag fattat det så här vad gäller dem vanligaste kammarna:

T: Bäst bottendrag. Turbokam för att kompensera turbobilens naturliga prestandatapp på låga varv. FT bl.a

M: Bottenstark som sjutton, men drar något tusental varv högre upp än T. F-motor

A: Jämt drag. Det vet jag, och sån kam funderar jag på att stoppa i min 740 -90. Sitter i A-Motor

VX3: Som A, men lite klenare på låga och lite piggare på höga. FB-motor, E-motor?

BTW, en F-motor med 531 och VX3-kam går tydligen att regga som Volvo original trimsats med motorkoden B230FX... Om man tycker det känns nödvändigt smile Ska då lämna som FB-motorn i effekt.

Sen ger väll det s.k "svanhalsinsuget" en viss lågvarvsprestanda också tack vare sina långa rör? Brukar ju vara ett knep för att få dom att dra bra på låga varv. Tror det flödar lite bättre med.

Tycker jag har förklarat det wink Vill ha lite mer kräm i motorn på högre varv men inte förlora ALLT i botten. Mest jämt drag alltså, kanske med lite tendens till effekt på höga varv. Då är alltså vx3 the way to go?

Men vad tycker ni då, smått portad originaltopp (billigt!) eller satsa några kronor extra på en 531a?

Topper skrev:
Twincam var har du fått det ifrån att 531:an & 405:an inte är för sugisar?
De är ju gjorda för sugisarna i första hand. Med jävligt bra flöde. Man behöver bara putsa till lite granna för att få en bra topp. De slödet du har i en 531:a eller 405:a orginal kommer man knappt upp i med en portad 160,398,530

Kan du skruva köper du en omslipad kamaxel ifrån typ folkraceshoppen. Men när du trimmar måste du ställa om sprutet. Det är ingen mening på att porta och plana om du inte får rätt bränsleblandning.

Planingen av toppen är lagom 2.5mm om man inte rör något i förbränningsutrymmet.
Då kränger man på en gammal Sierra kamrem.

Kamaxlarna från folkraceshoppen är ju rätt vassa kammar som vill ha mycket varv så det får nog bli en vx3 då den har lite mer vardaglig effektkurva smile

Blir nog runt 2,5mm planing med sierrarem då smile Men det är inlämningsjobb att ställa om sprutet antar jag (har noll koll på volvos tidiga sprut) Blir så dyrt även om man inte lämnar in då man behöver byta både lmm och spridare med samma storleksskillnad i % och det kostar ju en del det med, även om det går att svarva upp lmm vilket kan göras så kostar ju spridarna en del.

Om vi säger att jag gör såhär då:

planad 531 topp 2,5mm med borttaget gjutskägg och liknande
vx3 kam
elfläkt istället för höfläkten som sitter på nu
värmeisolerad insugspackning
portat insug (om det inte passar optimalt redan då dvs)
2½" avgassystem med 2 fullflödes dämpare och rensad katt
extraktorgrenrör

Hur mycket gör det om jag inte ställer om sprutet och hur svårt är det att göra?

Vad kan jag räkna med för effekt? 130-140 hästar bör vara möjligt om motorn är i hyffsat skick va?

Är tyvärr inte så kunnig på de gamla volvomotorerna så ni får ursäkta de "dumma?" frågorna smile Men man frågar ju för att lära.


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
10 april 2009
#18
Jag åkte med en 8:a (Kamaxel ifrån FS) Den funkar fint.
Hade det gamla sprutet, portat planat en 530. 44-38 ventiler extrakt. Den vart inte problem att koppla ut på 3:an. Jag drog den som längst till 112km/h i 2:an.

Har byggt ihopa en ny nu med 405:a 44-37 ventiler dubbla fjädrar. 7 kam Extrakt och gamla turbo sprutet. Skall bli kul att se hur den går. Tycker den bör lämna kring 170-180hk

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

1 422 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#19
Topper skrev:
Jag åkte med en 8:a (Kamaxel ifrån FS) Den funkar fint.
Hade det gamla sprutet, portat planat en 530. 44-38 ventiler extrakt. Den vart inte problem att koppla ut på 3:an. Jag drog den som längst till 112km/h i 2:an.

Har byggt ihopa en ny nu med 405:a 44-37 ventiler dubbla fjädrar. 7 kam Extrakt och gamla turbo sprutet. Skall bli kul att se hur den går. Tycker den bör lämna kring 170-180hk

Ok, låter fint det smile Får se om det blir en 8a eller vx3 kam då. Hade du gjort något åt sprutet eller bara lämnat det som det var med original lmm, spridare och omappat? Hade du modifierat förbränningsrummet mycket eller var det bara större ventiler? Vad kostade ventilerna till den f.ö?

Angående effekten som jag skrev, låter det lämpligt med 130-140häst med de modifikationerna? Bör ju iaf ha samma effekt som en b230e om inte lite mer tycker jag.

Men 8 kammen från FS är väl lite mer varvvillig än vx3an va? Den har fortfarande lite moment på låg och mellanregistret ändå men ger en knuff på höga varv då riktiga effekten kommer.

MVH


7 Inlägg
11 april 2009
#20
hej du kan ju altid förlänga gaspedalen så har du lite mer å ge på.


Sök