2906
Sök

Volvo 850 T5 med sent / obefintligt laddtryck

28 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#1
Hej på Er!

Jag har försökt att leta efter en tråd vilken beskriver just mitt problem, dock utan resultat. Därför beskriver jag nu mitt problem:

Bilen det handlar om
Volvo 855 T5 1995
Steg 3 chip (m. 3"-system, öppet luftfilter m.m.)
18T turbo

Bilen har ett laddtryck som är näst intill obefintligt, och det lilla ladd som finns överstiger inte 0.4 bar. Detta vid ett motorvarv på 4500 (vilket är betydligt mer än vad försiktiga jag brukar varva)

Jag har testat att köra med vacuumslangen som går till wastegateklockan(?) ur - den del som genom en liten "stång" som reglerar en tapp i sidled. Med slangen urkopplad laddar bilen utan problem som den ska (risk för alldeles(!) för mycket dessutom)

Bilen blir enormt pigg tills dess att man måste släppa på plattan för att inte turbon ska rusa sönder motorn.

Turbon har inget axiellt glapp eller något annat som tyder på dåligt skick för övrigt.

Jag har testat att byta denna wastegateklocka mot en annan, motsvarande. Dock med samma, dåliga resultat. Bilen upplevs inte som speciellt pigg med dess sega laddtryck.


Jag undrar om någon har haft erfarenhet av detta jag nu upplever? Finns det några andra metoder eller delar man bör ta i beaktelse?

Jag är endast en lekman vad gäller detta område, dock mycket nyfiken på att lära mig mer... smile Och givetvis vill jag lokalisera ett eventuellt fel, så att man kan gasa utan att behöva riskera motorras i onödan! tongue

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 april 2009
#2
Om du inte har läckage i några slangar så prova med en ny magnetventil.
Det är den elektroniska ventil som styr laddtrycket.

Autotech

28 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#3
Vad jag ivll minnas har jag kontrollerat slangarna. Dock värt att göra ytterligare en kontroll. Jag har förstått att T5an har elektronisk laddtrycksstyrning, så det bekräftar med andra ord det jag har hört.

Jag har varit inne på den banan, ska se om man kan hitta någon sådan...

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 april 2009
#4
Ja det stämmer, laddet styrs elektroniskt genom denna ventil.
Se om du kan låna eller komma över en ventil och bara hänga dit och prova. Det är snabbt gjort.

Autotech

28 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#5
Jag tänkte på en sak; vad gäller laddtrycket... Jag förmodar att den lilla "universalmappningen" (chippet) reglerar även denna magnetventil? Med tanke på att det ska laddas mer än orginal... Eller måste man byta till någon annan ventil anpassad för steg 3 för detta?

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 april 2009
#6
Ja programvaran påverkar magnetventilen men den behöver inte bytas ut.
Den styr bara vilken väg luften ska ta.
Senast redigerat av Busgrabb (9 april 2009)

Autotech

1 353 Inlägg
9 april 2009
#7
0,4 bar på 850 är såkallat GrundLaddTryck = GLT. anledningen till att du bara laddar 0,4 med magnetventilen i kopplad är för att den är kass. så byt ut den ska du se att de blir ändring på laddtrycket. kan även va så enkellt att de e lite glapp i kontakten så prova rengöra där först o se om de blir någon skillnad..

sen en annan fråga också. om du har programvara för steg 3 och en 18T turbo så borde den programvaran ses över lite.. den e inte anpassad för den turbon utan för org 15G turbo.


28 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#8
Tack för informativa svar. För kännedom har jag beställt en ny magnetventil och dessutom införskaffat mig på nya vacuumslangar vilket ska monteras i morgon.

Crille88: jag har själv varit inne i de banor om att turbon kanske är lite kraftig/stor/eller något(?)

Lite enkel efterforskning i form av kontakt med autotech och liknande, så är inte utbyte av turbo nödvändig förrän vid övergång till steg 4... Men är det till nackdel att ha en 18T-turbo jämtemot orginal, jag menar; min turbo vore vara stresståligare?
Senast redigerat av antipasti (9 april 2009)

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

719 Inlägg
9 april 2009
#9
antipasti skrev:
Tack för informativa svar. För kännedom har jag beställt en ny magnetventil och dessutom införskaffat mig på nya vacuumslangar vilket ska monteras i morgon.

Crille88: jag har själv varit inne i de banor om att turbon kanske är lite kraftig/stor/eller något(?)

Lite enkel efterforskning i form av kontakt med autotech och liknande, så är inte utbyte av turbo nödvändig förrän vid övergång till steg 4... Men är det till nackdel att ha en 18T-turbo jämtemot orginal, jag menar; min turbo vore vara stresståligare?

Nej det är bara bra med den turbon, den bör klara av att hålla ett jämnare laddtryck om den är i bra skick

1 353 Inlägg
9 april 2009
#10
antipasti skrev:
Tack för informativa svar. För kännedom har jag beställt en ny magnetventil och dessutom införskaffat mig på nya vacuumslangar vilket ska monteras i morgon.

Crille88: jag har själv varit inne i de banor om att turbon kanske är lite kraftig/stor/eller något(?)

Lite enkel efterforskning i form av kontakt med autotech och liknande, så är inte utbyte av turbo nödvändig förrän vid övergång till steg 4... Men är det till nackdel att ha en 18T-turbo jämtemot orginal, jag menar; min turbo vore vara stresståligare?

du behöver inte oroa dig om att den e för stor eller sånna saker för att du inte får laddtryck har inte med det o göra.. utan de har med MV och göra i omed att du får laddtryck när du kör utan laddtrycks reglering.
så när du bytt den ska du inte ha några probs!


28 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#11
Vacuumslangarna har jag nu bytt.. Lustigt nog ökade laddet till 0,5 istället för 0,4. Notera att slangarna var illa väderbitna.

Eftersom det är röd dag idag (långfredag), så fick jag inte min magnetventil.. Jag väntar med spänning tills den är monterad, bör komma på tisdag..

Angående magnetventilens funktion; finns det någon lampa i instrumentpanel som ska indikera ifall magnetventilen inte fungerar som den ska?

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

1 353 Inlägg
10 april 2009
#12
nej det tänds inga lampor. men som sagt du får juh laddtryck när du kör utan den så det innebär att den e kass. sen så kan de juh var riktigt illa att när du väl byter till de nya så funkar de inte ändå. o då kan de vara avbrott på sladden. alltså elkontakten som sitter i magnetventilen..


28 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#13
Nu har jag ersatt min gamla magnetventil med min nya utbytes-ventil. Tyvärr gjorde detta ingen skillnad. Laddtrycket förblev oförändrat på 0.4 bar som högst.

Jag har alltså testat att byta wastegateklockan samt magnetventilen; ingenting gav något resultat. Kör jag utan klockan så laddar den fritt... =P

Är tacksam för fler felsökningstips! Beträffande ett eventuellt elfel; kabeln är förvisso lite sliten, men ingenting som tyder på att det är den som skulle vara kass.. Men jag får kontrollera vid tillfälle..

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

28 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#14
Jag måste komplettera mitt ovanstående inlägg. Skulle det rent teoretiskt kunna vara turbon som är dålig? Någon intern wastegate som har tappat sin funktion?

Turbon är som tidigare nämn helt utan axiellt glapp....

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 april 2009
#15
Ett alternativ är att koppla ur magnetventilen, bara mekaniskt alltså och låta kontakten sitta var.
Sen kopplar du in en manuell pysventil och justera in laddtrycket som du vill ha det.

Autotech

Snål gnällspik
402 Inlägg
17 april 2009
#16
Om bilen går på grundladdtryck så är det ju  för att motorstyrningen känner att något är fel och går till grundladdtryck för att skona motorn.
Du alltså kolla vad som är fel!
Läs ut felkoder, vanliga fel är ju fel på lambdasonden, knacksensor, LMM.
Senast redigerat av perzy (17 april 2009)

Volvo S80 2,9.

28 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#17
Busgrabb: gällande mekanisk pysventil har jag hört en hel del negativt om.. "inget att ha" osv, men så kanske inte är fallet?

perzy: låter som en ganska resonabel idé... Jag ska ta och läsa av felkoderna en extra gång för att kontrollera.. Jag vet att lambdasonden ser riktigt illa väderbiten ut, sist jag sneglade på den.. men känner dock inte till dess funktion.

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

1 353 Inlägg
18 april 2009
#18
tror inte motorn gått in i nått felläge för du hade motorfelslampan tänds ( den som alla kallar för lamdalampan för den har en sån "icon")
om du bytt mv och du fortfarande åker på grundladd så skulle ja snarare tro att det är elkablen det är fel på, nånstans kan den vara av eller lite skavd eller så e själva kontakten paj. styrboxen ska styra upp laddtrycket till det förinställda värdet i programvaran oavsett vilken turbo som sitter i. sen att bilen kan gå riktigt illa om inte programvaran e mappad för prylarna e en annan sak.
går även göra som busgrabb säger att du lägger ventilen åt sidan med elkontakten ikopplad och istället sätter slangarna till en pysventil och själv pyser upp laddet till hur mycket du nu vill ha det..

men lättast e ändå att mäta upp sladdarna i kontakten o se så den funkar som den ska!
Lycka till!


118 Inlägg
18 april 2009
#19
Kollat så inte dumpen läcker ? om du har org dump på turbon dvs, på min v40 2.0t läckte den och jag fick ca 0.2 i ladd. lycka till


Badass
89 Inlägg
18 april 2009
#20
Hade exakt likadant fel på min 850 t5 -94 när jag trimmade den... mitt ladd låg på 0,4-0,5 upp till ca 5-5500varv... <då kom laddtrycket dvs 1,2

Skulle gissa på att du måste chippa om den för ditt 18T agg.... dom brukar va känsliga vad de gäller med att byta saker på dom.....
Enkelt test.. sätt dit ett 15G agg och testa... jag tror bilen kommer gå som den ska då...

Signaturtext..


Sök