twin_cam skrev:
Topper skrev:
Twincam var har du fått det ifrån att 531:an & 405:an inte är för sugisar?
De är ju gjorda för sugisarna i första hand. Med jävligt bra flöde. Man behöver bara putsa till lite granna för att få en bra topp. De slödet du har i en 531:a eller 405:a orginal kommer man knappt upp i med en portad 160,398,530
Fick höra av en trimmare nämligen att en 530 med tillslätade (bortsmärglat gjultskägg bl.a) kanaler va bättre på en sugis sett till gashastigheten, då optimal inströmningshastighet tydligen va 120 m/s. Men just den biten är lite över min LBD-utbildning
(Learning By Doing), så de va egentligen dumt att nämna det ÖHT
Ber om ursäkt.
Men TS måste bestämma sig för om han vill ha allt i botten (för att inte behöva hålla något varv för att bilen ska bli stark) eller jämt drag eller toppeffekt. Sånna moderniteter som Vanos och Vtech va inte uppfunnet på den tiden när motorn konstruerades.
Kamprofilerna mer exakt lämnar jag åt volvofolket, men på det hela har jag fattat det så här vad gäller dem vanligaste kammarna:
T: Bäst bottendrag. Turbokam för att kompensera turbobilens naturliga prestandatapp på låga varv. FT bl.a
M: Bottenstark som sjutton, men drar något tusental varv högre upp än T. F-motor
A: Jämt drag. Det vet jag, och sån kam funderar jag på att stoppa i min 740 -90. Sitter i A-Motor
VX3: Som A, men lite klenare på låga och lite piggare på höga. FB-motor, E-motor?
BTW, en F-motor med 531 och VX3-kam går tydligen att regga som Volvo original trimsats med motorkoden B230FX... Om man tycker det känns nödvändigt
Ska då lämna som FB-motorn i effekt.
Sen ger väll det s.k "svanhalsinsuget" en viss lågvarvsprestanda också tack vare sina långa rör? Brukar ju vara ett knep för att få dom att dra bra på låga varv. Tror det flödar lite bättre med.
Tycker jag har förklarat det
Vill ha lite mer kräm i motorn på högre varv men inte förlora ALLT i botten. Mest jämt drag alltså, kanske med lite tendens till effekt på höga varv. Då är alltså vx3 the way to go?
Men vad tycker ni då, smått portad originaltopp (billigt!) eller satsa några kronor extra på en 531a?
Topper skrev:
Twincam var har du fått det ifrån att 531:an & 405:an inte är för sugisar?
De är ju gjorda för sugisarna i första hand. Med jävligt bra flöde. Man behöver bara putsa till lite granna för att få en bra topp. De slödet du har i en 531:a eller 405:a orginal kommer man knappt upp i med en portad 160,398,530
Kan du skruva köper du en omslipad kamaxel ifrån typ folkraceshoppen. Men när du trimmar måste du ställa om sprutet. Det är ingen mening på att porta och plana om du inte får rätt bränsleblandning.
Planingen av toppen är lagom 2.5mm om man inte rör något i förbränningsutrymmet.
Då kränger man på en gammal Sierra kamrem.
Kamaxlarna från folkraceshoppen är ju rätt vassa kammar som vill ha mycket varv så det får nog bli en vx3 då den har lite mer vardaglig effektkurva
Blir nog runt 2,5mm planing med sierrarem då
Men det är inlämningsjobb att ställa om sprutet antar jag (har noll koll på volvos tidiga sprut) Blir så dyrt även om man inte lämnar in då man behöver byta både lmm och spridare med samma storleksskillnad i % och det kostar ju en del det med, även om det går att svarva upp lmm vilket kan göras så kostar ju spridarna en del.
Om vi säger att jag gör såhär då:
planad 531 topp 2,5mm med borttaget gjutskägg och liknande
vx3 kam
elfläkt istället för höfläkten som sitter på nu
värmeisolerad insugspackning
portat insug (om det inte passar optimalt redan då dvs)
2½" avgassystem med 2 fullflödes dämpare och rensad katt
extraktorgrenrör
Hur mycket gör det om jag inte ställer om sprutet och hur svårt är det att göra?
Vad kan jag räkna med för effekt? 130-140 hästar bör vara möjligt om motorn är i hyffsat skick va?
Är tyvärr inte så kunnig på de gamla volvomotorerna så ni får ursäkta de "dumma?" frågorna
Men man frågar ju för att lära.