3215
Sök

Trimning b230f

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
7 maj 2009
cheffer skrev:
Equinox skrev:
http://www.mpre.se/Elsystem.html

Där har du Voc chippen smile

Tackar ;D är det något du har egen erfarenhet ifrån och vet att det ger en effektökning?

Nix, har ingen som helst erfarenhet ifrån det. Hade själv planer ett tag på att göra som du, Därför hade jag sparat sidan.
Senast redigerat av Equinox (7 maj 2009)

1 422 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
cheffer skrev:
Equinox skrev:
http://www.mpre.se/Elsystem.html

Där har du Voc chippen smile

Tackar ;D är det något du har egen erfarenhet ifrån och vet att det ger en effektökning?

Nix, har ingen som helst erfarenhet ifrån det. Hade själv planer ett tag på att göra som du, Därför hade jag sparat sidan.

Jaha, men billigare chip går ju inte att få tag i iaf, 800kr är ju inte så farligt wink Men du vet inte hur det funkar om jag skulle byta till saab spridarna (9000 2,3)

Xoff skrev:
vet inte om det är o0mnämnt redan men volvo själva sålde trim-kit till F motorerna som bestod utan just en 531 topp å VX3, detta ger direkt 136hk...

Grejen är ju den att 531 toppen och vx3 kammen blir betydligt dyrare och ger inte heller riktigt lika mycket effekt som det jag tänkt mig wink är ute efter lite ekonomitrim som man kan ha råd med. Men tack för tipset.

caromania skrev:
cheffer skrev:
Detta är vad jag har tänkt mig då:

2,5" avgas med extraktor (hemma pulat)
portad topp med någon lämplig kamaxel från folkraceshoppen eller möjligen en vx3/h kam om jag hittar en för bra pris.
portat insug med värmeisolerad packning
Möjligen Voc chipp
plana toppen 2,5mm och köra med gammal sierra rem
saab 9000 2,3 spridare om jag hittar några billiga på skroten annars original. Vet inte hur chippet funkar med de spridarna med de bör ju gå?
Elfläkt istället för höfläkten som bara låter och snor effekt.

Effekt runt 150 hästar borde väl vara möjligt och att klara sig undan på en kostnad på under 4000kr om vi säger att kamen går på 800kr liktså chippet. Plana gör jag gratis, porta med så det kostar inget. Avgassystemet kan jag nog få bra pris på rör till.

Chip och sånt kan jag inget om, men visst måste allt det räcka en bit. Känns som om 150hk är lågt räknat om du planat och putsat toppen lite. Bara en fundering, det extraktorrör du nämner, är det hembygge? Kommer det vara byggt efter någon formel eller bara hopsnickrat? Jag vet att det finns exempel på dåliga extraktorrör som sabbar mer än det hjälper.

Det är hemmabygge som jag kommer räkna lite lätt på. Kommer inte bli något överdrivet räknande men jag tar på en höft av vad som är lämpligt vad det gäller innerdiameter och längd på rören som ska vara så nära varandra som möjligt på alla rör.
Senast redigerat av cheffer (7 maj 2009)

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
8 maj 2009
Det är hemmabygge som jag kommer räkna lite lätt på. Kommer inte bli något överdrivet räknande men jag tar på en höft av vad som är lämpligt vad det gäller innerdiameter och längd på rören som ska vara så nära varandra som möjligt på alla rör.

Behöver du hjälp med beräkningar så bara hör av dig, kan hjälpa till om det behövs. smile

Sen ang saab spridarna så vad är det för specs på dem ?
Vad jag vet så ska VOC chippen vara anpassade för orginal spridarna.

Om jag inte har fått fel information så när man kör VOC racen med 940 så har man 531 och vx3 kam samt chippen. då fick man ut runt 150hk. Men låter någon annan som är kunnigare bekräfta om informationen stämmer.

Mvh

1 422 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Equinox skrev:

Behöver du hjälp med beräkningar så bara hör av dig, kan hjälpa till om det behövs. smile

Sen ang saab spridarna så vad är det för specs på dem ?
Vad jag vet så ska VOC chippen vara anpassade för orginal spridarna.

Om jag inte har fått fel information så när man kör VOC racen med 940 så har man 531 och vx3 kam samt chippen. då fick man ut runt 150hk. Men låter någon annan som är kunnigare bekräfta om informationen stämmer.

Mvh

Hör nog av mig när det är dags för det då smile Tack så mycket!

Vad det är för specs på dem är jag inte helt 100% på, men jag fick tipset att köra på dom av "herr_larsson"
här på forumet som körde med sånna på sin b230f och det gick fint (med original lmm) och det gick igenom bes, så det borde väl gå bra med chippet också tycker jag då den skulle behöva lite mer soppaflöde om jag ska plana toppen runt 2-2,5mm samt även porta också.

Angående kam så blir det nog en från folkraceshoppen pga ekonomin och har hört bra om deras kamaxlar. Denna hade jag tänkt mig: http://folkraceshop.se/volvo_b21b23b230 … gory_id=86

Blir det bra tror ni? smile Känns lite vass kanske men tror nog det kommer gå helt ok ändå.

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
10 maj 2009
Den kamaxlen tror jag blir helt ok att lira med. smile

1 422 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
Den kamaxlen tror jag blir helt ok att lira med. smile

Får nog bli den då wink Vad tror du om chippet då med saabspridarna eller bör jag skita i dem och bara köra på chippet och kanske fixa btr och höja soppatrycket lite med originalspridarna?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
11 maj 2009
Funkar dem för honom bör dem funka för dig med smile

1 422 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
Funkar dem för honom bör dem funka för dig med smile

Ja, men han körde inte med chippet wink

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
11 maj 2009
Kolla upp vad dem använder för spridare när man kör med voc chip, förmodar att det är orginal. smile

1 422 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
Kolla upp vad dem använder för spridare när man kör med voc chip, förmodar att det är orginal. smile

Det är nog programerat med originalspridarna, men funkar ju även med saabspridarna men är rädd att de kommer bli lite för mycket med dem

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
11 maj 2009
Bara till att prova smile

1 422 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
Bara till att prova smile

Det verkar ju bli så om pengarna finns wink Hör av mig med resultatet när det är klart och under tidens gång smile

2,5" avgas med extraktor (hemma pulat)
portad topp med någon lämplig kamaxel från folkraceshoppen http://folkraceshop.se/volvo_b21b23b230 … gory_id=86
portat insug med värmeisolerad packning
Voc chipp
plana toppen 2,5mm och köra med gammal sierra rem
saab 9000 2,3 spridare om jag hittar några billiga på skroten annars original.
Elfläkt istället för höfläkten som bara låter och snor effekt.

Någon annan som har någon åsikt om det? Gärna någon som ger uppskattad effekt. Låter mina 150 uppskattade lämpliga?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
11 maj 2009
Tycker helt klart det låter rimligt med 150 hk. smile

1 422 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
Tycker helt klart det låter rimligt med 150 hk. smile

Låter bra det smile Blir "lite" piggare. Tack för all hjälp

Vad sitter det för kamaxel i b230f f.ö? Vilken betäckning är det på den? Någon som vet?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
12 maj 2009
cheffer skrev:

Vad sitter det för kamaxel i b230f f.ö? Vilken betäckning är det på den? Någon som vet?

Det sitter en karaktärslös M kam som den så fint heter. smile

1 422 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
cheffer skrev:

Det sitter en karaktärslös M kam som den så fint heter. smile

Det jag misstänkte, det står ju på sidan att de inte tar de kammarna i inbyte men jag ska skicka ett mail och höra med dem. Blir ju dyrt annars hmm

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
12 maj 2009
Försök annars ragga tag på en A-kam vx3 eller liknande. som du kan ta i inbyte. du har ingen skrot i närheten av dig som du kan ta delar från ?

1 422 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
Försök annars ragga tag på en A-kam vx3 eller liknande. som du kan ta i inbyte. du har ingen skrot i närheten av dig som du kan ta delar från ?

Har letat lite nu och mailat på några annonser och snackat med en kompis som säger att han har en vän om har en k-kam liggandes. Han vill dock ha 700kr för den och det känns i dyraste laget när den ska på omslipning också samt att vad jag förstått så är den kammen ganska "vass" redan. Men den jag har planer på är ju lite vassare ändå så vet inte riktigt vad jag ska satsa på smile Vad tycker du?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
14 maj 2009
Jadu, Börja annars med K-kamen ? Känner du inte dig nöjd så hör du av dig till folkrace shoppen ?smile

Mvh

1 422 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Equinox skrev:
Jadu, Börja annars med K-kamen ? Känner du inte dig nöjd så hör du av dig till folkrace shoppen ?smile

Mvh

Har tänkt på det också, dock fått napp på en A-kam för 150kr nu. Utan fördelarspår dock men det kan man ju välja att få på folkraceshoppen så det bör ju gå fint smile eller hur då?

Sök