Hej på Er!
Jag har försökt att leta efter en tråd vilken beskriver just mitt problem, dock utan resultat. Därför beskriver jag nu mitt problem:
Bilen det handlar omVolvo 855 T5 1995
Steg 3 chip (m. 3"-system, öppet luftfilter m.m.)
18T turbo
Bilen har ett laddtryck som är näst intill obefintligt, och det lilla ladd som finns överstiger inte 0.4 bar. Detta vid ett motorvarv på 4500 (vilket är betydligt mer än vad försiktiga jag brukar varva)
Jag har testat att köra med vacuumslangen som går till wastegateklockan(?) ur - den del som genom en liten "stång" som reglerar en tapp i sidled. Med slangen urkopplad laddar bilen utan problem som den ska (risk för alldeles(!) för mycket dessutom)
Bilen blir enormt pigg tills dess att man måste släppa på plattan för att inte turbon ska rusa sönder motorn.
Turbon har
inget axiellt glapp eller något annat som tyder på dåligt skick för övrigt.
Jag har testat att byta denna wastegateklocka mot en annan, motsvarande. Dock med samma, dåliga resultat. Bilen upplevs inte som speciellt pigg med dess sega laddtryck.
Jag undrar om någon har haft erfarenhet av detta jag nu upplever? Finns det några andra
metoder eller delar man bör ta i beaktelse?
Jag är endast en lekman vad gäller detta område, dock mycket nyfiken på att lära mig mer...
Och givetvis vill jag lokalisera ett eventuellt fel, så att man kan gasa utan att behöva riskera motorras i onödan!